Varför tackar ni inte?

Sv: Varför tackar ni inte?

jag tackar alltid om bilen i sej saktar in å visar hänsyn men om den ligger å trycker i röven å gasar å håller på så tackar jag ej. men saktar dom ner eller kör åt kanten så tackar jag alltid.

Ibland kan man inte tacka bilisten på grund av att man behöver båda händerna till att hålla hästen med.
Ofta tror jag bilisten och jag själv har helt olika uppfattning om vad som är att köra lugnt och sansat förbi en häst.

Brukar själv fundera då jag sitter i lastbilen varför bilister inte kan tacka för sig då man går ut i vägrenen och släpper förbi, men det är ju en annan diskussion ;)

/M

Behöver inte vara på bilvägar men vi har andra tex en järnväg (nedlagd) o träffar på skotrar o mopeder. Jag blir SUPER glad:bump: när skotern stannar o t.o.m slår av tills vi passerar när jag signalerar då blir jag jätteglad o tackar så mycket. Man kan tyvärr inte ta d förgivet att dom ens ser en somliga bara tränger sig förbi,dom har ingen respekt för hästen på så sätt att d kan hända hemska olyckor. För även om hästen e galen o försöker springa iväg från faran e d tyvärr inte många som bryr sig eller har huvud o räkna ut VAD som kan hända.....:devil:

Vi vinkar glatt och söker ögonkontakt med ALLA förare, även de som inte saktar ner...

De som saktar ner och tar hänsyn får sitt tack men även de som inte gör det kanske tänker till och inser att det FAKTISKT sitter någon på den där hästen. Kanske kör den personen mer hänsynsfullt nästa gång. Jaa, så jobbar vi!

Men ibland känns det tröstlöst...igår, förutom den höga farten var det oxå vatten på vägen. Det skvätte rätt bra. Tur att hästen bara reagerade med att stelna till lite...:crazy: Skvätta ner tanter på trottoaren vet ju alla att man inte får göra och det här blev som två fel i ett.

Jag tackar alltid bilisterna om de saktar in, stannar eller på annat sätt underlättar mötet. Skulle aldrig falla mej in att inte göra det! När jag är ute och kör tackar ryttarna alltid de också, har aldrig varit med om att det inte gjort det.

Varför är det så svårt att tacka bilister som verkligen visar hänsyn när de möter hästar på vägen. Skälla på dem som inte gör det går bra. Men att tacka, nej det går visst inte.
Gör det nästa gång, tacka och visa att du uppskattar, då känner bilisten att de gjort nåt rätt.

Ahhh... du har mött en älg.... :crazy:
Själv tackar jag alltid.

Det gör jag ALLTID! Lite hyffs ute i trafiken ska man väl ändå ha:smirk:

Själv blir jag glad när jag tackar en långtradarchaffis för att han släpper förbi mig och han blinkar tillbaka, likväl som jag blir glad när någon som kör om mig tackar med en liten vink eller blink. En glad trafikant kör lugnare och säkrare än en som är arg och irriterad och jag inbillar mig att när man får ett tack så ökar viljan att visa andra hänsyn.
:D.........

Och jag är en sådan där hemsk människa som aldrig tackar, om det inte är en väldigt stökig situation.
Tycker det är så självklart att man saktar ner vid möte att det inte ska behöva tackas.

Efter att ha läst alla inlägg har jag börjat fundera lite på likheten i denna fråga och i hur vi tränar våra hästar. Jag säger bara positiv kontra negativ förstärkning!

Genom att visa uppskattning vid det önskade beteendet har vi ju faktiskt "tränat" bilisten i vad som är rätt uppförande :idea:

De flesta berömmer väl ändå sina hästar när de gör rätt, istället för att tyst åka med "för det är ju så jag förväntar mig att den ska uppföra sig". Men det är klart, det finns ju de som håller sig till skäll och bannor och inte säger så mycket mer... :crazy:

Givetvis måste ju säkerheten komma först och har man en stökig häst kanske det är direkt olämpligt att vinka, men ett ögonkast och ett leende ska vi väl i möjligaste mån kunna kosta på oss? :)

ja tackar alltid i alla situationer, tycker de är lika självklart att tacka om man kör bil o någon annan släpper före än eller så..då tackar man.
blir så irriterad när man hjälper någon i trafiken o den sen bara kör som om den inte såg än.

att skylla på att man har fullt upp med hästen o att man inte kan tacka tycker ja e galet..man kan alltid nicka lite trevligt o le eller nåt..man behöver inte släppa hästen o skaka hand med bilisten liksom.

givetvis om hästen står o stegrar o de är en farlig situation kanske ja kan ha lite överseende med att inte tacka men inte annars.

de är samma i alla situationer, om man rider förbi någon o den går åt sidan..då tackar man den..eller om någon kopplar sin hund när man rider förbi..då tackar man den med.

Det är väl klart att man tackar, iaf så ofta man kan. Ibland är det lite svårt om man sitter på en studsande unghäst, men då klämmer man fram ett leende och det, tycker jag är det minsta man kan göra. :bump:

Mvh/ Jonna

Håller med. Tackar alltid eller så nickar jag och ler.:)

Varför är det så svårt att tacka bilister som verkligen visar hänsyn när de möter hästar på vägen. Skälla på dem som inte gör det går bra. Men att tacka, nej det går visst inte.
Gör det nästa gång, tacka och visa att du uppskattar, då känner bilisten att de gjort nåt rätt.

Jag hälsar alltid när en bil kör om/möter mej och mina hästar på vägarna, även om jag inte känner dom. Och hälsningen i sig är väl ett sorts tack, tycker jag. Iallafal i den situationen. Trots att någon kör för fort så hälsar jag och ler mot dom i bilen. Tyvärr hälsar inte alla tillbaka :(

Men iallafall av dom man möter mer än en gång så håller alla en bra fart, visar hänsyn och vinkar skrattande tillbaka :) Så var det inte riktigt i början men det har blivit bättre hela tiden och jag kan tänka mig att det har med en så liten sak som vinkningen att göra. Känns bra och tryggt måste jag säga :D

Vem vill visa hänsyn mot en sur och grinig människa liksom?

Jag tackar, men egentligen borde jag inte behöva det då bilister ska ta hänsyn.

så bara för de är en självklarhet så ska man inte tacka för de? man får ju endå vara trevlig när folk bryr sej även ifall de är självklart att dom ska göra de.

Blir omständigt att tacka 30 bilister på ditvägen & 30 till på hemvägen, bättre att håla koll på sin egen häst istället.

Hmmm, jag har en helt annan erfarenhet faktiskt. :)

När jag kör bil och träffar på ryttare på vägen så saktar jag självklart ner ordentligt och håller stort avstånd åt sidan.

Och det har faktiskt aldrig hänt att ryttarna inte tackat. De ler och nickar med huvudet och man ser hur glada de är för att man tar hänsyn. :)

ja jag håller med! ibland ser de nästan förvånade ut, "vaah hon stannade!":love:

jag stannar/saktar in alltid, alltid alltid alltid!

är de så omständigt att le lite trevligt mot folk?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 095
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama