Varför tuggar en häst på bettet?

Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Jag trodde det var allmänt känt, vedertaget att hästar börjar tugga /suga /smacka med munnen när de tänker/ tar in ny information.

Prova att utmana din häst med en ny övning så kommer du märka att den tuggar mer på bettet än vanligt. Den behöver självklart inte ha ett bett i munnen för detta utan det är ett beteende man kan se vid alla möjliga tillfällen.
Tex låt hästen (utan att bli pressad) gå fram till ett föremål den är rädd för. Hästen kommer lukta och buffa på föremålet och sedan tugga smacka med munnen medan den tänker. Nästa gång är den inte lika rädd :)
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Varför känner du att du vill använda bett till din häst? Finns så många bra andra alternativ som minimerarar låsningar/spänningar, risk för tandskador (som kan uppstår även om man är försiktig), bidrar till ökad kommunikation samt är mildare mot din vän hästen. Testa vettja;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 964
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp