varför? :(

attempt

Trådstartare
Varför har min häst börjat sparka mot mig nu.. :confused:

I flera dagar denna veckan har jag haft henne lös i rundcorallen, och löslongerat, som jag brukar göra några gånger i veckan, och vid flera tillfällen när jag tex ska öka farten, eller byta varv så vänder hon baken mot mig, ryggar och sparkar. Reflexmässigt backar jag undan, vilket kanske är fel.

Jag har enda sen jag köpte henne sommaren 2006 tränat regelbundet för en NH-tränare, och det har funkar kanon mellan oss enda fram till nu.

Kan det bero på att hon har överenergi? (jag har inte kunnat rida så mycket pga dåligt väder, sjukdomar mm)
Kan det bero på att hon brunstar något extremt?
Eller beror det på att hon tappar respekten för mig? :(

Allt annat funkar jättebra, när jag har henne i rep visar hon inget sånt här, och när jag rider funkar det jättebra.

Jag vill inte vara rädd för mig häst. :cry:
 
Sv: varför? :(

Eller kan det bero på att hon är fullkomligt utless på att jagas runt i en rundcorall? :idea:

LIA
 
Sv: varför? :(

Det verkar inte så, för hon kommer glatt i hagen efter ett pass i rundcorallen :)
 
Sv: varför? :(

Det viktiga tror jag är att INTE backa undan utan driva på i stället så att hon inte får övertaget. Märker hon att du flyttar på dej kommer det bara att eskalera. Sen är det ju ett sto du jobbar med, och dom kan bli extra grinig vid brunst! Hur gammal är hon och hur länge har du ägt henne?
 
Sv: varför? :(

Jag har testat att försöka driva på henne när hon vänder baken, och då backar hon emot mig och kickar. Därför känns det ganska osäkert att fortsätta driva på.

Hon är tre år, fyller 4 i år. Jag har ägt henne sen juli 2006, och det har alltid funkat bra.

Jag ska be mig NH tränare att hjälpa mig nästa gång, det är nog lättare att se IRL hur man ska göra.

Men är väldigt tacksam för era tips också. :smirk:
 
Sv: varför? :(

Jag tycker det låter som om hon har tröttnat att springa runt i rundcorallen, faktiskt.

har du testat att låta henne vila ifrån den ett tag? Göra några andra övningar?

Att skicka en häst runt i rundcorallen är en dominantövning (som jag har fattat det :confused: ) och om du har ett bra fötroende och ni vet var ni hr varandra så behöver du väl inte jobba henne i den flera dagar i veckan?

men det är bara vad jag tror...:crazy:
 
Sv: varför? :(

Okej, det låter egentligen ganska logiskt.. jag ska ta och göra andra roliga saker med henne ett tag.
 
Sv: varför? :(

Tror som de andra att hon kanske är trött på att springa runt i rundcorallen. Om jag var du skulle jag nog testa att göra andra saker än bara löslongera i där inne. :idea: Typ låta henne vara lös ett tag o göra vad hon vill, träna lite tricktraining kanske eller ta in något som tex en pressening att gå över? Så blir den förknippad med mera än bara löslongering..
 
Sv: varför? :(

Vi brukar faktiskt göra sånt där, hon har vart hanterad av männsikor enligt NH sedan hon var föl. Hennes mamma dog när hon var liten så hon var med sin ägare överallt.

Vi har gått över, under presseningar, haft den över henne helt och hon har stått kolugn utan att bry sig om att den ligger över huvudet på henne. Och vi har gått upp på lastbilsflak och gjort fram och bakdelsvändningar där, och gått över olika broar, pallar, bildäck, vattenslangar och pölar, och lite allt möjligt. Hon älsar att leka och hitt apå nya saker, man måste liksom hitta på nya saker för att hon inte ska tappa uppmärksamheten. Det kan nog vara det som hon gjort lite när jag löslongerat henne eftersom jag inte kunnat göra så mycket när jag vart sjuk, och när vädret var för jävligt.

Men trots det så ska väl hon inte sparka mot mig? :confused:
 
Själv klart ska vill man inte att hästen ska sparkas men hon försöker säger nåt åt dig som du har inte sett/hört än. Jag också tro att hon är uttråkad.

Det mer du jobba med en häst det mer självförtroende den får dvs att den är mer "leftbrained". En leftbrained häst som har självförtroende är en häst man ska vara mer uppmarksamt för. De blir lätt uttråkad och när man inte ser de "mjuka" tecknar, tillslut kommer de mer tydlig tecknar, som en spark. Respekt tro jag hon har men du själv måste alltid kommer up med mer intressant grejer att göra.

the 7 games
becomes the 7 jobs
becomes the 7 tortures

Hitta på nya grejer fort. Lägga förmål inne i corralen tunnar hon måste hoppar, konor att gå runt, ect. Fast du skriv att du gör massa redan så måste du hitta mer i corralen. Eller ta henne till en större corral. Eller göra det för en mindre tid. Långering ska inte vara för physik tränning det ska vara mer för hjärnan.

När det gäller när du driver henne så måste det vara rätt med. Om det är gjort fel vid fel tids punkt så kan det känns som du aggressiv själv så kan hästen ta till detta och vill försvara sig själv. För detta ska du till din tränare. Och om man måste backa så backa du, det är dumt att försöker stanna kvar när hästen försöker sparka. Man inte förlura nåt för det. Du bara behöver hjälp för att hitta på ett sätt utan att får skada. Men jag tro om du hitta mer intressant grejer och göra och gör det inte till ett stort "issue" av det att hon sparka så kan det försvina lättare än man tro.

Be Safe!
 
Sv: varför? :(

Jag tror att det finns 2 orsaker till att hon kickar emot dig.

1. Hästen är i en ålder där hon börjar bli "vuxen" och vill så klart börja ta plats nu.
Antingen anser hon inte dig stark nog att behålla din ledarposition eller så försöker hon givetvis ta din plats.
Då måste du vara stark nog och genom att ge henne respekt och förstå henne samtidigt som du måste vara en värdig ledare.
Detta genom att visa tydligt men vänligt att sånt där är inte acceptabelt.
Hon får inte sparka emot dig.
Kruxet är att även om man har blivit en värdig och accepterad "ledare" över sin häst vid ett tillfälle så får man kämpa lite för att behålla sin position.
Hästar i vilt tillstånd i en flock testar sin status gentemot ledarhästen uppemot 15 (!) ggr / DAG!
Jag tror att du måste :

* Vara konsekvent
* Vara bestämd
* Kunna ge och ta
* Vara Förtroendeingivande

Mitt tips är att låt en utbildad duktig person som kan det här med hästhantering titta på när du arbetar med din häst.
Fråga om lite tips och hur du kan jobba med hästen för att få bästa resultatet.
Och glöm inte att bli VÄN med din häst!
Du måste nämligen förtjäna ditt ledarskap och för att vinna hästens respekt..

2.
Hästen protesterar emot nåt.
Kanske uttjatad på uppgiften?
Hitta på lite nya lekar och ändra din uppläggning lite.
Ha ROLIGT och skratta mycket så ska du se att din häst ändrar uppfattning!;)

LYCKA TILL!!
 
Sv: varför? :(

Självklart ska hon inte sparka mot dig ändå! Det var inte så jag menade, utan var mer inne på CaliforniaSweds spår, fast jag är inte lika skicklig varken på att träna hästar eller förklara saker. Men det jag tänkte var oxå att du kan flytta in de andra övningarna i rundcorallen lite då o då.. Så att dte kan hända olika saker i rundcorallen= den blir inte lika tråkig..
Men du fått en massa bra svar, ville bara att du inte skulle missförstå mig. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp