Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att man kan rida utan att behöva ha bett, eller ens huvudlag. Det är ingen ursäkt för att kunna kontrollera hästen, som tidigare nämndes i denna tråd.Ett exempel på vad?
Att man kan rida utan att behöva ha bett, eller ens huvudlag. Det är ingen ursäkt för att kunna kontrollera hästen, som tidigare nämndes i denna tråd.
Om du läser igenom tråden så ser du varför tränstvång är ett måste, det har jag och flera med mig redan redovisat.
hovkontroller har jag aldrig varit med om? Vad menar du med det? Ja det finns statistik på på fei´s hemsida gällande internationella starter. Skador av bett har inte förekommit såvitt jag minns, däremot sår av sporrar
Ska man behöva visa ALLT här?Så för att en gubbe rider ensam i slowmotiontempo i en paddock utan huvudlag så anser du att det är ursäkt nog för att det inte ska vara tränstvång på tävling?
Eller vad menar du?
Jag har ridit på bettlöst flera år och inte på något vis haft de problem du har. Man får för det första använda ett bettlöst som sitter bra, kasar det gör det inte det, ren logik. Finns dessutom en del olika bettlösa alternativ.
Och när det gäller formen... Suck.... Ja, på bettlöst krävs det att ryttaren kan rida så att hästen faktiskt arbetar bakifrån och fram, och inte bara går undan från handen och kröker på nacken.
Ska man behöva visa ALLT här?
Okej, jag är både ute och tävlar och tränar med min, när jag köpte henne ganska galna häst. Men jag skulle aldrig stoppa in något bett i munnen på henne för det. Eller andra redskap som på annat sätt kan göra henne illa för den delen. Blir hästen så rädd att jag måste kontrollera henne med våld är det något väldigt fel i min träning skulle jag tycka.
Okej, jag är både ute och tävlar och tränar med min, när jag köpte henne ganska galna häst. Men jag skulle aldrig stoppa in något bett i munnen på henne för det. Eller andra redskap som på annat sätt kan göra henne illa för den delen. Blir hästen så rädd att jag måste kontrollera henne med våld är det något väldigt fel i min träning skulle jag tycka.
Det vill säga, det behövs inte starkare redskap bara för att man skulle befinna sig på en träning. Men problemet är att många har så fruktansvärt bråttom ut på tävlingsbanorna att de struntar i grunderna och tar till skarpare redskap istället.
Tycker det är bisarrt att det är tvång på det på tävlingar, när det funkar lika bra att rida på bettlöst. Eller ja, om man kan rida på det dvs. Har sett flera stycken sitta och krama i varannan tygel när de rider på sidepull, och då tror jag man har missat hela grejen med formen..
Javisst, påstår man något som du nu gör som ingen förut har kunnat visa så svar ja, det är nog bra för din trovärdighet att visa att det kan bli "lika bra". Annars hör du väl till de här på buke som menar sig kunna rida GP bara deras häst jazzar lite på stället.
Så ni säger inte att det är ok med bett då? För så länge ni inte bevisar annat tänker jag utgå från att hästen inte är bekväm med ett bett i munnen. Och sen kanske jag är nördig, men jag vill nog inte påstå att många dressyrhästar, ens på hög nivå, ser nöjda ut.Det fetade: Ja men det är ju precis det vi säger? Just därför är det en regel som man måste följa på tävling. Jag är rädd om min hästar och vill inte utsätta dom för massa dårar som inte kan hantera sina hästar.
Regeln är inte satt för att dom flesta inte kan ha kontroll på sina hästar, den är satt ur säkerhetssynpunkt för att det finns dom som inte har kontroll på sina hästar.
På internationella tävlingar finns inte detta tvånget utan du kan leda och beta din häst i grimma, inte sällan har en person ute 2-3 hästar samtidigt och betar dessa och det funkar för att där har folk koll på sina djur.
Angående att tävla dressyr med bettlöst är det ju fortfarande en bedömningspunkt som handlar om accepterandet av bettet, det har inte med kontroll att göra.
Alltså ska jag vara ärlig, har tappat bort mig lite, vad är det nu jag ska visa?...Javisst, påstår man något som du nu gör som ingen förut har kunnat visa så svar ja, det är nog bra för din trovärdighet att visa att det kan bli "lika bra". Annars hör du väl till de här på buke som menar sig kunna rida GP bara deras häst jazzar lite på stället.
Och så länge du inte bevisar annat tänker jag utgå från att du är gravt illa ute och cyklar, och framför allt vad i hela havet du har på dressyrforumet eller i denna tråd att göra öht .Så ni säger inte att det är ok med bett då? För så länge ni inte bevisar annat tänker jag utgå från att hästen inte är bekväm med ett bett i munnen. Och sen kanske jag är nördig, men jag vill nog inte påstå att många dressyrhästar, ens på hög nivå, ser nöjda ut.
Det vill säga, det behövs inte starkare redskap bara för att man skulle befinna sig på en träning. Men problemet är att många har så fruktansvärt bråttom ut på tävlingsbanorna att de struntar i grunderna och tar till skarpare redskap istället.
Tycker det är bisarrt att det är tvång på det på tävlingar, när det funkar lika bra att rida på bettlöst. Eller ja, om man kan rida på det dvs. Har sett flera stycken sitta och krama i varannan tygel när de rider på sidepull, och då tror jag man har missat hela grejen med formen..
Men vi har inga regler för skoning Varför måste ni ha regler för det? Det är väl dumt, eller?
Jag tror inte islandshästsvärlden drar till sig den mängden dårar som tex hoppningen gör. Alla tror dom är den nya Roffe efter en hopplektion. Dressyren är nog inga större problem med eftersom det inte är så många samtidigt på samma ställe. Dock är ju gemensamma TR just gemensamt och spänner över alla grenar.
Ja den aspekten på övriga gångartsgrenar som existerar för tex isisarna är ju rent tragisk . Tack och lov finns det inte inom tävlingsgrenen dressyr vi pratar om nu .Det är gångartshästar och det finns möjlighet att öka benlyft m.m. genom att fibbla med skotjocklek och vinklar som tvingar hästen till det man vill.
det har jag ingen uppfattning om