Varför tuggar hon?

Sv: Varför tuggar hon?

Ja, vi har ett hingstföl i stallet och han tuggar helt annorlunda :smirk:

Men det verkar inte som hon gör det av nån negativ anledning iaf :banana:

IR terapi är en behandlingsmetod där man använder infrarött-ljus för att stimulera akupunkturpunkterna i stället för med nålar.

Du kan läsa mera på: http://home.aland.net/m03330/

Min häst har blivit jättemjuk i kroppen av det +att hon tycker det är jätteskönt!

Ja verkligen kul ord! Inte så lätt att skriva heller... :angel:

Började med IR förra hösten tror jag det var... Min ridlärare utbildade sej i det, och jag blev nyfiken på det hela. Sen tyckte jag att det gav bra resultat så jag fortsatte! Min häst har lite diffusa grejer, reagerar lite ibland på vissa ställen, och det minskade mycket efter några behandlingar.

I början fick hon varannan vecka, sen en gång i månaden. Nu har vi haft uppehåll ett bra tag men nu får hon några behandlingar igen för hon började reagera igen. Och det är SÅ kul att se hur hon njuter!

Nu har många redan skrivit att det är underkastelse, men jag kastar in ett inlägg ändå :D

När en häst tuggar, så gör den det typ för att "ojdå, här fick man vara med lite, nu får jag tänka" och det visar dom genom att tugga.
Om din häst tuggar konstant, kanske det beror på att du är väldigt otydlig/tillsägande? Hon kanske inte riktigt förstår vad du vill göra, eller så är hon rädd att du ska säga till henne?

Ha en bra dag!
/Norah

Hon tuggar alltså inte oavbrutet hela tiden :p Hon vet mycket väl vad hon får och inte får göra, men hon har testat mig varenda dag sen jag köpte henne. Det är nu senaste veckorna som detta tuggandet har börjat, men hon testar nästan lika mycket för det :smirk:

Hon tuggar alltså inte oavbrutet hela tiden :p Hon vet mycket väl vad hon får och inte får göra, men hon har testat mig varenda dag sen jag köpte henne. Det är nu senaste veckorna som detta tuggandet har börjat, men hon testar nästan lika mycket för det :smirk:

Hehe...Känner igen! Men, de har ju gått lite åt rätt håll iaf. Det pågår lite tankeverksamhet. ;)

Haha, det känns ju positivt iaf :D

I måndags hade jag ute en tränare som red henne åt mig. Min häst har tuggat och sugit bra på bettet hela tiden jag haft henne, men nu är hon värre (?) än nånsin! Brukar vara skum runt precis hela mulen på henne, trots att det är jag som rider :p

Men de två sakerna är nog skilda från varandra, eller har jag fel? Att hästen tuggar på bettet är inte samma sak som att den tuggar vid undergivenhet vid tillsägelse. Men jag kan ha fel!?

Nej, det var inte så jag menade. Jag syftade på det du skrev innan om att det pågår lite tankeverksamhet därinne ;) Tränaren fick tydligen igång de små grå på henne :p

Jaa, du menar så!! Jaa, det händer saker därinne!! Hur länge har du haft henne?

Jag köpte henne den 27 juni i år och innan det hade jag haft henne på prov ett par veckor. Så vi är väldigt nya för varandra :idea:

Och ett kort tag efter köpet kom det fram att förra ägarna inte vart helt ärliga om denna underbara lilla häst så vi har definitivt haft våra duster. Och har än :p Jag och hästen alltså. De förra ägarna har jag inte hört av sen vi skrev kontraktet och de fick pengarna. Så mycket brydde dom sig om hästen...:mad:

Jaa, man upphör aldrig att förvånas över en del folk...men de kan ju ha vart EXTREMT upptagna förstås. Men ändå!

Nåja, men det är ju bra att det går framåt för er! Envisa hästar, jaa, ibland kan man ju hålla sig för skratt. Men är det inget ont i dem och man ser att det som sagt är lite verksamhet därinnne, jaa, då är det lite lättare att ta det där andra med. Och som sagt, att ha en häst som beter sig som en klocka, jag vet inte. För egen del lever jag på de dagar som vi ändå sammarbetar bra. Då är han inte till salu!

Ja, förra ägaren hade säkert jättemycket att göra på sitt sommarlov.... :mad: En kompis sålde sin häst för 2 år sen och de har fortfarande kontakt, även om det kanske inte är varje dag.

Envis, vet inte.. Jo, lite. Men vårt problem är att hon dels testar mig jämt, jämt, jämt i hanteringen. "Hmm.. Igår var matte bestämd, men IDAG kanske jag kan flytta och nafsa henne! :idea:" Kan tilläggas att i sitt förra hem fick hon göra som hon ville med alla. *suck* Så första månaden hatade hon mig för alla nya regler :smirk: Blängde på mig mest hela tiden. Nu har den lilla sötnosen åtminstone vant sig vid alla regler, men testar nya saker varje vecka. :smirk: (Jag har alltså INTE en massa onödiga regler, utan mer som - hon får inte bitas, hon får inte sparkas, hon får inte springa över mig.

Vårt andra problem är ridningen - superfin och lyhörd i skritten, lite bråkig i traven och i galoppen skenar hon. Om jag inte rider på volt i paddock för då kommer hon ingenstans :p Men vi tränar, tränar och tränar på detta...

Enligt förra ägarna är hon världens lugnaste, aldrig stuckit med nån och lugnare i skogen än i paddock. Jovisst.........

Då är våra hästar ganska lika varandra! Med envis menade jag detta testande, varje dag...och jag har haft honom ett år! Har samma principer som du har. De ska stå där man ställer dem och de ska aldrig gå över en osv. Men det har blivit MYCKET bättre. Att man är just konsekvent är en grundförutsättning.

Sedan det där med ridningen. Våra hästar är lika där med...nu är iofs din en kallblodstravare (något lättare i kroppen antagligen) men de är nog ganska lika i övrigt kroppsligen. De är avlade för att köra och då är inte galoppen den gångart som är den mest passande. Han är ganska obalanserad spec i trav och galopp och det krävs mycket av mig som rider för att få ihop hela stora kroppen. Men det tar sig! Vad gäller galoppen lät jag den va iaf i paddocken första tiden. Tränade bara galopperna ute i det fria just för att han (och din med, verkar det som) hade väldigt svårt för det på det lilla utrymmet som är i en paddock/ridhus. Han rusade mest. Inte så att han stack, men han låg på. Det är först nu, ett år senare som jag kontollerat kan ta rätt galopp i höger/vänstervarv utan att han ska välta på kortsidorna och jag har även börjat att kunna variera tempot. Men jag ber fortfarande andra ridande i ridhuset att hålla sig innanför spåret när är dags! :D Och formen är lika med noll, men det spelar mindre roll i dagsläget.

Jaa, det är mycket häst att hålla reda på, nordsvenskarna. Men jag skulle aldrig vilja ha någon annan nu när jag lärt känna dem. De är väldigt allsidiga. Du får hålla mig uppdaterad om din pålla! Hon verkar som sagt vara väldigt lik min vad gäller det mesta. ;)

Synd det inte finns en knappt att trycka på - sluta testa! Var snäll! :angel:

Min KAN galoppera - speciellt vänstergaloppen är stark på henne. På volt i paddock där jag kommer åt henne ordentligt så går hon t.o.m i form! Men ute kommer jag väl åt nån racerväxel, jag vet inte :p

Men trots alla dumheter och olater så är det världens finaste och underbaraste häst! :love:

Berätta mer om din nu :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 746
Senast: Sirap
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama