Status
Stängd för vidare inlägg.

Hagstadius

Trådstartare
En sak undrar jag över, ni som lämnar bort hundarna på dagarna, har de på hunddagis osv när ni jobbar långa dagar.
Varför har ni hund när ni jobbar sådana tider? Tror ni hunden mår bra utav att flytta runder hela tiden och "byta hem" två gånger om dagen bara för att DU vill ha en hund och inte har tid med den?
Förstår bara inte varför man köper ett djur man ändå inte vill/har tid att ta hand om, det är ju djuret som får lida för det.

Sv: Varför?

Har inte själv mina hundar på dagis då jag kan ha med dom eller komma hem under dagen.
Men jag ser inge dåligt med att dom få vara på dagis förutsatt att det är ett bra dagis.
Lek och motion, hur kan det va dåligt?

Hur kan det inte vara dåligt? Jag menar, hundarna får vara hos okända människor (iallafall i början), du har ingen koll på vad de gör med hunden, du vet inte alls vad det är för hundar som hunden får leka med. De får sitta i boxar flera timmar om dagen och skillnaden från att vara hemma är vad? Lite sällskap från skällande hundar som gör dem tondöva?

Hur kan det inte vara dåligt? Jag menar, hundarna får vara hos okända människor (iallafall i början), du har ingen koll på vad de gör med hunden, du vet inte alls vad det är för hundar som hunden får leka med. De får sitta i boxar flera timmar om dagen och skillnaden från att vara hemma är vad? Lite sällskap från skällande hundar som gör dem tondöva?

Människorna är okända vid första kontakten ja, sen är ju det inte så.
Jag skrev ett bra dagis, då förutsätter jag att man får veta vad hunden får göra under dagen.
Sitta i box flera timmar? Var får du det ifrån? Skulle det vara så överallt menar du?

Jag har haft en hund på dagis en dag i veckan för många år sen.
Hunden hade väldigt kul där, fick vara ute och leka med andra hundar hela dagen om vädret tillät.
Det va ett mindre dagis där hundarna fick vara inne i hennes hus om hon inte hade allt för många just då.
Annars hade hon boxar.

Nu måste man ju inte lämna på dagis. Mina är hos ett pensionerat par som bor i en villa med stor tomt. De skämmer bort hundarna ordentligt, leker o busar med dem,de får vara ute så mycket de vill. Tanten brukar steka pannkakor till Ruben, bästa han vet.
Båda hundarna blir superglada när de får komma dit, de går in o sätter sig o tycker att vi ska gå. Precis som barn som får komma till mormor o morfar ;-)
Självklart blir de glada när vi hämtar dem.

Vet du, är man vuxen så måste de allra flesta jobba för att kunna försörja sig. Har man en hund med bra mentalitet mår den inte alls dåligt av att hänga med lite överallt.

Det är enkelt att tycka en massa när man är barn och går i skolan, men den tuffa verkligheten är att som vuxen betalar inte föräldrar ens leverne och för att då kunna ha hund så pusslar man ihop så att det passar en.

Att hundarna blir bortskämda med pannkakor är ju helt idiotiskt. Vill ni att hunden ska bli fet eller? Får den socker också på dem eller som ett litet barn??
Att det är pensionärer är ju också vrickat, orkar de gå 2h rundor med hunden någon gång om dagen, att bara vara ute och "leka" i trädgården är inte speciellt mycket motion eller stimulans.

Att hundarna blir bortskämda med pannkakor är ju helt idiotiskt. Vill ni att hunden ska bli fet eller? Får den socker också på dem eller som ett litet barn??
Att det är pensionärer är ju också vrickat, orkar de gå 2h rundor med hunden någon gång om dagen, att bara vara ute och "leka" i trädgården är inte speciellt mycket motion eller stimulans.

Tycker nog du ska passa dig lite för vad du skriver nu...

Ja men om du jobbar osv. Varför ska du då ha hund? Då har du ju tydligen inte tid till att ha hund.

Som sagt, passa dig för vad du skriver. Du är inte så gammal, det vet jag, och därmed inte särskilt mycket livserfarenhet. Men jag har hund för att jag VILL ha hund och jag ser även till att mina hundar får allt de behöver. Hund är inte förbehållet arbetslösa, snorrika, pensionärer och sjukskrivna.

Nej. Tycker du tänker otroligt korkat. Jag har inte skrivit någonstans hur mycket jag jobbar, vad jag jobbar med eller hur min sambo jobbar.

Men återkom gärna när du gått ut skolan och ska få ihop stålar till hyran så kan du ju förklara hur du får ihop livet.

Socker? Pannkakor görs av mjöl, ägg o mjölk. Ruben är smal o vältränad så bekymra dig inte för det du.
Nej, de går inte två timmar om dagen, oftast inga promenader alls om de inte är där flera dagar i rad.
Det är inga brukshundar vi pratar om här, en pekeblandning o mastiff.
De är fullt nöjda med en timmas promenad i skogen o det sköter jag eller min man om.

På tal om bortskämd, här hemma så sitter Ruben på köksbänken när vi äter frukost. Han brukar även dricka te, med mjölk o honung. Bara så du vet :-)

Får man vara lite OT och fråga vad du själv ger din hund för foder? :grin:

Skulle inte pensionärer orkar gå långa rundor? Nu får du skärpa dej, min mormor och morfar (mellan 70&80) går ofta rundor på över timmen. Och man pensioneras faktiskt när man 65 - ibland tidigare.

Min hund äter färskfoder.
Vissa pensionärer går långa rundor men de flesta gör inte det, om ni bara tittar på de flesta pensionärers hundar, smällfeta och orkar knappt gå 5m innan de bryter ihop.

Jag säger som lady_vip - du borde faktiskt passa dej lite.
Det finns fantastiskt många bruksmänniskor på min klubb som är pensionerade och är ute och tävlar i lydnad och bruks med sina hundar. Du borde se över dina fördomar lite grann.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka