Varför vill Jordbruksverket utestänga avelsförbund

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Per K
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 996

Per K

Trådstartare
Jag kan inte förstå varför Jordbruksverket utestänger Hanoveranerförbundet från att verka i Sverige. Är det folk som är rädda för att få konkurens, vilket jag tycker är utvecklande. Själv är jag medlem i ASVH men tycker inte alltid som ASVH och tycker det vore bra om man kunde vända sig till någon annan om det passar en.

Sv: Varför vill Jordbruksverket utestänga avelsförbund

Jag kan inte förstå varför Jordbruksverket utestänger Hanoveranerförbundet från att verka i Sverige. Är det folk som är rädda för att få konkurens, vilket jag tycker är utvecklande. Själv är jag medlem i ASVH men tycker inte alltid som ASVH och tycker det vore bra om man kunde vända sig till någon annan om det passar en.
Det jag inte kan förstå är hur SJV kan låta den personen utreda frågan då hon till viss del är jävig, då hon agerade på ett visst sätt ang avelsvärderingstvånget för en viss ras, och hävdade en egen linje tvärtemot gällande EU-regler.
Men ingen kan nog stoppa internationaliseringen, av en massa kommentarer att dömma är ju en hel del uppfödare ganska kritiska till ASVH, och vill ha chansen att få välja hingstar från flera olika avelsförbund. En intressant fråga är väl om tex avkommor reg.i Hannoveranerförbundet och andra tyska förbud har ett högre pris än dom reg i ASVH?

Det är ju märkligt att en hingst som har godkänd son i Sverige inte själv duger att godkännas här. Hingstar som har godkända avelsförbund där de är godkända borde ju vara automatiskt godkända även i Sverige annars måste vi för att kunna använda dessa ansluta oss till deras uppfödarförbund som ju nu är här och vill erbjuda oss sina tjänster, för är en hingst godkänd inom de tyska avelsförbunden så är jag övertygad om att dessa funger väldigt bra inom svensk avel, hursomhelst så har ju ridhästaveln blivit internationalserad, det jag misstänker är ju att bromsklossen är att några personer är rädda att tappa kontrollen över den svenska aveln

Jag tycker också det är löjligt.

Om jag köper exempelvis ett Holsteiner sto (infört i rätt stambok då så klart) så ger hon gröna papper på sina fölungar reggade i ASVH även om hingsten är av rent svenska linjer. Beställer jag dock hit sperma från en holsteriner godkänd hingst som ej sökt tillstånd i Sverige till mitt grön papprade sto så får den gråa papper, VAD är logiken??
Har man godkänt förbundet har man också godkänt deras hingstar.
Jag menar det svenska bruksprovet är ju nåt slags skämt jämnfört med de tyska 70 och 100dagars proven, tom 30dagars proven.

Jag kan förstå att man väljer att utesluta vissa förbund om de tex tillåter inblandning av nån annan ras eller har ett "sämre" bruksprov än vi.

Nej jag tycker att ASVH mer är klubben för inbördes beundran och jag är lite emot dessa monopol som Sverige är så förtjust i.

//Quickstar som 2009 inte kommer regga någon av sina fölungar i ASVH.

Har Jordbruksverket verkligen stängt ute någon?
Det är väl snarare så att ASVH vägrar inse att vi är medlemmar av en union. EU säger väl att alla EU-länder ska ges möjlighet till lika konkurrens, så det borde väl vara helt naturligt att alla godkända hingstar oavsett hemland/ nationalitet är godkända i alla EU-anslutna länder.

Naturligtvis ska man då som rasförbund kunna säga vilka raser som är tillåtna i ens egen stambok, men om stona är tillåtna så ska ju hingstarna vara det också. I synnerhet om de har avelsvärderats och godkänts - även om detta skett i ett annat EU land.

så det borde väl vara helt naturligt att alla godkända hingstar oavsett hemland/ nationalitet är godkända i alla EU-anslutna länder.

Fast så är det ju inte i Hannover-, Trakehner eller Oldenburgförbunden heller.....Varför vill ni att ASVH ska godkänna ALLT med automatik??? Kraven på de hingstar som redan är godkända i ovan nämnda förbund är verkligen inga orimligheter att uppnå. Det kostar 5000kr att få tillstånd för seminimport-hingstarna. Är hingsten bra så är det nog inga problem för importören att få tillbaka dessa pengar.;):
http://www.asvh.se/blanketter/ans_spermaimport_info.pdf

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 711
Senast: ildiko
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 035
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 627
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka