Varför XLNT sortiment??

Sv: Varför XLNT sortiment??

Och var finns de? :)
Zizzi concept finns i grannstaden .... men de har ofta inte "min" stil...

Allmänt svar:
Klart man inte vill ha en kroppsstrumpa om man är "för" tjock. jag är dock ganska "slimmad"- gymmar 2x/vecka. promenerar dagligen.
Tjock betyder ju inte att man är en boll.

Och nej, det där med "neutral t-shirt och jeans" finns inte här i stan.
Dessutom är det inte det hag vill ha. Jag vet vad jag gillar vad gäller form och material. Jag vill ha min stil.

Just idag har jag mina favoritjeans- min stil!!- som jag hitta på ellos efter tips från coachen.
men jag vill också kunna shoppa. och prova- känna, utan att handla på måfå och sen få skicka tillbaka 90 %.
Just när man är "stor" så är det ju viktigt att kläderna "sitter snyggt" och det beror ju helt på hur man är byggd. På mig funkar A LLT som är avskyret under bysten- men A- formade plagg gör att jag ser ut att väga 2 ton ....

Egentligen är det sjukt att det är så här.
Befolkningen blir ju bara tjockare och tjockare ....

Idag var jag på vippen att klaga på Indiska. Här i stan har de aldrig ens XL!!!!
Vilket är otroligt ironiskt eftersom butiks innehavaren är lika stor eller kanske lite större än mig :D
undrar var hon handlar?
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Du kanske ska fråga, lite ironiskt eftersom det iaf inte verkar vara i den butiken hon själv ansvarar för? :p

Jag är storlek 40/42 med mycket former och redan i min storlek tycker jag det kan vara svårt att hitta kläder som sitter bra. Det känns ofta som man utgått från en platt modell i storlek 34 och sedan bara ökat på måtten, utan att ta hänsyn till att större personer ofta har mer höfter och bröst.

Jag handlar mycket kläder via nätet, och då gärna Banana Republic som jag upptäckte när jag var i USA förra året. Deras byxor sitter som måttsydda på mig och jag behöver inte lägga upp dem 20 cm i benen för att de ska passa över höfterna!
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

KL

Något som jag tycker är trist med specialsortimenten är att det gör det otroligt trist att gå och shoppa med kompisar när man inte kan kolla på samma kläder som dom. Jag tycker det känns lite pinsamt att säga att jag måste kolla i "hörnan där borta" istället för att kunna kolla på samma saker.

Jag har storlek 44/46 och kan handla ganska mycket i HM:s ordinarie sortiment tack och lov för jag hittar sällan något jag vill ha på stora avdelningarna.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Långklänning är omöjligt att hitta. Även jackor ibland. Dom blir för långa i armarna. Det enda som säkert sitter bra är underkläder och strumpor...


Det går ju alltid att lägga upp när det är för kort :) Har man lååånga ben och armar däremot är byxor och jackor/tröjor alltid för korta, det är svårt att göra något åt :(
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Det går ju alltid att lägga upp när det är för kort :) Har man lååånga ben och armar däremot är byxor och jackor/tröjor alltid för korta, det är svårt att göra något åt :(

Jag är inte duktig på att sy så det kostar varje gång jag måste lämna in och dom tar 110 kr per par byxor så det blir ju några kronor om jag ska hålla på så med alla kläder som är för långa. Inte ens ungdomskläderna passar. Köpte ett par mjukisbyxor i stl 170 strax innan jul och dom får jag vika upp tre ggr för att dom ska passa med typ 5-7 cm per varv. Önskar jag hade 10 cm längre ben. Hade varit så mycket smidigare att leta kläder då.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Många butiker med inriktning jeans lägger upp gratis! T ex G-Star Raw och JC. (JC vet jag iofs bara gjorde det förr i tiden, vet inte hur det är nu). Haha du kan få tio cm av mig! :D
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

170?! Inte konstigt att dom är långa på dig 158 -164 är ju mer rimligt på dig:-)
Själv kommer jag oftast i 152 om det inte är tajta byxor.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jag går ofta förbi de avdelningarna och tittar för jag hittar alltid kläder jag skulle vilja ha där, men de är för stora för mig. Men jag håller med dig om att de borde kunna göra de flesta kläderna i fler storlekar.Mitt problem är att jag har så svårt att hitta jeans som är tillräckligt långa i benen. Det mesta är för kort och det ser inte klokt ut. Hade favoritmodell på jeans förut på Lindex, med extra långa ben. De satt perfekt, men de har slutat sälja dem. De sålde för dåligt :( Likaså är det svårt att hitta kavajer eller skjortor med tillräckligt breda axlar. Jag är axelbred med långa armar, men en normal 38a i övrigt. Den passformen har nog inte kvinnor i allmänhet gissar jag. Går jag till herravdelningen passar de jättebra, men herrkavaj är ju liksom inte så snyggt. Tröjor köper jag ofta i herrstorlek för då räcker ärmarna till och de sitter bra över axlarna. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför XLNT sortiment??

Det går ju alltid att lägga upp när det är för kort :) Har man lååånga ben och armar däremot är byxor och jackor/tröjor alltid för korta, det är svårt att göra något åt :(

Det är vanlig uppfattning, men det brukar bli ungefär lika klädsamt som att förlänga något som är för kort. Klänningar och kavajer är särskilt hopplöst.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Ja nu var det i första hand byxor jag menade. Klänningar tror jag inte blir bra...
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

170?! Inte konstigt att dom är långa på dig 158 -164 är ju mer rimligt på dig:-)
Själv kommer jag oftast i 152 om det inte är tajta byxor.

Jag ville ha pösiga byxor och det blev inte dom mindre storlekarna tyvärr. Ville specifikt ha svarta byxor med och dessa var dom enda jag hittade.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jomen det vet du väl att så snart man passerat size zero med några storlekar så måste man gömma sig i tält, eftersom man ser så förfärlig ut... :arghh:

Bara att backa tillbaka till i slutet av september-början av oktober och hitta min tråd då jag sökte efter en klänning att ha på mig på bröllop. Vad jag har förstorlek varierar mellan fabrikat, så det vågar jag inte säga. (i L&B ligger jag oftast mellan L-XL medan jag kan behöva gå upp på 50 och kanske större upptill om jag går på stan och letar - vilket jag sällan gör)

Gå till en riktig underklädesbutik!
Alltså ingen värdelös kedja som t ex KappAhl som har skit bhar.

Jag är också rund och stora bröst men har inga problem alls att hitta fina underkläder i den lokala underklädesbutiken :)
Instämmer!
Kolla t.ex på Freya www.freyalingerie.com eller Fantasie www.fantasie.com, där får du baskemig leta länge innan du hittar något som ser tantigt ut och de finns upp till H-kupor, ibland flera storlekar till... Och de är värda sina extra kronor!!
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Att göra större storlekar på kläder är lite knivigt, i med att det går bara att skala upp kläderna till en viss gräns. Exempelvis så kan man skala ner en 38 till 36 utan att det blir oproportionerligt, och likaså så upp någon storlek.

Därefter måste man rita om plagget helt och hållet: utöver det, så hamnar inte kurvorna på samma ställen, heller. En robust kvinnas midja flyttas upp när det blir mer fyllning på höfterna, det behövs mer utrymme runt överarmar, fast inte särskilt mycket mer runt handleder, etc.

Så plagget måste designas om ändå, från början. Jag är inte helt säker, men det verkar som att det är olika designers som gör de mindre vs de större kollektionerna, utefter vad de tycker fungerar bäst på den större kroppsformen.

Det är tveksamt att man kan göra alla plagg i storlek 36 som 48, och få de se lika ut, samt prissättas lika. Vissa plagg borde onekligen kunna vara nåt bassortiment som ser lika ut oavsett storlek (ex. vis så ser en polotröja ut som en polotröja i storlek 34 som 48) eller vissa kjolar och tröjor.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Att göra större storlekar på kläder är lite knivigt, i med att det går bara att skala upp kläderna till en viss gräns. Exempelvis så kan man skala ner en 38 till 36 utan att det blir oproportionerligt, och likaså så upp någon storlek.

Därefter måste man rita om plagget helt och hållet: utöver det, så hamnar inte kurvorna på samma ställen, heller. En robust kvinnas midja flyttas upp när det blir mer fyllning på höfterna, det behövs mer utrymme runt överarmar, fast inte särskilt mycket mer runt handleder, etc.

Så plagget måste designas om ändå, från början. Jag är inte helt säker, men det verkar som att det är olika designers som gör de mindre vs de större kollektionerna, utefter vad de tycker fungerar bäst på den större kroppsformen.

Det är tveksamt att man kan göra alla plagg i storlek 36 som 48, och få de se lika ut, samt prissättas lika. Vissa plagg borde onekligen kunna vara nåt bassortiment som ser lika ut oavsett storlek (ex. vis så ser en polotröja ut som en polotröja i storlek 34 som 48) eller vissa kjolar och tröjor.

Ursäkta men det där... stämmer faktiskt inte.

Enligt dig existerar alltså inte mina kavajer, toppar, klänningar, kappor, kjolar som jag har köpt i USA och UK plockat ur en kollektion som börjar på 34 och fortsätter upp till 54? Jag tror inte jag har inbillat mig att de hänger i min garderob faktiskt;). Och jag gillar alltså kläder med vissa linjer, exempelvis polotröjor och t-shirts är något som inte används över huvud taget.

En del av de kläder jag handlar utomlands är specialtillverkade för den kedja jag har köpt dem hos och alltså inget man hittar i Sverige. Men jag har en del annat som är känt här, exempelvis Calvin Klein och Ralph Lauren. Här kan jag ibland se samma plagg jag har (jag är kavajmänniska och gillar ofta Ralph Laurens kavajer exempelvis) - men då slutar storlekarna på 44! Alltså för samma plagg som jag kan hitta i USA i betydligt större storlek.

Jag ifrågasätter inte att det inte är en utmaning att göra en kollektion i en stor spännvidd storleksmässigt. Men som sagt, jag vet att det finns kläder som görs så i både England och USA. Men när samma kollektion dyker upp i Sverige så är 44 största storlek.

För mig blev det faktiskt en aha-upplevelse när jag för första gången kom in i en amerikansk damklädesaffär och insåg att det fanns mängder med kläder som passade mig - stilmässigt och storleksmässigt. Tills dess hade jag i många år varit ganska nedtonad i min klädsel för det var svårt att hitta något jag gillade i Sverige. Plötsligt öppnade sig en ny värld. Jag önskar bara att fler fick ta del av den, för den finns. Men som ameo säger - i Sverige ska man gömma sig i tält om man passerat 44.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Många butiker med inriktning jeans lägger upp gratis! T ex G-Star Raw och JC. (JC vet jag iofs bara gjorde det förr i tiden, vet inte hur det är nu). Haha du kan få tio cm av mig! :D

Men jeans och det mesta annat är ju normalt figursytt i någon mån. Lägger man ut dem platt på golvet är det ju inte rektangulära ben direkt. Visst går det kapa av och lägga upp där nere, men det innebär ju inte att knäna på jeansen också kommer högre upp istället för att hänga i smalbensnivå. Och istället för en tight snygg avslutning på byxorna vid ankeln blir det glappigt eftersom den delen är tänkt att sitta på nederdelen av vaden. Det blir dessutom inte en sån där snygg tvättad jeanssöm i nederkant på jeansen, utan de ser just... upplagda ut.

Kapa ärmar på stickade tröjor är också rätt meckigt. Att korta av en klänning i nederkant hjälper ju inte om figursyningen för höfterna ger puffar på benen likt ridbyxor från 70-talet. Och det är ju inte särskilt smidigt att försöka sig på att korta den i överkant... Inte helt sällan är ju faktiskt plagg dessutom dekorerade i ytterkanterna som gör det ganska trist/arbetsamt att korta av och lägga upp..

Jag förminskar inte problemen att hitta kläder som långbent/långarmad. Men ni kan ju i så fall lika gärna välja att gå omkring i trekvartsbyxor och trekvartströjor, så är problemet löst!! :idea:
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Nej det funkar ju inte på _ALLA_ plagg. Det jag ville få fram är att lägga upp är åtmintonde ett alternativ man kan ha när plaggen är för långa. Stickade grejer vet jag inte hur du menar att det skulle gå att lägga upp? Vika upp kanske?
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Kände att jag mitt inlägg ovan blev väldigt off topic...

Men jag förstår verkligen vad ni menar. När jag förvirrar mig på t.ex. HM (ett väldigt sällsynt ställe att hitta mig på, därav förvirringen) så märker jag ganska så fort när jag råkat ramla in på XLNT/BiB-avdelningen, utan att titta på BiB-skyltning eller bläddra bland storlekar på racken. Det är helt enkelt ett klädstråk med genomgående tråkigare sortiment. I brunt, svart och gräddvitt. Med paljetter, fransar och blommor. Visst, har sett plagg där som jag hade kunnat ta med till provrummet om det funnits i rätt storlek. Men på det stora hela känns det mest tragiskt. Om man måste se ut sådär när man kommit upp i nån viss storlek så måste det kännas väldigt nedtryckande. Hela konceptet. Jag menar, 34 kan inte vara så stor andel av befolkningen som drar heller? Men inte finns det nån pyssling-avdelning med specialkläder för småväxta som mest innehåller små söta sjömansklänningar och söta små skor...
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Nej det funkar ju inte på _ALLA_ plagg. Det jag ville få fram är att lägga upp är åtmintonde ett alternativ man kan ha när plaggen är för långa. Stickade grejer vet jag inte hur du menar att det skulle gå att lägga upp? Vika upp kanske?

Nä, det var det jag menade med stickade tröjor. Går inte lägga upp. Kavla upp - ja - men hur smidigt är det i vardagen... :D

Och det jag ville få fram var att; Nej, oftast är det inte ett alternativ. Inte om man ska få det snyggt.

(Och affärer som syr upp gratis... Jag har låtit sy upp vid tre tillfällen och vid alla tre kunde jag lika gärna låta min helt symaskinsobildade sambo fixa biffen. Snett, skrynkligt och krokig söm. Tack liksom....)
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Hade jag fått tillbaka ett plagg med sned, krokig och skrynklig söm hade jag reklamerat rakt av.

Jag har flera gånger lämnat in kläder för omsömnad (såväl second hand-fynd som nyköpta plagg) och lämnat dem till billigaste stället på Möllantorget och alltid varit nöjd. Har lagt upp en klänning så det blev en topp istället, det blev inte alls konstigt nedtill trots svårt material (silke på framsidan och bomull på baksidan), fixat till ärmsluten på en yllekappa och sytt in en klänning. Så att det är så himla svårt som du mfl låter konstigt. Blir inte resultatet bra klagar man! Och de som syr ser ju direkt när man lämnar in plagget (och provar det när de mäter) om det inte blir bra. Ser de inte sånt är det ingen duktig sömmare/sömmerska.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp