Det finns säkert både bra och dåliga skäl till hur olika familjer löser föräldraledigheter, men JAG tycker att det skulle få vara upp till varje familj att fördela dessa dagar. Att när man får skaffa barn utan tillstånd från "storebror" också bör anses vara kapabel att klara av att axla detta ansvar och att då få ansvara för fördelningen av dagarna! Jag förstår intentionen med pappamånader men det blir så fel i verkligheten. Det drabbar i slutänden barnet som får vara på dagis/fritids mer istället för hemma med förälder i de fall då den ena föräldern (oftast pappa) av någon anledning inte tar ut sina dagar och dessa då istället brinner inne! Tvärt emot hur det är menat alltså!!
I vår familj har pappan eget företag, ett åkeri med fyra anställda inkl honom själv och ett par på f-skatt under säsong. Förutom att han själv utför arbete i företaget har han även kontoret med fakturering mm samt som ägare och anställd vd ansvar för allt som har med ekonomin att göra. Om han vabbar, får han istället jobba på kvällen/natten och försöka styra om eller ta in en annan chaufför (med ökade kostnader) som kan göra hans uppgifter, men kontoret kommer ha liksom inte undan. Inte telefonen heller, alla jobb går genom honom, han dirigerar sina chaufförer, lämnar offerter löser uppkomna problem mm mm oavsett vad han gör eller var han är. Står en bil eller tas bort från ett uppdrag en dag så är uppdraget en konkurrents nästa dag. Skittufft! Att ta ut mer än enstaka föräldrsdagar är omöjligt, för ingen kan ta över hans ansvar för hans pengar. Att jobba halvhjärtat och vara hemma med barnen samtidigt är inte särskilt hållbart eller schysst mot någon och att köra dagtid med barnen och hela kvällen på kontoret är inte heller någon lösning i längden. Just nu är det typ fredag eftermiddag, och helgen han kan ta ut ibland. Bara för att bli av med dem. Och jo, han vill vara hemma med barnen! Jag är emellanåt så jäkla less på att vara hemma och skulle vilja gå tillbaka till mitt jobb men för att barnen ska få vara hemma lite längre och att slippa låta dagar brinna inne, men vi kan inte välja det då man inte får förskola innan barnet blir ett år och mitt jobb är dagtid måndag till fredag.
Jag skulle vilja att det åtminstone fanns möjlighet att ansöka om dispens för att slippa öronmärkta dagar!!