Självklart måste ryttaren ha en elastisk tygelkontakt för att få fram rätt kontakt med bettet- ingen har påstått något annat och i så många år vi andra har skrivet just det och du fattar fortfarande inte ????, den elastiska tygelkontakten innebär att man hela tiden kan välja själv vilken och hur/på vilken nivå kontakten ska vara, varje steg och i det kan man lägga bettet , röra på det med väldigt små förändringar som uppfattas av hästen. Som om det skulle gå att kommunicera så fint och kvickt med en
långsam och stel nos.... Tänk efter. Några varv.
Du vill ha noskontakt, den noskontakt jag har sett de bettlösa rida med är antingen på slak tygel så bakbenen inte hänger med eller också med stram tygel och hård orörlig hand så bakbenen inte kan hänga med. Självklart får de rida så om de vill det men att det skulle gå lika bra?
Men jag tror ändå inte du förstår detta, nåväl jag nöjer mig med att de flesta andra här i tråden både förstår och vet hur det känns- det är just din sista mening som visar vad du inte kan- det syns tydligt om en häst inte har den rätta kontakten och det finns massor av "fel" som gör att det förtydligas, gapa är såklart ett , slowmotion ett annat, framtung ett tredje, hård och stum ryttarhand... hänger i handen....stel och följer inte med tygeltag vid önskemål, biter på bettet........osv osv dessutom så syns det bakifrån och hur ryggen arbetar- du kan inte få rätt kontakt om inte hästen kommer igenom där och för det krävs det ett visst mått av energi och faktum är att det är såvitt jag än så länge sett en stor brist hos de som går bettlöst - men det är inte så konstigt- för en superenergisk häst som vill och trampar framåt, lite het- tja den ska stämmas av också och en nosförhållning blir ack så långsam och seg. Om det nu inte är GP utbildade bett hästar såklart som visas upp nån gång ibland på bettlöst- men det hör ju inte hit även om du vill det.