Varför XLNT sortiment??

Sv: Varför XLNT sortiment??

Alltså, grejen är att om man bara har viljan så kan man göra måttmodifieringar i de större storlekarna men ändå ha kvar samma modeller. Men kedjornas designers tror ju tydligen att vi som drar större storlekar inte vill ha de modellerna. :meh:

Då kan jag berätta att det inte alls bara handlar om designers, utan även inköpare, chefer, beslutsfattare.
Tyvärr är det ofta så att många förändringar stoppas pga försäljningssiffror. Vissa företag föredrar ofta förutsägbara siffror (om än dåliga) än att chansa på en ny strategi (och kanske få ännu sämre siffror). Så tyvärr handlar det mycket mer om dåliga chefer och beslutsfattare än just designers.

En annan sak som bidrar är det dåliga förståelsen för kroppen. Folk som aldrig arbetat med olika kroppsformer placeras av chefer in i avdelningar för specialstorlekar (stor/liten/mamma) utan att ha praktisk erfarenhet av det området.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jo, jag vet nog att det är fler inblandade... Har ju jobbat med försäljning av kläder via homeparties i 7 år så jag börjar ha rätt hyfsad koll egentligen. Fördelen med att jobba så nära sina kunder som jag gör är att man i de flesta fall kan vara ärlig om kroppsformer och klädernas passform. Jag går måhända miste om en såld topp om jag talar om att jag inte tycker att den passar kroppsformen som kunden har, men kunden är å andra sidan nöjd och glad för att jag inte bara prånglar på dem allt de kan tänkas köpa, urskiljningslöst.
Men det är nog sant, man måste ha stött på många olika kroppsformer för att få insikt.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Då kan jag berätta att det inte alls bara handlar om designers, utan även inköpare, chefer, beslutsfattare.
Tyvärr är det ofta så att många förändringar stoppas pga försäljningssiffror. Vissa företag föredrar ofta förutsägbara siffror (om än dåliga) än att chansa på en ny strategi (och kanske få ännu sämre siffror). Så tyvärr handlar det mycket mer om dåliga chefer och beslutsfattare än just designers.

En annan sak som bidrar är det dåliga förståelsen för kroppen. Folk som aldrig arbetat med olika kroppsformer placeras av chefer in i avdelningar för specialstorlekar (stor/liten/mamma) utan att ha praktisk erfarenhet av det området.

Håller med om att det är jätteviktigt att kunna och förstå kroppen. Det tror jag itne man gör om man medvetet gör tält. jag har en känsla av att någon då tror att alla stora människor vill dölja kroppen så mkt som möjligt. Istället borde man hitta mer smickrande former för kläderna.

Det som är gemensamt för alla dessa yrkesgrupper som du nämner är ju att de är intresserade av att sälja och tjäna pengar. Och om man gör ngt som folk anser vara snyggt samt ngt som passar en stor målgrupp så borde ma kunna tjäna mer pengar på det än att göra kläder som många anser fula.
när jag kollar runt på stan, bland vänner, jobb etc så ser jag att väldigt många behöver större storlekar. Det är en stor del av befolkningen som har typ 44 eller större så det är ju inte någon liten minoritet det handlar om.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför XLNT sortiment??

Det som är gemensamt för alla dessa yrkesgrupper som du nämner är ju att de är intresserade av att sälja och tjäna pengar. Och om man gör ngt som folk anser vara snyggt samt ngt som passar en stor målgrupp så borde ma kunna tjäna mer pengar på det än att göra kläder som många anser fula.

Jag håller helt med, men det finns (minst?) två saker att hålla i åtanke:

Det handlar ofta om riktigt stora företag. Att driva igenom en sådan stor förändring är lite som att vända ett skepp. Det tar lång tid, mycket möda och under tiden rör man sig inte framåt.

Folk är generellt mycket försiktiga när det gäller förändringar som inte ger garanterad avkastning. "Snygga kläder" är objektivt (kolla bara i den här tråden! Alla klagar, men jag lovar att få personer har samma stil eller vill ha samma sorts kläder). Många företag håller sig hellre på den säkra sidan och fortsätter därför med samma gamla (halvdåliga) koncept, därför att vad händer om det nya inte skulle funka..! :nailbiting:

Verkligen tråkigt, men få företag driver igenom stora förändringar förrän de verkligen måste. Hur mycket deras anställda - och i viss mån kunder - än pushar för det.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Har inte varit på HM på länge men idag gav jag dem en ny chans. Jag ville ha en fin klänning till fest! Det fanns bara en klänning på hela stor avdelningen. Den var svart, helt utan några former utan bara rak och i mjukistyg! :(
Jag får återgå till shopping på nätet- mkt bättre.

Det som mest fanns på storavdelningen var stora skjortor utan passform. Mkt jeansskjortor. Och ingen färg alls! Bara mörka färger. Det kändes helt enkelt trist där.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jag håller helt med, men det finns (minst?) två saker att hålla i åtanke:

Det handlar ofta om riktigt stora företag. Att driva igenom en sådan stor förändring är lite som att vända ett skepp. Det tar lång tid, mycket möda och under tiden rör man sig inte framåt.

Folk är generellt mycket försiktiga när det gäller förändringar som inte ger garanterad avkastning. "Snygga kläder" är objektivt (kolla bara i den här tråden! Alla klagar, men jag lovar att få personer har samma stil eller vill ha samma sorts kläder). Många företag håller sig hellre på den säkra sidan och fortsätter därför med samma gamla (halvdåliga) koncept, därför att vad händer om det nya inte skulle funka..! :nailbiting:

Verkligen tråkigt, men få företag driver igenom stora förändringar förrän de verkligen måste. Hur mycket deras anställda - och i viss mån kunder - än pushar för det.

Men det som är intressant är ju varför de själva inte reagerar. De inom modeindustrin som gör dessa kläder måste ju själva se skillnaden.
I och försej har jag flera ggr sett designchefen för storavdelningen på ett stort klädföretag på tv och denne hade just på dig stora tält.
Så vissa anser tydligen att tält är snyggt.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Men jag fattar ändå inte!!!!
Vad säger statistiken? Jo att folk blir fetare i hela västvärlden.

Jag har idag fått ett fruktsnsvärt syrligt mail från Indiska- där jag varit kund i mååååååånga år. Kläder i XL storlekar är inget de är intresserade av ....
Känns som att få en bitch slap.:(

jag är skitledsen över att jag blivit tjock och inte kan jag göra nåt åt det "just nu" (=flera år) heller.

Hur kommer det sig att jättar som Ellos, halens mfl. säljer kläder i stora storlekar i "vanliga" modeller??
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Men jag fattar ändå inte!!!!
Vad säger statistiken? Jo att folk blir fetare i hela västvärlden.

Jag har idag fått ett fruktsnsvärt syrligt mail från Indiska- där jag varit kund i mååååååånga år. Kläder i XL storlekar är inget de är intresserade av ....
Känns som att få en bitch slap.:(

jag är skitledsen över att jag blivit tjock och inte kan jag göra nåt åt det "just nu" (=flera år) heller.

Hur kommer det sig att jättar som Ellos, halens mfl. säljer kläder i stora storlekar i "vanliga" modeller??
Ja, de företag du nämner gillar jag också. Det måste ju handla om inställning eftersom de lyckas göra fina kläder. Och det är ku ingen minoritet det handlar om utan en stor del av befolkningen. Jag förstår heller inte- tycker det borde gå att tjäna mkt pengar på det. Affärsidé?
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

KL Jag drar xl och xxl för det mesta beroende på plagg. Köper en del på KappAhl o HM och håller med att det mest är svart och randigt eller raka tråkiga kläder. Jag har ändå lite svängd figur så för mig passar lite figursydda kläder. Vill ha det också för att jag tycker det framhäver kroppen på ett bra sätt.
Kan tipsa om affären JOY :) Dyrare än HM mfl, men de kläder jag köpt där använder jag mycket, för att de har plagg som sitter bra. OCH faktiskt så har jag kunnat köpa L för de verkar ha kläder som är lite större i storleken.
Kläder jag gillar och som sitter bra använder jag, de andra hänger kvar i garderoben o jag undrar varför jag köpt dem.
Vanliga baskläder som t-shirtar o jeans har jag hittat på tex Kappahl
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Baskläder köper jag mest på kappahl. Jag älskar klänningar så fina klänningar köper jag på Dea Axelsson, bonprix, Ellos, zalando. Jag är så glad att jag började shoppa på nätet. Jag älskar kläder, köper för några tusen i månaden och skulle tröttna totalt om det bara fanns HM.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

*kl*

Min vännina har större storlek och hon har jättesnygga och välskräddade kläder att jag var tvungen att fråga vad det var för märke. Hon har Samoon by Gerry Weber. Ett sortiment med större storlekar från Gerry Weber. Dyra men jättehög kvalitet och underbar passform enligt henne.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Men jag fattar ändå inte!!!!
Vad säger statistiken? Jo att folk blir fetare i hela västvärlden.

Hur kommer det sig att jättar som Ellos, halens mfl. säljer kläder i stora storlekar i "vanliga" modeller??

i förhållande till t ex HM som är ett världsomspännande företag, är Halens och Ellos inte så stora och har en betydligt mindre och mindre varierande kundkrets :)

Jag påstår inte att det jag skriver är en anledning till att det inte finns välsittande kläder i större storlekar, utan bara en anledning till att det inte bara ändras snabbt sådär. Passform är dessutom ganska ordentligt annorlunda i olika delar av världen och jag har för mig att den anpassas därefter. (medelkvinnan i mexiko har t ex ganska så annorlunda kroppsform jämfört med medelkvinnan i japan - eller sverige)

Sedan vet jag att t ex folk på BiB kämpar hårt för att få in ett mer varierande utbud, och att det faktiskt under de senaste året gjorts ganska stora förändringar. Om det gör alla som drar större storlekar i kläder gladare eller inte har jag dock ingen aning om - sannolikt inte, eftersom ... folk är olika ;)
(jag jobbar inte där eller ens för det företaget)
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Önskar jag hade råd att köpa dyrare kläder men allt över 2-300 är för dyrt för mig.
Har ett presentkort på Lindex men hittar inget värt att köpa :(
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

DET är vad jag skrivit lilsis. Problem kan man ha ändå men jag presenterar ETT FÖRSLAG på lösning av problemet. Eller är tråden bara till för att älta sina problem men inte att folk får ge förslag på vad man kan göra åt problemen??

Fast det är ju en rätt ledsam inställning att man inte ska få klaga på problem som en annan part ställer till för en bara för att det finns lösningar som man själv kan göra för att lösa det för sig.

Toaletten på enda puben i stan saknar toa och rinnande vatten, men det är inget att gnälla över, för det är ju bara att gå/åka gå hem och kissa, kräkas och... tja annat som förekommer på krogtoaletter? Eller sätta sig i parken några kvarter bort. Eller så skiter man i puben och tar några öl hemma med ett par kompisar. Eller blir nykterist. Och det är ju bara FYRA lösningar på problemet som därmed inte är ett problem. Folk är för djefla gnälliga! Yes?

Butiken har "inga" plagg som passar mig eller har kanske, för att återknyta till trådens ämne, ett extremt begränsat utbud i min storlek. Jag måste således lägga ut extra pengar och/eller tid för att få plaggen att passa. Det är ett problem som inte slutar existera bara för att det finns sätt att komma runt det med ytterligare investeringar.

Bor man dessutom i mittersta ocivilisationen och åker tiotals mil till närmsta stad med större utbud än vardagsrumsbutiken "Lottas mode" så är det ju än mer besvärligt om man dessutom ska hinna via skräddaren om man nu inte vill åka ToR extra/hoppas att skräddaren kan tänka sig att posta kläderna. Om man nu inte har möjlighet att lära sig modifiera kläderna snyggt själv.

Och vem skulle få för sig att skicka en HM-bastshirt till skräddaren för omdaning..? Nä, dyrare tshirtar med bättre kvalitet som man därmed kan befoga att skicka till skräddaren och plötsligt kostar basthirten inte 79 kr som "alla andra" köper den för. Köp symaskin för helvete, lär dig själv (om du inte kan åka till Malmö eller gå en internetbaserad kurs)! Eller sluta sitta och gnäll! :rage:

Eller..?:meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför XLNT sortiment??

(Och angående att bara ge förslag på sätt som folk kan lösa sina problem på... Hur troligt är det att vuxna människor inte vet att man kan lägga upp för långa byxor? Egentligen? Lät mest som en dryg kommentar. Annars hade jag nog ärligt talat inte engagerat mig. Att tipsa om kedjor/affärer/märken som säljer vuxenkläder i små/stora storlekar eller har fler storleksvarianter än de ordinära hade känts som en mer relevant lösning i sammanhanget än det uppenbara som "alla" är fullt medvetna om men av ena eller andra anledningen inte ser som ett fullgott alternativ. Pengar är pengar och för många växer de inte på träd. Men bara för att man är ensamstående tvåbarnspappa vill man kanske inte gå i lumpor eller slå dubbelknut på sig själv.)
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Mitt förslag på att lägga upp byxor var riktat till Matmissbrukaren och inte ett allmänt inlägg i tråden, vilket du hade sett om du läst det med öppna ögon. Sedan följde en diskussion på det där några tyckte det var helt otänkbart att sy om kläder av flera olika anledningar, t ex 1. att de inte har en egen symaskin, 2. att de affärer som gör det gratis inte gjort det bra, 3. att det var för dyrt och framförallt: 4. att ALLA ska ha rätt att köpa BILLIGA kläder som passar VARENDA UNIKA KROPP PERFEKT. Det sista där har jag själv insett är en omöjlighet den hårda vägen och jag ser inte det som en rättighet. Affärerna är vinstdrivande och säljer de klädstorlekar de vill, passar de inte mig så som jag vill att kläderna ska sitta på just mig (vilket kan vara helt olikt vad någon annan tycker) så kan jag ju antingen starta en affär med sådana kläder eller lösa det på mitt sätt. Men jag sitter inte och dissar varenda tips som dyker upp i en tråd och fortsätter klaga på att det inte finns BILLIGA kläder som passar MIn kropp på MITT sätt som jag vill men som kanske någon annan tyckt var helt galet.

Finns fler förslag från användare i tråden på dyra affärer och märken som verkligen inte alla har råd med. Man får helt enkelt plocka de tips man själv tror sig ha nytta av. För mig personligen har omsömnad funkat på vissa plagg och därför tipsade jag om det. Svårare än så är det inte. Men billiga kläder som passar alla perfekt ser inte jag som en mänsklig rättighet utan något man får ombesörja själv om man inte är nöjd. Sitter man och dissar förslag efter förslag men fortsätter klaga utan att testa något annat så börjar åtminstonde jag ifrågasätta klagandet. Är det bara för klagandets skull eller?
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Önskar jag hade råd att köpa dyrare kläder men allt över 2-300 är för dyrt för mig.
Har ett presentkort på Lindex men hittar inget värt att köpa :(

Och jag kan och skulle ALDRIG lägga så mycker pengar på ett enskilt plagg.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Är det bara för klagandets skull eller?

I viss mån, ja. Det är därför jag menar att du slår in en vidöppen dörr med dina inlägg om att byxor går att sy upp. Vad Matmissbrukaren och jag ondgjorde oss över var just att behöva plocka fram symaskinen eller lämna in kläder köpta till fullpris hos sömmerska/skräddare. Att då föreslå symaskinen som lösningen på problemet blir i ljuset av det lite märkligt. Det är ju rätt uppenbart att vi redan tänkt på den lösningen.

Man måste ju få klaga åtminstone lite utan att någon kör upp en symaskin i nyllet på en. :up:
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Nu var det ju inte heller fullpris jag skrev om (enbart i de fall där butiken syr upp själva då) utan jag skrev att de plagg man hittar billigt eller second hand (superkvalitet men billigt men sitter kanske inte perfekt) kan det vara värt.

Och nej, jag tyckte inte det var uppenbart att alla redan tänkt på den lösningen.

Men du har jag din utgångspunkt helt klart för mig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp