Jag gjorde ett medvetet ifrågasättande av sociala spel på en jobbrelaterad workshop för en tid sedan. Workshopledaren bestämde att vi skulle delas in i två lag och ha en sällskapslek. Bara för att testa reaktionerna tackade jag nej till att delta (detta var en grupp där jag ändå inte riktigt trivdes och hade bestämt mig för att undvika framöver). Herregud! vilka starka reaktioner det väckte! Tjat och pikar haglade under workshopen - på ett sätt som jag mycket väl kände igen sedan jag under skoltiden och andra sammanhang har tackat nej till typ brännboll, krocket och liknande.Jag funderar vidare och jag tänker två saker;
1. för att delta i det "sociala spelet" så måste man ju för det första veta om hur det spelet är. Jag hade faktiskt ingen aning om att vissa tyckte det ingick i det sociala spelet att äta något till kaffet.
2. Är det inte mer spännande att också ifrågasätta sociala spel? Varför göra något för att följa hur det sociala spelet ska vara?
Den som bara dricker kaffe när jag äter bulle, får inte till sådan dynamik. Jag tar det inte alls så hårt. Jag tycker bara att det är trevligast om alla äter ungefär likartat. (Men mår tex någon dåligt av det är det ju inte trevligt, om någon tjatar på andra om att äta är det inte trevligt, osv.)