Varför tackar ni inte?

Sv: Varför tackar ni inte?

Här runt om kring visar 90% hänsyn till ryttare och kusk. Och jag tackar alltid med ett leende eller nick på huvudet. DE gånger jag har ridit på 90vägen och mött eller blivit omkörd av lastbilar så har de visat hänsyn. Däremot bussar de bara skiter i en. Mvh Hanna

Här tackar vi alla bilister som inte kör rally, prejar ner oss i diket, tutar hysteriskt eller vevar ner fönstret och kastar ölburkar på oss.
Alla häromkring är väldigt noga med reflexer och tar mycke hänsyn.

Ett "kvitto" på det är att många husägare har gjort ridvägar rakt igenom sina tomter så att vi lättare ska kunna ta oss fram. Och dom vinkar glatt när vi rider förbi mellan deras rosenbuskar och kryddplanteringar. :)

Nog är det väl trevligare när någon tackar när man stannar vid obevakade övergångsställen, även om lagen säger att jag är skyldig att släppa över gångtrafikanter? Nog är det väl trevligare att någon tackar när man väntar vid mötesplatsen istället för att tränga sig förbi när vägen är smal? Nog är det väl trevligare att någon tackar när man underlättat en omkörning? :bow:

Nog är det väl trevligare i trafiken öht när man ser andra trafikanter som medtrafikanter istället för mottrafikanter? Att tacka någon kostar så lite men ger så mycket, iaf jag blir gladare när någon tackar och jag uppskattar även när de vinkar tillbaka. Mitt humör under fortsatt körning är betydligt mer på topp än när jag har anledning att peka finger eller vifta med näven åt andra mottrafikanter! :devil:

ja i den mån det går tycker jag absolut mn ska tacka. Om jag möter ngn på en smal grusväg o den kör inte till kanten o släpper förbi mig tackar jag alltid, o brukar alltid få ett tack om jag kör till sidan. Likadant om ngn kör inte till kanten o släpper förbi mig så tackar jag.
O vid oövervakade övergångsställen, det är väl aldrig fel att visa uppskattning?

jag tackar då alltid genom att vinka..

Jag ler och nickar och vinkar åt alla bilister som saktar ned. Tycker det är vanligt hyfs, liksom jag rider så långt ut i vägrenen som det går så de kommer förbi.

Varför är det så svårt att tacka bilister som verkligen visar hänsyn när de möter hästar på vägen. Skälla på dem som inte gör det går bra. Men att tacka, nej det går visst inte.
Gör det nästa gång, tacka och visa att du uppskattar, då känner bilisten att de gjort nåt rätt.

Jag nickar alltid och ler. Men händerna håller jag på tyglarna vid bilmöte.

Sedan kan jag som bilist själv tyckta att ryttarna egentligen inte skall behöva tacka, lika lite som den fotgängare som står vid övergångsställe skall tacka bilisten som stannar. Tänk om alla fotgängare som står i vägkanten och väntar på bilarna skulle vänta sig att alla bilförare skulle nicka glatt när de for förbi. Fast å andra sidan vore det inte så tokigt om alla var trevliga och glada.

Som bilist kan man ju även tacka sig själv för att man visar hänsyn till sig själv när man saktar ner. För hur kul är det som bilist att få en häst på motorhuven. Som att krocka med en älg. Nästa gång jag stannar vid en häst och låter den gå förbi, tänker jag klappa mig själv på axeln, tror jag, och säga "tack Maja, för att du tänker leva lite till". :D

Hälsning Maja

Varför är det så svårt att tacka bilister som verkligen visar hänsyn när de möter hästar på vägen. Skälla på dem som inte gör det går bra. Men att tacka, nej det går visst inte.
Gör det nästa gång, tacka och visa att du uppskattar, då känner bilisten att de gjort nåt rätt.

Jag är alltid jättenoga med att tacka.Smilar och vinkar.Tyvärr växer inte dom bilisterna som saktar ner på träd..:crazy:

Nog är det väl trevligare när någon tackar när man stannar vid obevakade övergångsställen, även om lagen säger att jag är skyldig att släppa över gångtrafikanter? Nog är det väl trevligare att någon tackar när man väntar vid mötesplatsen istället för att tränga sig förbi när vägen är smal? Nog är det väl trevligare att någon tackar när man underlättat en omkörning? :bow:

Nog är det väl trevligare i trafiken öht när man ser andra trafikanter som medtrafikanter istället för mottrafikanter? Att tacka någon kostar så lite men ger så mycket, iaf jag blir gladare när någon tackar och jag uppskattar även när de vinkar tillbaka. Mitt humör under fortsatt körning är betydligt mer på topp än när jag har anledning att peka finger eller vifta med näven åt andra mottrafikanter! :devil:

Jo men skall man tacka alla bilar man möter som följer trafikreglerna?

Jag tycker bara att risken finns att tackandet gör att man kan bli mindre trafiksäker. En nick är väl en sak om den andre ser det men helst inte mer.

Visst är det trevligt med tackande men det är lite konstigt att tacka alla som följer lagen. Skall vi göra det i alla situationer sä hinner vi inte tänka på annat än att tacka.

Knapplån.

Jag tackar de som saktar ner. Just för att många bilister faktiskt inte vet om att hästar kan bli rädda och skutta ut i vägen. Låter konstigt, men det är faktiskt så med många. Min mamma t ex som tog körkort för läääänge sen hade ingen aning om att hästar var så lättskrämda innan hon började följa med till stallet.
Resonerar som så att om de ser att jag blir glad att de saktar ner så kanske de fortsätter med det. Får man som bilist bara en sur blick från ryttaren när man saktar in och kör ut, så känns det kanske inte lika motiverat att vara så noga nästa gång.

Jag tackar även bilister som stannar när jag ska gå över vägen.

*kl*

tackar alltid om bilen saktar ner/stannar (vinkar) eller iaf inte ökar farten (typ en nickning) :smirk: (jodå, det händer ju det också)

ibland kan det vara svårt att hinna med att vinka, om hästen ändå blir orolig, men 9 gånger av 10 tackar jag som sagt.

Inte tackar jag någon för att de slår på blinkersen i en korsning, men jag tackar om någon håller upp en dörr istället för att släppa den i ansiktet på mig. Vanligt hyfs och som tack för visad hänsyn kan man kosta på sig en nick och ett leende eller en liten vift med fingrarna när man håller ratten eller tyglarna utan att vara någon trafikfara. Så ofta är det inte som trafikanter visar hänsyn eller gott omdöme så man skulle tappa koncentrationen. Själv blir jag glad när jag tackar en långtradarchaffis för att han släpper förbi mig och han blinkar tillbaka, likväl som jag blir glad när någon som kör om mig tackar med en liten vink eller blink. En glad trafikant kör lugnare och säkrare än en som är arg och irriterad och jag inbillar mig att när man får ett tack så ökar viljan att visa andra hänsyn. :D

Jag brukar tacka, men i vissa fall så skippar jag det.
Som tex. förra året då de hade husvisning i skogen vid stallet och bilar åkte förbi var 5 sekund,
även fast de var snälla och visade hänsyn vinkade inte jag tack till alla.

Sen har jag svårt att visa hänsyn till folk som stannar helt, min häst blir oftast väldigt orolig vid sådana tillfällen eftersom hon är van vid att de rör sig och antinget springer förbi eller vägrar gå.
När de då kör igen på min order får de ett tack, annars springer vi bara förbi (jag försöker få stopp på hästen). :smirk:
Men tacka vid vanlig förbikörning (framförallt av lastbilar) tackar jag ordentligt.

Det finns väldigt många billister som verkligen inte förstår sig på hästar. vilket kanske inte är så konstigt om billisten aldrig har varit i kontakt med en häst, men där är jue anledningen dessto större att ta hänsyn till oss ridande! Jag bli oerhört tacksam om ngn kör lungt förbi eller stannar bilen så jag lugnt kan skritta förbi!!

Varför dra alla över en kam?
Jag tackar för det mesta, men speciellt om föraren saktat in och kör långsamt förbi.

Tycker däremot förare är dåliga på att tacka dom med. Tänker på alla de gånger man har ridit upp i diken, gjort halt osv. utan att få ett tack.

*KL*

Jag tackar alltid. Tycker vi har ett ansvar allihop för att se till att nästa ekipage blir lika välbehandlad av en glad bilförare som känner sig uppskattad.

Jag tackar alltid för visad hänsyn. Dels för att det är artigt/väluppfostrat att göra så och dels för att jag gärna vill göra god reklam för hästekipage så att bilisten fortsätter visa hänsyn även mot andra.
Det kostar så lite med en nick och ett léende.

Jag tackar alltid bilar som saktar ner vid förbipasering, det är sunt förnuft, precis som man tackar när man gåendes blir översläppt vid ett övergångställe eller bara över vägen. Sen ar jag tankesättet att om jag är glad, trevlig och visar hänsyn till bilisterna så kommer bilisterna göra likadant mot mig och på så sätt kan en olycka undvikas :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama