Varför tackar ni inte?

M

modig tabac

Varför är det så svårt att tacka bilister som verkligen visar hänsyn när de möter hästar på vägen. Skälla på dem som inte gör det går bra. Men att tacka, nej det går visst inte.
Gör det nästa gång, tacka och visa att du uppskattar, då känner bilisten att de gjort nåt rätt.

Sv: Varför tackar ni inte?

Jag kan bara prata för mig själv och mina vänner. Och vi tackar alltid bilister som är schyssta och kör sakta! Håller just nu på med min unghäst och de flesta visar mkt stor hänsyn då jag signalerar att de ska köra sakta förbi. De får ett leende och ett tack, som tack för hjälpen!

Jag kan bara tala för mig själv och mina stallkamrater, vi är alltid försedda med reflexer ÅRET OM och vi tackar alltid bilister, som saktar ner och håller ut för oss. Det är dessutom många gånger, som bilisterna stannar och tackar OSS för, att vi har reflexer, syns tydligt och hoppar av och LEDER hästarna över vältrafikerade vägar.

Mvh

IngelaH
"som inte drar alla över en kam"

:bow: Mycket bra inlägg! :bow:

Jag har också retat mig på ryttare/kuskar som inte tackar. Jag har alltid gjort det. Det är väl självklart!! :cool:

Hmmm, jag har en helt annan erfarenhet faktiskt. :)

När jag kör bil och träffar på ryttare på vägen så saktar jag självklart ner ordentligt och håller stort avstånd åt sidan.

Och det har faktiskt aldrig hänt att ryttarna inte tackat. De ler och nickar med huvudet och man ser hur glada de är för att man tar hänsyn. :)

Ja här tackas det och hälsas vid minsta hänsyn från bilisterna i alla fall. Och har ALLTID relflexväst på. En mörk ryttare på mörk häst syns inte speciellt väl ens mitt på ljusan dagen, speciellt inte om omgivningen är brokig (typ skog)

Vad är detta? Visst ska vi tacka! Men om nu bilisten gör rätt???
Varför ska vi då tacka???
Alla bilister tycks inte veta vad hästar och ryttare har för rättigheter i trafiken.
Detta bör framhållas ofta, så kanske bilister förstår vad en häst är

Håller verkligen inte med. Jag och även mina stallkamrater tackar alltid bilister och dom till häst som jag mött när jag sitter bakom ratten har också tackat.

Här har vi alltid hälsat och visat att vi uppskattar när billisterna visar oss hänsyn. Tycker inte alls att det är särskilt många som inte hälsar här.

Jag har alltid gjort det genom att le och nicka, hälsar aldrig genom att höja handen om hästen skulle bli rädd för nåt.

Jag tackar nästan alltid iallafall.

Jag tackar alltid! Försöker upprätthålla en god kontakt med bilisterna, vilka en del tyvärr har bestämt sig för att allt under 50 hästkrafter inte räknas som hästkrafter.

Det är klart jag gör! Jag visar massor av hänsyn, går bl a långt in till sidan så att de kan passera m.m. m.m. Men jag måste säga att många är förbaskat ansvarslösa ändå och vägrar sakta in när de passerar :(

Flytta ut från stan till landet=hästar, djur och barn=köra och agera med omdöme! :)

jag tackar ALLTID när bilister saktar ner och visar hänsyn.. vissa stannar även och låter en rida förbi:bow: men do som visar minst hänsyn är långtradarna som kan köraförbi i 150. så om jag ser en långtradare eller traktor så slänger jag mig av hästen så fort jag kan och sigabalerar åt föraren att sakta ner gör den inte de så går jag ner i närmasate dike och visar vissa agranationer mot föraren..:devil:

Alla bilister tycks inte veta vad hästar och ryttare har för rättigheter i trafiken.

Klart att det finns regler som folk ska följa.
Men om man möter en bilist, som hyggligt kör åt sidan i en ficka på en skitsmal väg, för att släppa fram mig, är det självklart att jag viftar livligt och tackar!
På samma sätt, som jag som ryttare nickar och viftar tackande åt en bilist som beter sig på ett hyggligt sätt!
Vi är väl människor allihop antar jag? ;)
Men jag är en klar kämpe för att utbildningen på körskolorna ska bli bättre, så de nya bilförarna på allvar lär sig förhålla sig till, och respektera den växande ryttarskaran.

Men visst kan man väl visa sin tacksamhet även om bilisten "bara" gör det den är skyldig att göra?

Att vara glad och trevlig i trafiken gör ju att stämningen blir positiv och genom det kan man få fler att hjälpas åt och ha förståelse för varandra-

Jag tackar bara om bilen verkligen saktat in och krypkör förbi mig och pållen. Men jag har oftast fullt upp med att se hur han reagerar på bilar med mera då han blivit skrämd ett flertal gånger pga bilister som inte vet hur dom ska köra förbi en häst. Men är dom riktigt snälla så får dom ett glatt leende och en vink, för det förtjänar dom.

Om jag inte hinner med att vara trevlig mot bilföraren kan det vara för att jag är koncentrerad på hästen. Hon är ung, och inte särskilt rädd av sig, men litar på henne till 100% det gör jag ännu inte. Självklart visar jag uppskattning mot de bilister som gör något riktigt speciellt, som traktorn som stannade motorn tills jag kommit förbi, men de som "bara" visar vanligt hyfs vet jag inte om jag tackar särskilt mycket? Själv saktar jag ner rejält för hästar, cyklister, gångtrafikanter, etc men jag förväntar mig faktiskt inte att folk ska tacka mig speciellt för det.

Så sant! Men jag tackar ändå för tyvärr är det inget man kan ta för givet att bilister följer reglerna. Får tillägga att jag visar även mitt missnöje med trafikanter som visar särskilt dålig hänsyn...:devil:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama