Varför täcke, iaf på våra inhemska hästraser?

C

Curly

Kanske en känslig fråga, men hur 17 kan man ha täcke på en nordsvensk. De är ju gjorda för att klara detta klimatet!

Likadant med svenskt halvblod. Är det bara för att man inte vill att pälsen blir så lång på vintern?

Jag har en känsla av att ju mer "känslig" man blir och ju mer man använder täcke och liknande desto känsligare blir hästen mot sjukdomar.

En del verkar tro och behandlar hästarna som porslinshästar och då blir de ju sådana och aldrig härdade. Då syftar jag på täcken och sådant. Det finns väl inget naturligt i att ha täcke på sommaren? :crazy:

Detta är bara "påståenden" och funderingar eftersom jag undrar, är nyfiken och vill ha mer kunskap. Inget påhopp på er som använder täcke (vilket är rätt många! :)). Vill bara veta varför! :confused: :idea:

Om man rider hårt på vintern och hästen blir svettig är det ju bra om man täckar hästen så pälsen hålls kort eller om man klipper, hur snällt är det att ställa ut en svettig häst när det är -20 grader? Men rider man inte hårt på vintern eller om hästen inte går alls, så ska man ju försöka låta dom gå utan täcken. Men alla hästar funkar ju inte utan så.

Ja du, det är nog inte många som vill att hästen ska få ont i ryggen när du ska rida den. Vilket många ju får när dom står ute i kylan länge. Som jag tex har ett halvblod på 19 år. Jag har honom ute ca 12 timmar varje dag. Skulle det då snöa, regna blötsnö, blåsa storm vilket ju inte är ovanligt vintertid. Så skulle han ju snart bli stel och få ont i ryggen. Du vet väl själv när du fryser hur du spänner dig? Sedan så har jag honom ute i logen i kallstall (är lika kallt ute fast det inte blåser och snöar på honom) pga att han är hosthäst. Skulle jag ställa honom där blöt utan täcke, ja, då är det ju bäddat för sjukdomar och ont i ryggen. Men sedan har jag en fjording tex hon får inte så ofta täcket på sig vintertid. Hon står inne i stallet och har mer vinterpäls än halvblodet. När jag har klippt henne så får hon täcke på sig. Därför har iaf jag täcket på mina hästar. Men jag har även en 2 årig islänning och han har aldrig haft ett täcke på sig. Fast han står också i utestallet (logen) men han får sådan päls på vintern. Har även en 1 årig halvblodshingst han har inte heller haft täcke på sig än. Förra vintern hade han ju sådan fölpäls och fick di av sin mamma så han höll värmen. Nu är mamman borta i vinter och han ska klara sig själv. Får se hur mycket päls han får i vinter. Får han inte så mycket så sätter jag nog på täcket om det blåser storm, regnar eller snöar iaf inte om det är fint och bara kallt väder.

Vad har du själv för häst då? Har du täcke på din?

Jag har två kallblod på lösdrift. Jag tycker inte det finns något konstigt i att använda täcken. Då jag ser ett behov lägger jag på ett, och med det menar jag kallt och blött (en plus och regn = kallt!) eller mycket kallt (kallare än minus 30).
Just surväder tror jag få hästar tycker om. Min äldsta gör det garanterat inte. Eftersom han rids så vill jag ha en torr häst, det tar låång tid att torka upp en genomsur häst.

Sen tror inte jag heller på täcken i tid och otid, men visst fyller dom en funktion.
Min främsta föresats är att hästarna ska vara friska och må bra, inte nödvändigtvis att dom ska bli så härdiga som möjligt.

Jag kan hålla med dig till viss del....finns en hel drös med människor som verkar tro att det är porslinsdockor de har att göra med. Men... Jag har två hbl ston. Har täcken på dem på vintern för 1: de inte ska bli så långhåriga (mindre svettiga när de ridits) 2: för att de ska vara torra så att man kan rida 3: för deras ryggar, tänk själv å stå ute 10-12 timmar per dag, plaskblöt...

Jag förstår att det finns många olika anledningar till varför man har/inte har täcken men när man åker bil på sommrarna och ser hästar stående med termotäcken mitt i solen, utan något skydd mitt i sommaren...då blir man arg!! :mad:

Ska man bara ha en häst att titta och klappa på i hagen, eller ta en skrittur i skogen, då och då. I såna fall behöver man inget täcke.

Men vill man kunna rida och arbeta sin häst, så blir de flesta långhåriga hästar svetta vid rätt sorts arbete, speciellt om det är hästar som går ute om dagarna och körs till ridhus ibland.

Har man i stället täcke, så blir hästarna inte lika långhåriga och torkar snabba, vilket minskar risken för nerkyld rygg, kalla muskler och leder, samt andra sjukdomar och skador.

Jag är väldigt restriktiv med täcke.
Lade på ett regntäcke på gamlingen den vinter han fyllde 26 för då satte han ingen vinterpäls.

Annars inget täcke, under några omständigheter.
Det är inte djurplågeri att ha hästen utan täcke på vintern, om man uppfyller vissa krav:

1. fri tillgång på grovfoder, hästen äter sig varm
2. en vettig hage, dvs inte lerpöl på 20x50 m Mina går på 4-5 ha på vintern, grandunge, lövträd osv. dom söker lä, och ibland på de nästan torra när jag tar in dem, trots att det regnar.

Att ha täcke på hästen gör att den inte själv kan reglera sin kroppstemperatur, vilket gör att den kan frysa även med täcke, speciellt om det spöregnar hela dagen.

SOMMARTID SKA INGA HÄSTAR BEHÖVA HA TÄCKE, FÖRUTOM EKSEMHÄSTAR!!!!!!

Jag använder inte täcke till mitt halvblod, av den anledningen att min häst inte verkar behöva det. Han har aldrig haft ont i ryggen, får inte så hemskt mycket vinterpäls, tappar inte hullet när det är kallt och regnigt.

När vi har varit ute och tränat och han har blivit svettig lägger jag på ett svett-täcke och så får han torka i stallet. Det enda som är surt är att ibland är han blöt när jag ska rida, men då tar jag in honnom innan så får han torka innnan vi rider iväg.

Jag håller med om att det finns många hästägare som projecerar sina egna behov på hästen och/eller har täcke på för bekvämlighets skull :o och inte för att hästen nödvändigtvis behöver det, men så länge inte hästen far illa så tycker jag ett de får hållas. Tycker att man ska låta männnskor få ha sina idéer, blir liksom lite roligare här i livet då. Även om det är viktigt att lyssna på andra också :p...ibland. Visst är det så att hästen anppassar sig till den miljö den lever i, men om inte detta funkar så kan behovet av ett täcke finnas.

Märker jag att min häst behöver täcke så tvekar inte jag heller att sätta på ett, men inte innan dess.

På vissa hästar kan det faktiskt vara nödvändigt, när det spöregnar ihållande eller regn/blåst i kombination. Jag har ett fullblod som är väldigt känslig för kyla, och om jag inte lägger på ett tunt regntäcke sådana dagar så får hon ONT i sin rygg. Trots att hon har stora skogsdungar att ta skydd i i hagen, så står hon och spänner sig. Det tar flera dagar av massage innan hon blir ok igen. Tycker då att det är schysstare mot henne att lägga på ett täcke när vädret är som värst.
Dessutom har jag veterinär-rekommendation på att täcka henne hellre än hon blir kall om ryggen,eftersom hon har KS.

Ponnyn däremot går helt täckeslös :)

Min häst (ett varmblod) får myyyycket päls på vintern och hon har täcke på sig om de e under 20- eller om det är blötsnö eller regnar å blåser kallt. Hon trivs jättebra me detta å är helt varm å go när man tar in henne. :D Om hon blir svett när jag rider så brukar det inte vara nån fara för brukar alltid rida på eftermiddan å då tar jag in henne å ger henne kvällsmaten efter jag ridit. Å så kan jag slänga på henne ett svetttäcke så hon får torka lite men brukar ta av de innan jag går för att det inte ska bli blött å kallt å så...

Har täcke på hästen, från sensommaren/hösten, mest för att den inte ska lägga så mycket päls till vintern. :crazy:
Gillar inte att klippa...kanske starta en disskusion om vad som är mest/minst "naturligt" klippa eller täcke?!!? :smirk:

Sen kan jag ju ha täcke på av andra orsaker andra årstider.
Har haft mina hästar under dessa förutsättningar i ca 20 år och har (peppar, peppar..)än i dag inte haft sjukdomar på hästen, :bow: som man kan relatera till täckets vara elle inte vara.
T ex ryggont, förkylning och vad det månde kan vara. :)

Exemhästarna borde få ordenlig hjälp att bli av med sina problem, så att dom slipper täcke, tycker jag. :smirk:

Det finns hästar som är mycket känsliga för kyla, nerderbörd och vind. Det bästa är väl en fungerade lada med fri tillgång på mat i varje hage så att häsen själv kan välja var den vill vara, under tak eller ute?
Hästar som saknar det bör få ett täcke dom dagar dom har behov av det, tycker jag.
Det finns också vissa som inte tål stark sol, trots att dom är kallblod.

Grund till att ha vintertäcke:
En häst som står ute i sträng kyla 12 timmar per dag, utan vindskydd. Erbjuds kallt vatten eller endast tillgång till att äta kall snö. Blir blöt och kall och sedan förväntas kunna prestera i sin träning, trots att den är lurvig som en björn.
Fritidshästar utan krämpor mår kanske bättre utan alla täcken förutsatt at dom tål vind, kyla, nederbörd?

nordisar ska INTE ha täcke, inte min o hans kompis i alla fall, det är ju det som är grejjen.

puss

Exemhästarna borde få ordenlig hjälp att bli av med sina problem, så att dom slipper täcke, tycker jag. :smirk:

Jaså, finns det ett botemedel? Då har nog jag och alla andra exemhästägare jag känner missat det på något vis. ;) :angel:

de flesta klipper ju sina hästar på vintern för att kunna träna ganska hårt.
skulle de inte ha täcken på dom sedan i hagen skulle de förmodligen bli jättesjuka.

Men jag håller med. varför ha täcke på om man inte ska rida så hårt och inte tänkt klippa hästen?

Dessutom om de står inne på natten..

Går hästen ute dygnet runt på vintern med så tycker jag den ska ha täcke på sig....

Visst är hästen kanske gjord för att klara klimatet, men har vi domesticerat hästen har vi också gjort stora ingrepp i deras levnadsförutsättningar - både på gott och ont.

Med islandshästar som vi har följer rejäl vinterpäls, och rider man dem blir de ordentligt svettiga ganska lätt. Lösningen för oss är då klippning och därmed behövs även täcken.

Vår gammel har också regntäcke på sommaren. Av många olika anledningar så behöver han det, och vem är då jag att neka? Det vore knappast rättvist att hävda att han kan "härdas". Det kan han säkert, men till vilket pris?

F ö, att vårda en eksemhäst så den klarar sig utan täcke, det vore väldigt intressant att se den lösningen. Det är nog många som längtar efter den.

Sen finns det hästar som är födda med en väldigt tunn vinterpäls och inte står emot kylan vintertid.
Min häst har en väldigt dålig vinterpäls och kräver att gosigt vintertäcke. Annars hade hon blivit sjuk på en gång.

"Det finns hästar som är mycket känsliga för kyla, nederbörd och vind"

Jag skrev: "SOMMARTID SKA INGA HÄSTAR BEHÖVA HA TÄCKE, FÖRUTOM EKSEMHÄSTAR"

Hur dålig sommar vi än har, så kan du inte få mig att anse att det är kallt på sommaren. Hästar ska gå utan täcke på sommaren, och gärna på vintern oxå. Mina gick på lösdrift för två vintrar sedan. Ute dygnet runt, med tillgång till lada att gå in i, och VIKTIGT!!!! FRI TILLGÅNG PÅ GROVFODER!!!
En häst som har fri tillgång på grovfoder fryser nästan aldrig, och definitivt inte på sommaren.

"Hästar som saknar det bör få ett täcke dom dagar dom har behov av det, tycker jag"

Hur f-n kan du veta att hästen har ett behov av täcke????
Det naturliga är att hästen inte har täcke, och som jag skrivit innan, ge grovfoder och en vettig hage, så kan du i mångt och mycket slippa täcket.

Jag kan givetvis förstå de som har täcke, ex på gamla eller mkt känsliga hästar, men att ha täcke för att hästen ska vara torr när man rider, eller av ren bekvämlighet, nej, det gillar jag inte.

"Grund till vintertäcke" osv orkar inte skirva allt...
Som innan:
Se till att hästen har en bra hage, med vindskydd av någon form, behöver inte vara lada.
Eg är det inte täcket som är problemet, utan sättet vi håller våra hästar, i små lerpölar på vintern. det tro katten att hästarna fryser, ingen mat, inget skydd och ingen möjlihget att springa sig varma.

Hur f-n kan du veta att hästen har ett behov av täcke????
Det naturliga är att hästen inte har täcke, och som jag skrivit innan, ge grovfoder och en vettig hage, så kan du i mångt och mycket slippa täcket.

Jo, när hästen står och skakar, och inte vet vart den ska göra av kroppen. Och när hästen får ONT i kroppen pga vädret.Det är väl inte så svårt att se??
Min häst har ordentliga skogsdungar på sommarbetet,fritt med käk, och även i vinterhagen har hon alltid något att tugga på, samt visst vindskydd. TROTS det fryser hon om det är riktigt skitväder.Vare sig det är sommar,höst,vår eller vinter.

Jag är så trött på dessa täckesdiskussioner,varför inte acceptera att hästar är individer precis som vi människor och som är olika känsliga och har olika behov??
Varje hästägare känner väl sin häst bäst, och vet vad den behöver/inte behöver??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 193
Senast: manda
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 285
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur