Varför tungband...

prunella

Trådstartare
En väninna till mig har börjat rida ett varmblodssto på 11 år, hon har nu bara hunnit rida två gånger, (jag har bara träffat stoet en gång, )men vår undran är varför har man tungband? Detta sto sägs att hon måste ha tungband annars tar hon tungan över bettet o så sticker hon, eller bettet mellan tänderna o sticker på så sätt, dom har visst rullbett på henne, o så skall hon ha tussar i öronen.

Framför allt så undrar jag vad gör tungbandet för nytta? kan det verkligen hjälpa mot att hindra henne från att dra järnet som dom säger?? Personligen så tycker jag det verkar vara så tvångsaktigt att sätta på henne tungband, hon har bara gått i hage nåt år nu, men är visst genomsnäll att pyssla med, väninnan säger att hon krånglar med tungan mycket , ägarna säger att det har hon alltid gjort, tycker nog det låter som om hon behöver en tandkontroll jag...
men som sagt, varför har dom tungband överhuvudtaget o vad hjälper det för? Några andra förslag vad väninnan kan använda istället? Tacksam för lite hjälp, är helt novis angående trav o dess utrustning...

Sv: Varför tungband...

Tungbandet hindrar ju hästen från att lägga tungan över bettet, eller att dra bak tungan. Om en häst lägger tungan över bettet så blir den ju svår att styra och stanna, så ja visst kan tungabandet hjälpa en att få hejd på en häst som gärna vill dra väg. Men som du själv säger, en tand koll är ju alltid på sin plats!! Det kan ju vara så att man inte behöver ha tungband eller för den delen rullbett, eller något annat utöver vanligt två delat bett. Så det e nog en god idé att kolla munnen på fröken. Vad beträffar tussarna i öronen så tycker jag att man för det mesta kan skippa dem då man rider, men många hästar är vana att ha tussarna i öronen å blir då lugnare av att ha dem.

Vill man inte ha bandet så kan man ju köpa ett tungfelsbett, funkar på de flesta, eller skaffa en tungfelssticka till tränset.

Men hjälper verkligen ett tungband om hon tar bettet mellan tänderna o sticker? Att det hindrar henne från att trä tungan över bettet kan jag förstå, men inte att det skall hindra henne att ta bettet mellan tänderna :confused:

Förmodligen måste man ta hjälp av tungan för att ens få fram bettet såpass långt i munnen.

är det inte så också att vissa hästar riskerar att "svälja tungan" - eller är det bara en myt?

En del kan ha "för stor" tunga så det kan vara bra att "dra fram" den lite innan man sätter fast, så får dom friare luftväg.= ingen panik när dom inte får luft, vilket också gör att dom sticker...

Men e hon så tokig när man rider oxå?? De flesta travare är mkt lugnare när man rider

giffan skrev:
Men e hon så tokig när man rider oxå?? De flesta travare är mkt lugnare när man rider

Just det! nu slog det mig att det stod ridning...
Jag använder bara tungband vid banjobb el start.
För det är ju först när dom blir trött el hetsig som det behövs

Hmm, där sa ni nåt, har ingen aning faktiskt, ska kolla upp det med väninnan som får fråga..
Tack för att ni ger lite tips :smirk:

Travare är nästan alltid helt anorlunda när man rider.... Jag brukar rida dem på pessoabett och så har jag alltid en förbygel på, för då har jag något att hålla i om det skulle bli något skutt eller så. Men tussar har jag aldrig. Tänk på att vara lungn och så måste man förstå att en travare inte kan gå lika lungt som ridskole hästarna... :angel: Rid mkt på rösten och skippa galoppen i början. Jag brukar trava en bit å när jag känner att de går mot lite för fort, så saktar jag av å skrittar en bit, sen rider jag så ett tag tills hästen och jag eöverrens om tempot. Men det kan ju vara en bra början att kolla den i munnen, för jag har inte mött många hästar som man måste ha tungband på när man rider.

Okey, har nu pratat med väninnan som har fått information om att hästen har vid ett tillfälle även stuckit då hon blev riden, mer vet vi inte, men som sagt ägaren till hästen har aldrig någonsin använt sig av tungband o har inte heller sett det som nåt problem, men de två som har jobbat med hästen säger att tungband är ett måste.
Ingen har någonsin provat att t.ex använda sig av en achentgrimma, så vi funderade på att göra det, dessutom så kommer "vår" tandläkare från Norge i october o väninnan skall då försöka få en kontroll på henne.

har ni fler tips o funderingar så.....

Det kan nog vara en god idé att prova en nosgrimma som håller munnen stängd. Jag skulle låta allt vara tills tänderna är kollade, och om det inte blir bättre av det så kan det vara en god idé att kolla igenom hästen, om den har ont någonstans eller om det är sadeln den inte gillar.
Jag känner en som har en travare som beter sig liknande när hon rider, men inte när hennes dotter rider, det verkar beropå att hon som har hästen är lite stel å klumpig i sin ridning... kan det vara något sådant, att den är känslig???

får jag bara fråga.... är det nåt fel på att använda tungband?? hästen "lider" väl inte??:bump:

nej det är inget fel att använda tungband, hästen lider inte av det. Använder det aldrig hemma på mina(motionsjobb) men har det alltid på banan vid träning & tävling. (Obs! Detta var en gammal tråd iofs..):D

En väninna till mig har börjat rida ett varmblodssto på 11 år, hon har nu bara hunnit rida två gånger, (jag har bara träffat stoet en gång, )men vår undran är varför har man tungband? Detta sto sägs att hon måste ha tungband annars tar hon tungan över bettet o så sticker hon, eller bettet mellan tänderna o sticker på så sätt, dom har visst rullbett på henne, o så skall hon ha tussar i öronen.

Framför allt så undrar jag vad gör tungbandet för nytta? kan det verkligen hjälpa mot att hindra henne från att dra järnet som dom säger?? Personligen så tycker jag det verkar vara så tvångsaktigt att sätta på henne tungband, hon har bara gått i hage nåt år nu, men är visst genomsnäll att pyssla med, väninnan säger att hon krånglar med tungan mycket , ägarna säger att det har hon alltid gjort, tycker nog det låter som om hon behöver en tandkontroll jag...
men som sagt, varför har dom tungband överhuvudtaget o vad hjälper det för? Några andra förslag vad väninnan kan använda istället? Tacksam för lite hjälp, är helt novis angående trav o dess utrustning...

Du säger att hon krånglar med tungan, har hon gått på trav?
Hade en sköthäst förut som ahde gått på trav coh han var "CP" om amn nu kan kalla det så, han höll på att bita på sin tunga och ha ut och in den i munnen, han hade kommit på det när han hade tråkigt och ville ut på banan.
Och det avr en OVANA, sen ahde han även en till ovana och det var att han strök öronen efter en och högg när man gick förbi boxen, men backade man tillbaka då och tittade på honom sås träckte han snällt fram huvudet och man kudne gå in i boxen hur som helst.!

Nog tycker jag att det är bättre att ha tungband, än att ha en häst som sväljer tungan,och stuper. Fullständigt livsfarligt.

För drar man för mkt kan tungan åka neri halsen och då får inte hästen luft och kväver sig. Kan dö av detta.:(

Jag har en häst som jag vid banjobb använt tungband på för att hon gärna lägger tungan över better. Funkar bra med tungband då. Däremot har jag aldrig använt det vid ridning för jag inbillar mig att bettets signaler blir annorlunda då.

Hur som hvar så rids hon nu på sidepull vilket hon funkar absolut bäst på. Med bett så går hon runt och vill spotta ut det mest hela tiden. Med sidepullen blir hon mkt lugnare i munnen och kan koncentrera sig på jobbet. Det kan ju efter en tandkoll vara ett alternativ att prova. Själv tvekar jag inte att rida ut och annat med sidepull men första tiden red jag bara på inhägnat område med det för att befästa funktionen ordentligt.

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 935
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 611
Senast: Boj
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 213
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar