För tillfället håller jag på att försöka gå ner några kilon. Och jag är ganska duktig, tycker jag själv. Motionerar rätt mycket och försöker äta hälsosamt och ffa mindre portioner än jag brukar. Kör Lifesum och håller koll på kalorierna. Är jag sugen på något speciellt som inte ryms inom kaloriramen så tjänar jag ihop till det först genom att kanske ta en extra löprunda på 5 km eller nåt.
Men nu har jag personer i min närhet som verkar gå in för att sabba det här. Jag tycker att det är jättesvårt. Varför kan vi inte fika ihop UTAN att de ska tjata om att jag ska äta bullar eller ostkex eller ...Det JAG vill är att träffas, babbla och ta en kopp kaffe. Jag vill ju inte undvika folk av rädsla för att bli påtvingad föda jag inte vill ha.
Jag kan ju förstås säga nej och gör det oftast, men då blir de liksom kränkta. Och jag kan ju inte säga "nej jag vill inte ha för jag vill inte gå upp ännu mer i vikt" när personerna i fråga väger mycket mer än jag. Det känns väldigt ohövligt och som om jag kritiserar deras vikt.
Vad är vett och etikett i detta? Hur gör ni?
Jag säger bara så här - "nej tack, det är bra". På sin höjd kan jag lägga till att "jag är inte sugen/ eller jag är mätt". För övrigt så har folk inte med att göra varför eller varför inte jag äter något.
Jag upplever också att det där med att säga nej till fikabröd, kan trigga igång någon form av avundsjuka/missunnsamhet. Jag gör ju något som den andre egentligen också skulle vilja göra. Man blir det dåliga samvetet på nåt sätt.
/Lizzie