Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Det mest intressanta är varför regeringen gav kvinnliga egna företagare samma villkor som män och kvinnor med anställningar har när föräldrapenningen räknas ut, medan manliga egenföretagare räknas ut på annat sätt.
Hur ska regeringen få det jämställt när de inte efterlever det själva?!
Jag kanske missat ditt svar men jag vill jättegärna få veta mer om vilken regel du syftar på.
 
Ursprungsfrågan besvarar jag med att det beror helt och hållet på normer och könsroller. Kvinnor skolas in i att ha lågt betalda och slitsamma yrken med dålig arbetsmiljö vilket gör att de tycker att det är skönt att vara hemma från jobbet och därför ber sina (manliga) partners att föra lver dagar åt dem. Kanske vill de gärna vara hemma länge för att slippa komma tillbaka till jobbet på några år och då måste de spara dagarna, vilket i många fall leder till att deras partners måste jobba över för att finansiera kvinnans ledighet. Då hinner inte männen träffa sina barn lika mycket, blir inga primärföräldrar och paret tycker att det är bäst att mamman är hemma och vabbar eftersom det funkar bäst för henne med barnen (plus att hon slipper jobba). Och så rullar det på.

En något förenklad analys och som dessutom inte tar upp så många aspekter, men jag tror att kvinnors villkor i arbetslivet (+ detta med dubbelarbetandet förstås) är en stor orsak till det ojämställda föräldraskapet.
 
Själva delade vi föräldrapenningen nästan 50/50 men jag gav min sambo ca 20 dagar. Han var hemma första ca 20 månaderna och jag var hemma i ca 14 månader (om jag inte räknat helt fel). Vi turades om att försörja varandra och nej, vi är inte högavlönade och jo, jag ammade. Jag slutade amma helt när barnet var ca 2,5 år.

När vi började jobba heltid båda två delade vi på vabben och tar oftast varannan period och första halvåret diffade det bara någon dags vabb mellan oss. Det här året har barnets sjukperioder ofta sammanfallit med att jag har varit sjuk själv och då har jag valt att vara hemma, så sedan årsskiftet ligger troligtvis jag högre i antalet VAB-dagar.

Min sambo (och jag) har verkligen ingen förståelse för män som inte tar ut föräldradagar - generellt talat nu. För honom, oss, var det ingen diskussion över huvud taget. Självklart skulle han vara föräldraledig lång tid! Sedan blev det ännu längre än vad vi trodde från början, men det är ju enbart positivt. Och det bästa med att han var hemma från start tror jag är att han knappade in ganska raskt på försprånget som jag fick genom graviditet och amning.
 
Jag har inte heller sett något svar från @AlinaT och är också väldigt nyfiken!

Hae försökt leta efter detta.har för mig detta var antingen 2014 eller 2015 det skulle börja räknas att en kvinna med eget företag skulle inkomsten delas med 220 dagar som en anställd medan en manlig skulle det fortsätta delas på 365 dagar.
Helt säker på att jag läst detta och jag har dubbelkollat med andra som läst samma. Men kan ej hitta källa tyvärr. Kanske det aldrig blev av på det viset med tanke på diskrimineringen, och därefter tystats ner, jag vet ej tyvärr.

Med eget företag är det ofta tyvärr att oavsett man är man ellee kvinna, är du borta från gemet föe länge kan hela kundkretsen gå förlorad.

Jag tycker att båda föräldrarna ska veta hur man tar hand om sitt barn samt barnet ska va trygg med båda. Men i övrigt hur man lägger upp det och hur man löser det anser jag ska vara upp till varje familj, utan skuldbeläggande.
Vad är bäst, och för vem i längden, måste få anpassas mellan olika familjer. Anknytning kan både mamma o pappa få även om en av dem är hemma längre än den andra, men inte genom att komma hem från jobb för att exempelvis spela tv-spel....
 
Hae försökt leta efter detta.har för mig detta var antingen 2014 eller 2015 det skulle börja räknas att en kvinna med eget företag skulle inkomsten delas med 220 dagar som en anställd medan en manlig skulle det fortsätta delas på 365 dagar.
Helt säker på att jag läst detta och jag har dubbelkollat med andra som läst samma. Men kan ej hitta källa tyvärr. Kanske det aldrig blev av på det viset med tanke på diskrimineringen, och därefter tystats ner, jag vet ej tyvärr.

Med eget företag är det ofta tyvärr att oavsett man är man ellee kvinna, är du borta från gemet föe länge kan hela kundkretsen gå förlorad.

Jag tycker att båda föräldrarna ska veta hur man tar hand om sitt barn samt barnet ska va trygg med båda. Men i övrigt hur man lägger upp det och hur man löser det anser jag ska vara upp till varje familj, utan skuldbeläggande.
Vad är bäst, och för vem i längden, måste få anpassas mellan olika familjer. Anknytning kan både mamma o pappa få även om en av dem är hemma längre än den andra, men inte genom att komma hem från jobb för att exempelvis spela tv-spel....
I vilket sammanhang? Vad skulle uträkningen användas till?
 
Mina kollegor Vabbar rätt mycket och tar även ut föräldraledigt både då barnen var mindre och även nu .Men deras tjejer ville ha så mycket tid dom kunde med barnet så dom fick ta den största delen då barnen blivit lite äldre .En av mina kollegor har tre barn ganska tätt ihop
 
Mina kollegor Vabbar rätt mycket och tar även ut föräldraledigt både då barnen var mindre och även nu .Men deras tjejer ville ha så mycket tid dom kunde med barnet så dom fick ta den största delen då barnen blivit lite äldre .En av mina kollegor har tre barn ganska tätt ihop

Det är nog bara just vid föräldraledighet som (enligt män) kvinnors vilja slår högre än mäns och de står helt maktlösa inför att de inte får ta hand om sina barn. I alla andra fall är det inte så utan män anser att de vet bäst och kör på. Undrar varför? Den heliga madonnansyndromet eller är det lite helt vanlig patriarkala värderingar och rädslan att bryta mot dem kanske?
 
Ja precis :) Jag bodde på landet och skola/förskola fanns i ett mindre samhälle i närheten. Det jag stördes av både då och nu är just det att kvinnorna som jobbade "gömde" sina arbeten. Det var liksom något fult och något som helst inte skulle märkas. Nattjobb var därför det vanligaste för de som jobbade men någon hänsyn till att de då behövde sova på dagen togs inte. Bondfruarna skulle ändå fixa förmiddagsfika kl 11, middag kl 13, eftermiddagsfika kl 16 osv. (och självklart ta hand om barnen) trots att de hade jobbat natt. Jag blir asförbannad när jag hör någon negligera en kvinnas arbete just pga det. Jag protesterade å det vildaste redan som barn över hur fel det var att männens arbete ansågs som det viktiga och kvinnans var något som mest sågs som någon slags hobby som skulle skötas diskret och inte inkräkta på övriga familjens liv :banghead: Männen skrockade över "att kärringen var slö" om inte maten var klar i tid :rage: Att hon hade jobbat natt var ju inget viktigt :meh: Det som gjorde mig förvirrad som barn var att även kvinnorna ansåg att deras arbeten inte var så viktiga. Människor av kvinnligt kön var så oviktiga där jag växte upp att hälften vore nog :(
Oj vad annorlunda jämfört med hur jag växte upp. Omgiven av mycket ensamma mammor med jobb som de identifierade sig med framför allt (männen var ju fortfarande borta som sagt och tog hand om barnen till sina nya fruar, utom min som inte hade en ny ännu då så vi träffades en gång i veckan!.). Och såklart gifta också men dock "vanliga" jobb för nutiden.
 
Jag antar att jag missförstått på något sätt, men du skulle alltså välja att inte vara hemma med ditt eventuella barn alls? Hur resonerar du då?
@skerper
 
Jag antar att jag missförstått på något sätt, men du skulle alltså välja att inte vara hemma med ditt eventuella barn alls? Hur resonerar du då?
Jo för att jag tjänar mer än min fru och vi skulle helt enkelt inte ha råd utan gå i konkurs tillslut
 
Jo för att jag tjänar mer än min fru och vi skulle helt enkelt inte ha råd utan gå i konkurs tillslut
Instämmer med @lil-sis och lägger till sänk utgifterna. I ert speciella och unika fall kanske det inte alls funkar men jag har sett en del exempel där par utan att tveka väljer att skaffa bostad och andra fasta utgifter som uppgår till summor väldigt nära den sammanlagda inkomsten. Sen, hoppsan, så "kan" inte den med lägre lön vara hemma för att de inte har råd. Att titta på ett mindre boende, ha färre eller billigare bilar etc. verkar de inte ens tänka på.
 
Lever man så på marginalen är det tveksamt att skaffa barn medvetet. Men det bör vara en rejält stressande situation, eftersom en längre sjukskrivning ger betydligt lägre inkomst än föräldrapenning, alltså ganska ohållbart i grunden.

Spara. Att vara hemma med barn är ingen "evig" period som leder till konkurs; det handlar om 3 - 18 månader där man får god ersättning av staten. Även om jag också tycker att taket bör höjas.

Förutsättningen är dock att man vill ha barn och vill prioritera in det i sin ekonomi.
 
Jo för att jag tjänar mer än min fru och vi skulle helt enkelt inte ha råd utan gå i konkurs tillslut
Gå i i konkurs för du är hemma en dag?

Sen hoppas jag de flesta inte skaffar sig barn både med den attityden och den situationen. Det är en absurd ekonomisk situation att gå i konkurs så pass lätt, om en dag är katastrof. Nog för jag tror att du kan vara hemma både en dag och en vecka utan sådana följder bara du vill, men annars behöver du tänka om både med och utan barn.
 
Gå i i konkurs för du är hemma en dag?

Sen hoppas jag de flesta inte skaffar sig barn både med den attityden och den situationen. Det är en absurd ekonomisk situation att gå i konkurs så pass lätt, om en dag är katastrof. Nog för jag tror att du kan vara hemma både en dag och en vecka utan sådana följder bara du vill, men annars behöver du tänka om både med och utan barn.
Nej tänkte om det blir halva tiden eller något av barnledigheten men som tur kan vi inte få barn så jag slipper oroa mig för det
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 095
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 434
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 230
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 511
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp