Varför XLNT sortiment??

Sv: Varför XLNT sortiment??

Men om man inte ser det som ett alternativ att lämna in och få det omsytt betyder ju inte det att man inte har ett problem med kläderna...

Min fetning/ändring av din text till vad jag har skrivit i mina inlägg.

Citera gärna var jag skriver att om man inte har råd så får man stå ut med det. Det har jag aldrig någonsin skrivit!!! Vill man inte ens testa att sy om ett enda plagg (antingen där man köper det, dvs gratis, eller själv, dvs gratis, eller lämna in det) så att det passar en själv så tycker inte jag att man har provat de alternativ som finns för att få bukt med sitt problem (dvs kläder som inte passar). DET är vad jag skrivit lilsis. Problem kan man ha ändå men jag presenterar ETT FÖRSLAG på lösning av problemet. Eller är tråden bara till för att älta sina problem men inte att folk får ge förslag på vad man kan göra åt problemen??
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

*kl*
Finns det nån som hittar passande kläder ute i butikerna?

Jag är meddellång, medelviktig och har viss skillnad mellan stuss/midja men är inte jättekurvig. Inte har jag ovanligt långa ben heller, men däremot små bröst.

För mig är det fullständigt omöjligt att handla kläder i vanliga butiker. Speciellt om jag letar på damavdelningen. Byxbenen är för korta och midjan på tok för vid när de passar över stussen, ärmar är för smala när det passar överkroppen och det är stört omöjligt att hitta material/färger som jag trivs i.

Tack o lov för Julas klädavdelning säger jag bara. Inte snyggt men iaf användbart...
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Förstår du inte att det finns en ganska stor grupp människor som inte har råd att köpa kläder på butiker där man kan få dem omsydda? Eller inte äger en egen symaskin?

Alla har inte alla möjligheter.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jo jisses. Jag har gett ETT förslag som kan lösa problemen för vissa. Inte en universallösning för varenda människa i varenda ekonomisk situation. tro mig, då skulle jag patentat det och inte skrivit om det på Buke.



Ingen hade ännu i tråden ens nämnt förslaget med sy om/ändra kläder vilket ändå är en rätt stor grej i dag. Så tänkte att jag skulle göra det när jag skrev mitt inlägg.
Do / redo, googla på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför XLNT sortiment??

Det jag försöker få fram är att OM man nu har så stora problem med att kläder aldrig passar så är att lämna in det för omsömnad ETT alternativ. Ser man inte ens det som ett alternativ är nog ens klädproblem inte särskilt stora till att börja med..

Så om man helt enkelt inte har råd att lämna kläder till omsömnad kan man inte ha problem med att kläder inte passar? Good to know.
//Tjock förtidspensionär

+ gul_zebra

Nej det är inte så jag varken menar eller har skrivit. Mitt inlägg först var till Matmissbrukaren som hade problem med för långa byxor.

Jag har aldrig hävdat att alla plagg ska sys om utan det var ETT förslag på ETT alternativ man kan prova. Läs gärna om och läs rätt. Vill man inte ens testa det tycker jag att det är en rätt trist attityd mot sina "klädproblem".

Min fetning/ändring av din text till vad jag har skrivit i mina inlägg.

Citera gärna var jag skriver att om man inte har råd så får man stå ut med det. Det har jag aldrig någonsin skrivit!!! Vill man inte ens testa att sy om ett enda plagg (antingen där man köper det, dvs gratis, eller själv, dvs gratis, eller lämna in det) så att det passar en själv så tycker inte jag att man har provat de alternativ som finns för att få bukt med sitt problem (dvs kläder som inte passar). DET är vad jag skrivit lilsis. Problem kan man ha ändå men jag presenterar ETT FÖRSLAG på lösning av problemet. Eller är tråden bara till för att älta sina problem men inte att folk får ge förslag på vad man kan göra åt problemen??

Såhär.

gul_zebra skriver att hon/han inte har råd att sy om.

Då upprepar du att det handlar om vilja.

Därav mitt inlägg. Som du ändrade i.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

J
Ingen hade ännu i tråden ens nämnt förslaget med sy om/ändra kläder vilket ändå är en rätt stor grej i dag. Så tänkte att jag skulle göra det när jag skrev mitt inlägg.
Do / redo, googla på det.

Fast alla som inte hittar kläder som passar, kanske särskilt vi som är korta, lever ju hela tiden med att behöva sy upp/korta/minska klädesplagget så fort vi köper något. Det är ju inte så att vi inte vet om att det finns symaskiner och sömmerskor/skräddare.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Att vilja testa ett förslag. Inte vilja ha råd. Det är en stor skillnad!
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Inte vilja ha råd?

Jag tror väl kanske att de flesta inte väljer att vara fattiga förtidspensionärer. Eller ja att vara fattiga överlag.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jag är bredaxlad och lång, så även då på den goda tiden med BMI 18 hade jag axelsömmarna mitt på axlarna om tröjan passade i övrigt. :crazy:

Åh, ska de inte VARA så alltså?? Och ärmsömmen i underkant uppressad i amhålan till den grad att man lätt kan få skav på sommaren?? :p

Jag tror det är ett problem som är överrepresenterat bland hästfolk, eller folk som tränar och är aktiva över huvud taget. Ser man sig omkring är det rätt många som går omkring med axelsömmar en bit upp över axeln, ärmar som stretar ovanför biceps och ryggpartier som gör att skjortbäraren inte kan sträcka fram båda armarna framåt fullt ut samtidigt utan att riskera att ärmsömmarna spricker...

Men ett alternativ är ju att lämna dem till skräddaren, så det är ju ett icke-problem trots allt! :angel:
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

*kl*
Finns det nån som hittar passande kläder ute i butikerna?

Jag är meddellång, medelviktig och har viss skillnad mellan stuss/midja men är inte jättekurvig. Inte har jag ovanligt långa ben heller, men däremot små bröst.

För mig är det fullständigt omöjligt att handla kläder i vanliga butiker. Speciellt om jag letar på damavdelningen. Byxbenen är för korta och midjan på tok för vid när de passar över stussen, ärmar är för smala när det passar överkroppen och det är stört omöjligt att hitta material/färger som jag trivs i.

Tack o lov för Julas klädavdelning säger jag bara. Inte snyggt men iaf användbart...

Jag känner mig också rätt normal. Rent statisktiskt normallång för att vara svenska. Lite spinkigare och lite kraftigare lår i förhållande kanske. Små bröst, men herre gud, jag är ju långt ifrån ensam om det?! Men att hitta kläder direkt från butik som sitter som ett smäck kräver visst tålamod. Halvsmäck brukar få vara tillräckligt bra.

Däremot tycker jag det är svårt att hitta vettiga byggkläder. BRA snickarbyxor i XS - haha. (Jodå, jag har hittat till slut, men det var inte trivialt). Julas sortiment har inte fallit mig i smaken. Har du hittat byxor där som inte har hög midja? :p
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Njae, även deras dambyxor har relativt hög midja (så det blir ett glapp i svanken) men med ett bälte tycker jag de sitter ok. Jag vill iofs ha ganska hög midja eftersom jag står framåtvikt när jag jobbar - underkläderna sticker upp annars:p

Köpte 6 par av deras billigaste unisexbyxor i höstas och de sitter riktigt bra. Men då drar jag strl 48 (herrstrl) så kanske har lättare med storleken än du.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jag gissar att du fattar att ett extra "vilja" smet in i den meningen, som inte skulle vara där, men att du ändå försöker tolka det så att det passar ditt första inlägg.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Generellt så använder jag frågetecken så som de var tänkta.

Men jag tror att vi är ungefär worlds apart just nu.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Åh. Jag har otroligt svårt för höga midjor - framför allt när det gäller framåtvikt arbete eftersom jag upplever att de trycker över magen. Mina måste sluta i överkant på höftbenet för att jag ska vara nöjd - särskilt om de kräver skärp.

Jag har ju inte lyxen att kunna välja i herrsortimentet om det nu inte är en väldigt välsorterad butik (inte Jula), och sällan ur damsortimentet heller. När det gäller byxor då. Men jag har försökt skärpa till mig och använda mer sofistikerade kläder än jeans och icke figursydd t-shirt. Nog för att jag kommer undan med mycket som nörd, men man måste ju testa på nått nytt ibland så nu testar jag mainstream. :)
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Kl

För de som bor nära Malmö och vill testa att sy om kläder (Do/Redo) kan man onsdagen den 12 mars ta sig till Glassfabrikens Kulturcentrum. Man får lära sig sy i dragkedjor, knappar och annat matnyttigt. Göra nya plagg av gamla eller ändra om plagg som inte passar. Symaskin och sytråd finns på plats för alla att använda. PS! Det är gratis. Men för att ha glädje av det så ska man nog verkligen vilja testa det här alternativet att få kläder att passa trots att ens kroppsdelar inte passar i de "vanliga" butiksstorlekarna, ett problem som vi är många om att ha men vilja göra något åt.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Här är blåjeans finkläder:o (Förövrigt ett par jag hittade på Coop forum för typ 149:-. Extra långa ben, låg midja, lätt boot cut och stretch. De sitter bättre än några andra byxor jag testat. Tyvärr finns de inte kvar på coop längre :( )
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Är det ngn som vet vad som är en medelstorlek för en svensk kvinna idag?
Jag har för mig att jag läst att det typ är storlek 42..men har ingen aning om vart jag läst det.
I alla fall...om det är runt 42 som är en medelstorlek så borde det ju finnas en betydande andel människor över den storleken. Och med det borde det finnas en stor marknad för klädkedjorna. Så därför är jag förvånad att man fortfarande idag inte gör snygga kläder i stora storlekar..för butikerna de vill ju sälja!
Sen är det också intressant att jag tycker det går att hitta snygga kläder i vissa affärer medan andra fortfarande kör med tält och tanttråkiga kläder på stora avdelningen. Också intressant att vissa säger att det inte går att göra små och stora storlekar i samma modell när vissa kedjor uppenbarligen klarar av det.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Också intressant att vissa säger att det inte går att göra små och stora storlekar i samma modell när vissa kedjor uppenbarligen klarar av det.
Alltså, grejen är att om man bara har viljan så kan man göra måttmodifieringar i de större storlekarna men ändå ha kvar samma modeller. Men kedjornas designers tror ju tydligen att vi som drar större storlekar inte vill ha de modellerna. :meh:
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Alltså, grejen är att om man bara har viljan så kan man göra måttmodifieringar i de större storlekarna men ändå ha kvar samma modeller. Men kedjornas designers tror ju tydligen att vi som drar större storlekar inte vill ha de modellerna. :meh:

Ja det är ju klart att vi vill ju ha tält.. i ful brun färg..
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Åh, ska de inte VARA så alltså?? Och ärmsömmen i underkant uppressad i amhålan till den grad att man lätt kan få skav på sommaren?? :p

Jag tror det är ett problem som är överrepresenterat bland hästfolk, eller folk som tränar och är aktiva över huvud taget. Ser man sig omkring är det rätt många som går omkring med axelsömmar en bit upp över axeln, ärmar som stretar ovanför biceps och ryggpartier som gör att skjortbäraren inte kan sträcka fram båda armarna framåt fullt ut samtidigt utan att riskera att ärmsömmarna spricker...

Men ett alternativ är ju att lämna dem till skräddaren, så det är ju ett icke-problem trots allt! :angel:

Just denna axelsömsgrej verkar vara något av en trend i Sverige... En vän som jobbat som mönsterkonstruktör runt om i världen och nu befinner sig på en svensk kedja är helt förskräckt över att det rådande "idealet" på arbetsplatsen är denna typ av söm. Hen tar ofta upp detta i arbetet som något som behöver förändras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp