Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Travhästarna är lugna medans man fäster vagnen, det hade inte en dressyrhäst varit.
Olika grenar tränar olika saker, varför är det så konstigt? Samlingen en westernhäst är inte det man eftersöker i en dressyrhäst.
Jag tror att det hade funkat med bettlöst för dressyrhästarna på samma sätt det funkar för hopphästarna ur säkerhetssynpunkt. Men TR vill se ett samspel med bettet eftersom man senare ska rida på kandar. Att tillåta nåt i lägre klasser med förutsättningen att ekipage håller sig där är helt fel. Tanken med LA måste vara att att det är ett steg i utbildningen mot GP.

Varför måste man så envist kräva sin rätt att tävla i dressyr när man inte vill göra det enligt gällande regler?

Man "ska" inte längre rida på kandar.
Det blir ju frivilligt även i de högre klasserna så det argumentet faller vid årsskiftet.

Jag tror att det här med att bett är obligatoriskt, snarast hänger samman med tradition. Inom "engelsk dressyr"(jag vet, Podhajsky och tysk militär och allt, men val av begrepp utifrån formuleringen att man ska ha en sadel av engelsk modell) finns det ju inte samma typ av tradition för bettlösa alternativ som inom exempelvis westernridningen (amerikansk ridning, om vi så vill). Hackamore räknas inom islandshästridningen som ett stångalternativ och får inte användas i lätta klasser. Så det råder en ganska stor begreppsförvirring.

Jag kan ju personligen tycka att det är mer märkligt att en nosgrimma är obligatorisk än att bett är det.

Det jag tror blir svårt med skänkelfria bettlösa alternativ är att få samma "stöd" på nosdelen där som efterfrågas gentemot bettet i TR.

Sedan kan man ha åsikten att det är duktigare att skola en häst till att klara rörelserna utan en massa "stöd" på bettet men om det är så man tycker, får man antingen försöka lobbya inom sin ridklubb för ändrade bedömningsgrunder, eller så får man välja att inte tävla om man inte gillar reglerna.

Jag rider på för lösa tyglar, enligt varenda dressyrdomare jag tävlat för. Själv är jag ganska nöjd.
Jag får då välja: försöka få högre poäng (vilket utlovats i protokollen) genom att ha starkare "stöd" eller strunta i den delen av bedömningen och acceptera kritik för den för lätta tygelkontakten, eller avstå från att tävla om jag tycker att målet med ridningen inte stämmer med min tankegång.
Jag får ju välja någon annan disciplin i stället.

Jag rider på för lösa tyglar, enligt varenda dressyrdomare jag tävlat för. Själv är jag ganska nöjd.
Jag får då välja: försöka få högre poäng (vilket utlovats i protokollen) genom att ha starkare "stöd" eller strunta i den delen av bedömningen och acceptera kritik för den för lätta tygelkontakten, eller avstå från att tävla om jag tycker att målet med ridningen inte stämmer med min tankegång.

Där håller jag inte med, ett för starkt stöd är just för starkt och hästen håller balansen med hjälp av bettet- inget som eftersträvas. Om det är så att du rider med för lösa tyglar så kan det ju vara så att de är just för lösa för att ens hålla jämn kontakt.

Om alla dressyrdomare jag ridit för hade kommenterat samma sak så hade jag faktiskt börjat fundera på om det inte ligger något i deras kritik. Istället för att glatt fortsätta på min linje. Det är inte alltid det "man alltid har gjort" och som "känns" bra faktiskt är det rätta. Muskelminnet är det starkaste minnet man har och man blir lätt lurad. Jag hade tvärtom tagit åt mig av kritiken.

Sedan är det inte tygellängden som bedöms utan kontakten med bettet och harmonin mellan häst och ryttare. Om tygeln är för lång så blir kontakten ojämn, små ryck i bettet vilket gör att många hästar blir lite "hackiga" (små ostadigheter). Ryttaren upplever kontakten som lätt och mjuk, men i själva verket blir det ryckigt och för hästen ganska stora rörelser från ryttarens hand. Händerna hamnar för långt bak på tygeln. Med kortare tygel kan kontakten bli jämnare. Mindre, mjukare och snabbare signaler från ryttarens händer.

Jag säger inte att det är så här i ditt fall, det kan jag ju inte veta :). Men man ser det ofta ofta ute på träning och tävling.

Där håller jag inte med, ett för starkt stöd är just för starkt och hästen håller balansen med hjälp av bettet- inget som eftersträvas. Om det är så att du rider med för lösa tyglar så kan det ju vara så att de är just för lösa för att ens hålla jämn kontakt.

Jag rider med för lösa tyglar enligt domarna, ja, precis som jag skrivit. Och jag får stryk i poängen.
Och än en gång: jag har att välja på att ändra ridstil, att acceptera poängavdragen eller att låta bli att tävla dressyr.

Jag kan inte komma ihåg att jag skrivit något om "för starkt stöd" utan "starkare stöd" vilket inte självklart är samma sak.
Jag skrev min kommentar för att visa på alternativen: följa reglerna eller avstå från tävlingsgrenen.

Om alla dressyrdomare jag ridit för hade kommenterat samma sak så hade jag faktiskt börjat fundera på om det inte ligger något i deras kritik. Istället för att glatt fortsätta på min linje. Det är inte alltid det "man alltid har gjort" och som "känns" bra faktiskt är det rätta. Muskelminnet är det starkaste minnet man har och man blir lätt lurad. Jag hade tvärtom tagit åt mig av kritiken.

Sedan är det inte tygellängden som bedöms utan kontakten med bettet och harmonin mellan häst och ryttare. Om tygeln är för lång så blir kontakten ojämn, små ryck i bettet vilket gör att många hästar blir lite "hackiga" (små ostadigheter). Ryttaren upplever kontakten som lätt och mjuk, men i själva verket blir det ryckigt och för hästen ganska stora rörelser från ryttarens hand. Händerna hamnar för långt bak på tygeln. Med kortare tygel kan kontakten bli jämnare. Mindre, mjukare och snabbare signaler från ryttarens händer.

Jag säger inte att det är så här i ditt fall, det kan jag ju inte veta :). Men man ser det ofta ofta ute på träning och tävling.

Snälla du.
Jag har inte beklagat mig över att jag blir "ned-dömd". Jag har beskrivit en situation och skrivit olika alternativ att agera.
Ja, dressyrdomarna tycker att jag har för lösa tyglar.
Westerndomarna som jag tävlat samma hästar för, tycker att jag har utmärkt tygelkontakt med hästarna.

Det handlar inte om att jag inte "tar åt mig av kritiken".
Det handlar om min åsikt om "stöd" skiljer från dressyr-normen och stämmer mer överens med normen inom westernridning och akademisk ridning - lite faktiskt som TS som inte tycker som dressyr-TR.
Och jag försökte vara pedagogisk och mena att man får förhålla sig till regelverket. Vill man tävla, får man acceptera det som begärs även om man kanske tycker något annat.

Det är olika stilar och olika discipliner och precis som jag skrev i mitt inlägg som Du har vänligheten att kritisera (eller ja; det Du kritiserar är min ridning som Du inte sett) så får jag välja mellan att ändra ridstil, acceptera poängavdragen eller avstå från att tävla dressyr. Som parallell till TS som vill rida bettlöst: TS får välja att rida med bett eller välja en annan disciplin där bettlöst är tillåtet.

Snälla du.
Jag har inte beklagat mig över att jag blir "ned-dömd". Jag har beskrivit en situation och skrivit olika alternativ att agera.
Ja, dressyrdomarna tycker att jag har för lösa tyglar.
Westerndomarna som jag tävlat samma hästar för, tycker att jag har utmärkt tygelkontakt med hästarna.

Det handlar inte om att jag inte "tar åt mig av kritiken".
Det handlar om min åsikt om "stöd" skiljer från dressyr-normen och stämmer mer överens med normen inom westernridning och akademisk ridning - lite faktiskt som TS som inte tycker som dressyr-TR.
Och jag försökte vara pedagogisk och mena att man får förhålla sig till regelverket. Vill man tävla, får man acceptera det som begärs även om man kanske tycker något annat.

Det är olika stilar och olika discipliner och precis som jag skrev i mitt inlägg som Du har vänligheten att kritisera (eller ja; det Du kritiserar är min ridning som Du inte sett) så får jag välja mellan att ändra ridstil, acceptera poängavdragen eller avstå från att tävla dressyr. Som parallell till TS som vill rida bettlöst: TS får välja att rida med bett eller välja en annan disciplin där bettlöst är tillåtet.

Jösses, vad otrevlig du är. Jag ber så otroligt mycket om ursäkt att jag skrev och ska verkligen inte göra om det. Jag skrev ju för sjutton att jag inte kan veta hur just du rider. Vad var det som var svårt att förstå i det? För min del får du har hur långa tyglar du vill.

Jösses, vad otrevlig du är. Jag ber så otroligt mycket om ursäkt att jag skrev och ska verkligen inte göra om det. Jag skrev ju för sjutton att jag inte kan veta hur just du rider. Vad var det som var svårt att förstå i det? För min del får du har hur långa tyglar du vill.

Jag kan säga detsamma om otrevlighet ;)
Jag tyckte att jag var tydlig i mitt första inlägg om att inte beklaga mig utan att beskriva.
Så bra att du, som förut skrev att jag rider "fel" (eftersom du skrev att jag borde ta till mig kritiken i stället för att glatt fortsätta som förut - det måste ju betyda att det är fel som jag gör), nu tycker att jag får ha så långa tyglar jag vill.

Till övriga ber jag om ursäkt för att jag skrev ett så otydligt inlägg att ett par skribenter valt att kommentera min förmodade ridning i stället för att se att det handlade om att förhålla sig till regler och välja sätt att agera.

Till övriga ber jag om ursäkt för att jag skrev ett så otydligt inlägg att ett par skribenter valt att kommentera min förmodade ridning i stället för att se att det handlade om att förhålla sig till regler och välja sätt att agera.

Jag kommenterade det du påstod fått på all din kritik vid dessyrtävlan- jag har nämligen svårt att tro att alla domare du ridit för ordagrant uttryckt sig som så att du ska rida med som du skrev "ett starkare stöd", enligt kurs jag var på för en Gp domare, GP ryttare så är stöd ett förlegat ord och används när kontakten blir för mycket. Alltså egentligen inte önskvärt .

Att korta tyglar och rida med tydligare kontakt däremot är en helt annan sak- det var det jag bemötte, inte det att du själv väljer att rida med för långa och lösa tyglar och får poängavdrag för det.

Jag kan säga detsamma om otrevlighet ;)
Jag tyckte att jag var tydlig i mitt första inlägg om att inte beklaga mig utan att beskriva.
Så bra att du, som förut skrev att jag rider "fel" (eftersom du skrev att jag borde ta till mig kritiken i stället för att glatt fortsätta som förut - det måste ju betyda att det är fel som jag gör), nu tycker att jag får ha så långa tyglar jag vill.

Min mening var inte att trycka ned och jag skrev att jag inte kan veta hur just du rider. Fattar inte att det var så svårt att förstå. DU skriver otrevligt och nedlåtande fullt medvetet enbart i syfte att platta till mig. Det är en jäkla skillnad. För min del får du gärna fortsätta leva i tron att du får neddrag för att tygeln är för lång. Men det kommer alltid att låta tämligen arrogant i mina öron att helt enkelt strunta i kommentarer som man får av precis alla domare man rider för. Då kanske man bör ställa sig frågan varför man tävlar alls.
Hade jag vetat att du var så otroligt snarstucken hade jag inte alls skrivit något och jag ska undvika att svara alls på dina inlägg i fortsättningen.

Jag kommenterade det du påstod fått på all din kritik vid dessyrtävlan- jag har nämligen svårt att tro att alla domare du ridit för ordagrant uttryckt sig som så att du ska rida med som du skrev "ett starkare stöd", enligt kurs jag var på för en Gp domare, GP ryttare så är stöd ett förlegat ord och används när kontakten blir för mycket. Alltså egentligen inte önskvärt .

