Varför tygelspänne?

terwa

Trådstartare
Min pappa som utbildar sig till sadelmakare frågade mig om varför tyglarna sitter ihop med spänne på mitten. Jag har ingen aning och på sadelmakeriskolan i Tärnsjö kan de inte ge något svar. Är det någon som kan ge en bra förklaring? Visst har jag några teorier men vill höra era först.

Tessa

Sv: Varför tygelspänne?

Det har jag ockå funderat på men har ingen som helt aning vad det är bra för!
Kanske om hästen fastna att man ska kunna dela dom??

När man använder martingal så öppnar man tyglarna på mitten och för in dem i martingalringarna och så knäpper man dem igen!

Madde71 skrev:
När man använder martingal så öppnar man tyglarna på mitten och för in dem i martingalringarna och så knäpper man dem igen!

Men egentligen skulle man ju kunna göra det nerifrån också...

WBanna skrev:
Men egentligen skulle man ju kunna göra det nerifrån också...
Jo men där har man ju ofta tygelstroppar så att inte martingalringarna skall kunna åka ner för långt mot bettet och det blir så bökigt att ta bort dem.... Jag föredrar att öppna tyglarna när jag vill använda martingal. Jag vet inte hur andra som använder martingal gör?

Men det är förmodligen en ren säkerhetsgrej att man gör det "uppifrån".

Säkerhetsfråga.
Ur flera vinklar. T ex ska man kunna ta loss hästen ifall den fastnat med tyglarna - kan vara svårt att komma åt ändarna som sitter vid bettet/tränset ifall hästen inte står still.
Sen är det också praktiskt, så som vid t ex användning av martingal.

Det är ju inte alla tyglar som är delade. Kandartyglar brukar kunna vara ihopsydda på mitten. Minns inte på rak arm om det är båda tyglarna eller bara den ena.

Jag gissar att delningen är för att det ska vara lätt att trä på en martingal. Har man martingal så ska det ju finnas stoppar, s.k. 'flugor', på tyglarna och det är väldigt besvärligt, om det ens går, att kränga martingalringarna över flugorna (det är ju liksom det som är meningen, att ringarna inte ska passera flugorna)

Båda kandartyglarna min medryttarhäst har är i ett stycke, dvs varken hopsydda eller med spänne. Jättesnyggt! (som om någon annan än ryttaren ser det)

Tack för svaren. Eftersom jag inte använder martingal hade jag inte en tanke på det. Använder själv delade westerntyglar för det mesta.

Tessa

Aah, hade jag inte en tanke på, men så har jag heller aldrig rideit med martingal! =)

På tömmar har man det för att kunna öppna och trassla ut hästen och för att lättare kunna snurra upp dom.
Kan det komma därifrån?

Tror att det från början var en modegrej helt enkelt.
Mina tyglar som är från före sent 70-tal - tidigt 80-tal saknar spänne i mitten.

Houdinie skrev:
Båda kandartyglarna min medryttarhäst har är i ett stycke, dvs varken hopsydda eller med spänne. Jättesnyggt! (som om någon annan än ryttaren ser det)
Funkar bra med ihopsydda tyglar när man rider på kandar. Jag har inte sett såvärst många ryttare rida med kandar och martingal samtidigt! ;) :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: MML
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 214
Senast: gullviva
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 366
Senast: Tantan
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10