Travhästarna är lugna medans man fäster vagnen, det hade inte en dressyrhäst varit.
Olika grenar tränar olika saker, varför är det så konstigt? Samlingen en westernhäst är inte det man eftersöker i en dressyrhäst.
Jag tror att det hade funkat med bettlöst för dressyrhästarna på samma sätt det funkar för hopphästarna ur säkerhetssynpunkt. Men TR vill se ett samspel med bettet eftersom man senare ska rida på kandar. Att tillåta nåt i lägre klasser med förutsättningen att ekipage håller sig där är helt fel. Tanken med LA måste vara att att det är ett steg i utbildningen mot GP.
Varför måste man så envist kräva sin rätt att tävla i dressyr när man inte vill göra det enligt gällande regler?
Man "ska" inte längre rida på kandar.
Det blir ju frivilligt även i de högre klasserna så det argumentet faller vid årsskiftet.
Jag tror att det här med att bett är obligatoriskt, snarast hänger samman med tradition. Inom "engelsk dressyr"(jag vet, Podhajsky och tysk militär och allt, men val av begrepp utifrån formuleringen att man ska ha en sadel av engelsk modell) finns det ju inte samma typ av tradition för bettlösa alternativ som inom exempelvis westernridningen (amerikansk ridning, om vi så vill). Hackamore räknas inom islandshästridningen som ett stångalternativ och får inte användas i lätta klasser. Så det råder en ganska stor begreppsförvirring.
Jag kan ju personligen tycka att det är mer märkligt att en nosgrimma är obligatorisk än att bett är det.
Det jag tror blir svårt med skänkelfria bettlösa alternativ är att få samma "stöd" på nosdelen där som efterfrågas gentemot bettet i TR.
Sedan kan man ha åsikten att det är duktigare att skola en häst till att klara rörelserna utan en massa "stöd" på bettet men om det är så man tycker, får man antingen försöka lobbya inom sin ridklubb för ändrade bedömningsgrunder, eller så får man välja att inte tävla om man inte gillar reglerna.
Jag rider på för lösa tyglar, enligt varenda dressyrdomare jag tävlat för. Själv är jag ganska nöjd.
Jag får då välja: försöka få högre poäng (vilket utlovats i protokollen) genom att ha starkare "stöd" eller strunta i den delen av bedömningen och acceptera kritik för den för lätta tygelkontakten, eller avstå från att tävla om jag tycker att målet med ridningen inte stämmer med min tankegång.
Jag får ju välja någon annan disciplin i stället.