Ja precis
Jag bodde på landet och skola/förskola fanns i ett mindre samhälle i närheten. Det jag stördes av både då och nu är just det att kvinnorna som jobbade "gömde" sina arbeten. Det var liksom något fult och något som helst inte skulle märkas. Nattjobb var därför det vanligaste för de som jobbade men någon hänsyn till att de då behövde sova på dagen togs inte. Bondfruarna skulle ändå fixa förmiddagsfika kl 11, middag kl 13, eftermiddagsfika kl 16 osv. (och självklart ta hand om barnen) trots att de hade jobbat natt. Jag blir asförbannad när jag hör någon negligera en kvinnas arbete just pga det. Jag protesterade å det vildaste redan som barn över hur fel det var att männens arbete ansågs som det viktiga och kvinnans var något som mest sågs som någon slags hobby som skulle skötas diskret och inte inkräkta på övriga familjens liv
Männen skrockade över "att kärringen var slö" om inte maten var klar i tid
Att hon hade jobbat natt var ju inget viktigt
Det som gjorde mig förvirrad som barn var att även kvinnorna ansåg att deras arbeten inte var så viktiga. Människor av kvinnligt kön var så oviktiga där jag växte upp att hälften vore nog