Att korta tyglar och rida med tydligare kontakt däremot är en helt annan sak- det var det jag bemötte, inte det att du själv väljer att rida med för långa och lösa tyglar och får poängavdrag för det.

Trevligt att höra om GP-ryttare och "stöd" som ett ord om för mycket kontakt!

Apropå stöd/ kontakt

De verkligt skickliga beridarna i D o NL rider på tjocka långa tränsbett som man tidigare alltid ridit på även här. Från militärtiden.

men tack vare en ej särskilt ridkunnig tandläkare har vi nu fått FÖR korta o tunna bridongbett, som hästarna givetvis inte vill ta stöd på- skarpt. Eller rakt bett där du inte kan ställa korrekt eftersom yttersidan då släpper- där kontakten också måste finnas.

Det tjocka gör att man kan rida med sug o stöd om man är skicklig nog utan att hästen får skador i munnen, men visst finns det stor isk att hästarna lägger sig på när man inte är lika duktigt- absolut!

Se P.S.I Auktionen.

Apropå stöd/ kontakt

De verkligt skickliga beridarna i D o NL rider på tjocka långa tränsbett som man tidigare alltid ridit på även här. Från militärtiden.

men tack vare en ej särskilt ridkunnig tandläkare har vi nu fått FÖR korta o tunna bridongbett, som hästarna givetvis inte vill ta stöd på- skarpt. Eller rakt bett där du inte kan ställa korrekt eftersom yttersidan då släpper- där kontakten också måste finnas.

Det tjocka gör att man kan rida med sug o stöd om man är skicklig nog utan att hästen får skador i munnen, men visst finns det stor isk att hästarna lägger sig på när man inte är lika duktigt- absolut!

Se P.S.I Auktionen.

Jag vet att detta inte är vad tråden egentligen handlar om. Men angående olika bett tror jag det är väldigt mycket beroende på individ! Min förra häst gick inte rida på tjocka bett (liten mun å han kunde inte stänga munnen då) eller rakt bett. Den ena jag har nu däremot älskar rakt bett då det är stilla i munnen. Ställa får man göra med skänkeln inte tygeln :)

Apropå stöd/ kontakt

Se P.S.I Auktionen.

Du hatar verkligen TL ;) ?

Jag vet att detta inte är vad tråden egentligen handlar om. Men angående olika bett tror jag det är väldigt mycket beroende på individ! Min förra häst gick inte rida på tjocka bett (liten mun å han kunde inte stänga munnen då) eller rakt bett. Den ena jag har nu däremot älskar rakt bett då det är stilla i munnen. Ställa får man göra med skänkeln inte tygeln :)

Och jag tror det mycket mer handlar om ryttarnas föreställning att det är ett visst bett som är problemet osv ;)

Ställa blir jättesvårt med rakt bett om man nu inte anser att ställa innebär att hästen böjer på huvudet ...även om den ställs via skänkel .

Senast ändrad:
@mackan

Förstår inte riktigt om du menar att jag tror det eller generellt? Jag tror att ryttarens hand och ridning spelar allra störst roll(!!) och med en bra hand/ridning kan du rida på vilket bett du vill (vanliga bett då inga knasiga saker). Men sen kanske vissa hästar trivs lite extra bra med ett visst bett, som gör att det hela blir snäppet bättre :)

Ställa blir jättesvårt med rakt bett om man nu inte anser att ställa innebär att hästen böjer på huvudet ...även om den ställs via skänkel .

Ställningen sitter i nacken såklart, och det går jättebra att göra med raktbett och via skänkel på min häst. Däremot har jag tyckt att det är svårt på andra, kanske mindre känsliga, hästar med raktbett då det blivit för "stumt" för dessa när man inte kan röra enbart ena delen av bettet. Hoppas du förstår hur jag menar. Så enligt min erfarenhet beror det på vad som passar hästen bäst :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar