Varför XLNT sortiment??

Sv: Varför XLNT sortiment??

Men inte finns det nån pyssling-avdelning med specialkläder för småväxta som mest innehåller små söta sjömansklänningar och söta små skor...

Men det finns ju affärer som har (eller har haft) Petite-avdelningar, tex TopShop, men jag har för mig att det var "vanliga" kläder där.


Sen tex Dea Axelsson tycker jag har ett stort storleksutbud, men de lyckas ändå ha samma sorts kläder i alla storlekar.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Hade jag fått tillbaka ett plagg med sned, krokig och skrynklig söm hade jag reklamerat rakt av.

Jag har flera gånger lämnat in kläder för omsömnad (såväl second hand-fynd som nyköpta plagg) och lämnat dem till billigaste stället på Möllantorget och alltid varit nöjd. Har lagt upp en klänning så det blev en topp istället, det blev inte alls konstigt nedtill trots svårt material (silke på framsidan och bomull på baksidan), fixat till ärmsluten på en yllekappa och sytt in en klänning. Så att det är så himla svårt som du mfl låter konstigt. Blir inte resultatet bra klagar man! Och de som syr ser ju direkt när man lämnar in plagget (och provar det när de mäter) om det inte blir bra. Ser de inte sånt är det ingen duktig sömmare/sömmerska.

Jag har också flera upplagda/omsydda plagg. Jag har inte påstått att det aldrig går!

Men att det är så himla lätt och smidigt att det känns som ett alternativ jag spankulerar mellan klädracken på HM - inte så mycket. För förutom att det helst ska vara möjligt att få resultatet man önskar så får det ju gärna vara monetärt (eller möjligen) känslomässigt försvarbart och finnas extra tid att lämna in, beskriva och hämta upp. :D

Reklamera? Jajjemen! Men det hjälper ju inte det faktum att jag fått dåliga erfarenheter.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Det jag försöker få fram är att OM man nu har så stora problem med att kläder aldrig passar så är att lämna in det för omsömnad ETT alternativ. Ser man inte ens det som ett alternativ är nog ens klädproblem inte särskilt stora till att börja med..

Kan man absolut inte tänka sig det så är det ju bara sin egen loss så att säga. Jag syr verkligen inte om alla plagg jag köper men just billiga/secondhandade plagg kan jag tycka det är ekonomiskt försvarbart. Ett billigt plagg för att jag då för bara lite extra pengar får ett perfekt plagg som passar mig precis. Ett dyrare plagg vill jag ska sitta bra redan när jag köper det. Har man inte den extra tiden att lämna in plagget några dagar så är man antingen ute i dålig tid eller så är det inte tillräckligt viktigt med att få just det plagget att passa en själv, och då kan det ju kvitta eller hur ;)
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

kl
Kommer inte ihåg vem, men såg att bonprix hade en sorts jeans som finns i olika benlängder (korta, normala, långa) skiljde 10 cm mellan de långa och korta. Gick upp till storlek 48. Det mesta av deras kläder går upp till 46/48 och så ska det finnas upp till 58 med på en del (som finns i vanlig storlek med...)
Men jag tycker i och för sig inte att bonprix känns så "svenska" i sitt utbud.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Men det finns ju affärer som har (eller har haft) Petite-avdelningar, tex TopShop, men jag har för mig att det var "vanliga" kläder där.


Sen tex Dea Axelsson tycker jag har ett stort storleksutbud, men de lyckas ändå ha samma sorts kläder i alla storlekar.

Jag uttryckte mig nog rätt degigt! Jag menade just att storlek 32 hänger ute bland vanliga kläder. I princip alla modeller finns i storlek 34. Storlek 32-34 finns kvar på reaställningarna lika länge som 46-48. Jag menar att om BiB behöver egen avdelning med specialdesignade göm-dig-själv-kläder så borde väl behovet av petite-avdelningar med specialdesignade göm-dig-själv-kläder vara lika självklart. Egentligen en avdelning för varje egenskap som sticker utanför standarddeviationen. Om det ska vara rättvist... ;)


Jag misstänker att butikerna inte säljer tillräckligt inom storlek 46+ för att de rent ekonomiskt ska klara att köpa de storlekarna av alla modeller de säljer. Så om de nu köper in 120 olika plagg i dessa storlekar och hänger dem bland övriga 1000 modeller så skulle det vara svårt för kunden att leta fram plagg i den storleken över huvud taget. Så då hänger de dessa plagg i en egen avdelning. Varför de inte gör så med storlek 32 har jag svårare att förstå. Stigmatiserat på ett annat sätt kanske.

Varför de bara köper in fula plagg... Antingen har de ingen som helst koll på marknaden eller så är det just denna typ av plagg som säljer tryggast. Köper de bara in 120 modeller så gäller det ju att plocka dem som kommer att sälja bra.

Det gör det ju också lite mer logiskt att det finns ett mycket större utbud och att butikerna kan ta in mer plagg i den storleken när de har en större andel av kunder som drar de storlekarna.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Det jag försöker få fram är att OM man nu har så stora problem med att kläder aldrig passar så är att lämna in det för omsömnad ETT alternativ. Ser man inte ens det som ett alternativ är nog ens klädproblem inte särskilt stora till att börja med..

Kan man absolut inte tänka sig det så är det ju bara sin egen loss så att säga. Jag syr verkligen inte om alla plagg jag köper men just billiga/secondhandade plagg kan jag tycka det är ekonomiskt försvarbart. Ett billigt plagg för att jag då för bara lite extra pengar får ett perfekt plagg som passar mig precis. Ett dyrare plagg vill jag ska sitta bra redan när jag köper det. Har man inte den extra tiden att lämna in plagget några dagar så är man antingen ute i dålig tid eller så är det inte tillräckligt viktigt med att få just det plagget att passa en själv, och då kan det ju kvitta eller hur ;)

Jag trodde vi i första hand pratade att hitta kläder som passar direkt från galgen i en ordinär klädbutik. Det bästa alternativet för oss alla är ju egentligen annars att låta skräddarsy alla kläder så att de inte bara passar våra former perfekt utan även vår smak.

Nä, jag har inte alltid tid. Kläder är inte det i mitt liv som jag helst av allt lägger tid på. Inte heller det jag helst av allt lägger mina pengar på. Och eftersom det finns väldigt lite som passar mig direkt i provrummet på affären får jag leva med att vara sjavigt klädd. Och det gör jag.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Fast mina enda inlägg i den här tråden har handlat om att sy upp/sy om kläder så jag fattar inte var du fått det med färdiga, perfekta galg-plagg ifrån när du svarat på just mina inlägg :confused:

Men vad skönt för dig, då är det ju ett icke-problem, och vi som upplever att det är ett problem med kläder som inte passar får fortsätta hitta sätt att få dem att passa :)
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Fast tråden handlar ju om varför det inte kan tillverkas (eller säljs) kläder i alla storlekar och till alla kroppsformer. Skriver man då att det bara är att lämna in dem för att få dem omsydda så får man nog förvänta sig att få en del invändningar. :)

Jag förstår så klart varför utbudet framförallt vänder sig till folk av medelstorlek. Men samtidigt måste man ju få ondgöra sig lite över att man tvingas att gå i kläder som inte passar (storleksmässigt och/eller utseendemässigt) alternativt måste betala samma summa pengar för plaggen som alla andra plus lägga till kostnaden för att sy om dem.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Det jag försöker få fram är att OM man nu har så stora problem med att kläder aldrig passar så är att lämna in det för omsömnad ETT alternativ. Ser man inte ens det som ett alternativ är nog ens klädproblem inte särskilt stora till att börja med..

Så om man helt enkelt inte har råd att lämna kläder till omsömnad kan man inte ha problem med att kläder inte passar? Good to know.
//Tjock förtidspensionär
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

+ gul_zebra

Nej det är inte så jag varken menar eller har skrivit. Mitt inlägg först var till Matmissbrukaren som hade problem med för långa byxor.

Jag har aldrig hävdat att alla plagg ska sys om utan det var ETT förslag på ETT alternativ man kan prova. Läs gärna om och läs rätt. Vill man inte ens testa det tycker jag att det är en rätt trist attityd mot sina "klädproblem".
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Men inte finns det nån pyssling-avdelning med specialkläder för småväxta som mest innehåller små söta sjömansklänningar och söta små skor...

*Hosta*
Jo du, en hel del drar 34 och där under också faktiskt...

Och just den avdelningen du beskriver kallas "barnavdelningen", som man då hänvisas till.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

*Hosta*
Jo du, en hel del drar 34 och där under också faktiskt...

Och just den avdelningen du beskriver kallas "barnavdelningen", som man då hänvisas till.

Jag råkar veta ;)

Men det är ju rätt många som drar 46 och däröver också, tänkte jag. Kanske ungefär samma antal 34: or som 46: or? Men 34: or hittar man inte helt sällan bland de vanliga kläderna. Är man size zero är man rätt fuckad att köpa damkläder om man inte bor i en storstad.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Mitt största problem att handla på modell större avdelningen är SVART!!!
Eller randigt eller leopardmönstrat.
Jag är 38 år i år och visst drar jag något större ön normal men vad fan, jag vill klä mig snyggt för det.
:(
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

KL
En sak till när det gäller byxor, som jag länge tänkt på är: Varför blir byxbenen längre och längre ju större storlek det är? Människor är ju väldigt olika i grovlek, men det är liksom inte alls kopplat till benlängd. När jag tittar på ridbyxor (jodphursbyxor) tex, eller för all del byxor i klädaffären, så finns min längd någonstans runt storlek 44, men jag ska ha 38. Det blir helfel. Människors ben blir ju inte längre för att de är kraftigare. Jag har aldrig fattat vart detta kommer ifrån. Konstigt fenomen. :(
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Fast generellt sett tror jag faktiskt att storlekarna är uppbyggda utifrån tanken att man automatiskt drar en större storlek ju längre man blir. Ju längre man är desto desto större blir ju faktiskt kroppsdelarna.

I HM:s byxor är innerbenslängden dock alltid 79 cm oavsett storlek.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

men det är väl lätt att förstå varför? Jo därför att efterfrågan inte är så stor såklart, det måste ju löna sig för företagen. Det är alltså inte så många som drar sådana stora storlekar
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jag kan inte köpa sådana byxor alls som bara har "en" storlek, dvs 36, 38 osv utan måste köpa jeans med en storlek för midja och en för ben, t ex 27/36. Finns i de mer välsorterade jeansmärkena, dvs inte HM.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

är det bara jag som märkt att det finns inte långärmade tröjor /tunikor/skjortor i större storlekar?! däremot finns :banghead: trekvartsärmar i alla möjliga varianter, sommar som vinter. Det finns inte kortärmat heller... utan då är det linnen modell tält, eller trekvartsärm.. :banghead:

sen tycker jag det är lite trist att allt måste bli av modellen tält, så fort man söker efter större kläder än storlek L. :crazy:
När jag var ung och hade BMI 17-18 var jag ändå hänvisad till L, annars visade jag magen / såg ut som att jag väntade högvatten då jag är lång och har långa ben (36" i benlängd på jeans)..
Jag är bredaxlad och lång, så även då på den goda tiden med BMI 18 hade jag axelsömmarna mitt på axlarna om tröjan passade i övrigt. :crazy:

Nu när jag är allt annat än smal så får jag ändå köpa flera storlekar för stort om det finns en axelsöm på plagget..
Byxor har jag gett upp för länge sen..allt är för kort i benen om jag inte köper jeans på tumstorlek..
Jag går i kjol/klänning jämt istället. förutom i stallet, då har jag 3 storlekar för stora mjukisbyxor..


Men jag tipsar om Bon Prix! dom har normala kläder även i stora storlekar. dock är många plagg stora i storleken. Jag drar 46 i tröjor nu, men kan ibland ha ner till 42(!) i storlek på bon prix..
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Men om man inte har RÅD (inte tillräckligt med pengar i plånboken) för att lämna in och få det omsytt betyder ju inte det att man inte har ett problem med kläderna...
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

KL

Har inte läst hela tråden, men vill bara tipsa om ASOS!

Asos eget märke är billiga, håller ungefär samma priser som H&M, och har massor att välja på, i ALLA storlekar :) De har dessutom tre linjer så att det finns utbud även för er som annars blir hänvisade till barnavdelningen - Asos Petite heter den. För oss XL finns det Asos Curve, men det är oftast standardkollektionen bara i större storlekar och kanske lite mer anpassade för stor byst/mage osv. Även i standarkollektionen finns det upp till strl 18, vilket motsvarar ca 46.

Där hittar man inga tält, utan snygga, välsittande, smickrande plagg. Petite-avdelningen tror jag även har anpassat längden på byxor och klänningar också.

Och - det är gratis frakt och man behöver inte beställa ett minimumbelopp som man annars måste på t ex Ellos och liknande! :D :love:
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp