Varför tackar ni inte?

Sv: Varför tackar ni inte?

jo, fast det gör de ju inte i verkligheten.
men när de väl gör det och ser hur glada ryttarna blir så har de nog det i åtanke nästa gång.

Tackar alltid då jag oftast rider i tättbebyggt område...skulle anse
det ganska otrevligt om man inte skulle tacka...:)

Tjaa...idag var ju till exempel jag, de två andra tjejerna som sköter samma lilla shettis som jag, och en stallkompis, ute. Vi tre körde Diggis, och den andra tjejen red sin häst. Vi mötte ungefär fyra skotrar på en mil, och dem tackade vi så gott för att de saktade ner. Det var ett par ungdomar, vilka inte brukar sakta ner farten då dom är ute på sina "vrål-åk" men den gången gjorde de faktiskt det, toppen!

Vi hälsar alltid på alla bilister som kör förbi!

Det är antingen handen eller fingret som kommer upp...

Har alltid tackat!
Och får oftast alltid ett leende tillbaka, då folk här ute på landsbygden tycker det är jättekul att se när man kommer på hästryggen. Även folk som stannar och varit väldigt avundsjuka och frågat om vi kan byta plats! :D

Men dem som inte visar hänsyn får veta det! :devil:

Som ryttare hälsar/tackar jag alltid när bilister saktar ner. Det blir så mycket bättre stämning då och bilisterna får en positivare inställning till hästar och ryttare.
Däremot förväntar jag mig aldrig att ryttarna ska tacka mig när jag saktar ner för dem när jag kör bil, och det är ungefär 50/50 av gångerna de gör det. Jag tycker att det är en självklarhet att sakta ner, men vet att andra inte tycker det. Oavsett tycker jag att det blir mycket bättre stämning när man är trevlig och tackar eller hälsar varje gång man passerar någon, precis som att jag hälsar på alla gångare jag möter när jag är ute och rider.

*kl*

Jag tackar alltid när bilisterna saktar ner och håller ut. Här gör oftast även lastbilar och bussar det tack och lov. Det är mycket lastbilstrafik här runt omkring och min häst är inte helt 100% när dte kommer bussar och lastbilar. Därför håller jga så långt ut i kanten som jga kan. Finns det dike/vägren går jag gärna ut i den.

Ofta signalerar jag att jag vill att de saktar ner genom att köra ut spöt i vägen. Alltid efteråt får de en nick och ett leende. Inget jag dör av att ge och det uppskattas.

De som inte visar hänsyn har fått höra det vill jag lova.

Ett exempel: Postbilen kom och körde förbi mig en dag. Höll inte ut så där jättemycket så vi hade max 1 meter mellan oss och sakta inte ner alls utan dundra på i 70. Dagen efter lurpassade jag på posten och brevbäraren fick sig en utskällning som heter duga och givetvis en förklaring varför det är smart att sakta ner.

Ett annat exempel var när jag blev omkörd av en lastbil med släp. Sakta inte in och höll inte ut så jag och hästen fick kasta oss ut i diket och buskarna. Ingen trevlig erfarenhet. Kontaktade senare truckföraren på byns fabrik och beskrev lastbilen för att höra om den gått till dem. Jo mycket riktigt hade den det. Fick telefonnummer till åkaren som ägde bilen och namnet på chauffören. Ringde upp och förklarade vad som hänt. Åkaren koppla mig till rätt chaufför och jag hade en lång diskussion med honom. Förklarade att just lastbilar med pysande ljud är extra skrämmande för hästar. 3 dagar senare kom han förbi hemma hos mig med en liten chokladask och en ursäkt. Men han påtalade då också som någon skrivit att vi ryttare inte är så himla lätta att se trots dagsljuset. Så nu har jag reflexväst oftast när jag är ute och rider. Efter det har det aldrig varit problem med honom eller hans kollegor. :D Chokladen var god och killen trevlig.

Varför är det så svårt att tacka bilister som verkligen visar hänsyn när de möter hästar på vägen. Skälla på dem som inte gör det går bra. Men att tacka, nej det går visst inte.
Gör det nästa gång, tacka och visa att du uppskattar, då känner bilisten att de gjort nåt rätt.

HÄR kommer en som tackar!! :)
jag ler och vinkar , så snäll e jag :D

*kl*

Ett annat exempel var när jag blev omkörd av en lastbil med släp. Sakta inte in och höll inte ut så jag och hästen fick kasta oss ut i diket och buskarna. Ingen trevlig erfarenhet. Kontaktade senare truckföraren på byns fabrik och beskrev lastbilen för att höra om den gått till dem. Jo mycket riktigt hade den det. Fick telefonnummer till åkaren som ägde bilen och namnet på chauffören. Ringde upp och förklarade vad som hänt. Åkaren koppla mig till rätt chaufför och jag hade en lång diskussion med honom. Förklarade att just lastbilar med pysande ljud är extra skrämmande för hästar. 3 dagar senare kom han förbi hemma hos mig med en liten chokladask och en ursäkt. Men han påtalade då också som någon skrivit att vi ryttare inte är så himla lätta att se trots dagsljuset. Så nu har jag reflexväst oftast när jag är ute och rider. Efter det har det aldrig varit problem med honom eller hans kollegor. :D Chokladen var god och killen trevlig.

hihi lite komiskt nästan ;) :D
alltid bra att ha reflex väst!

Varför är det så svårt att tacka bilister som verkligen visar hänsyn när de möter hästar på vägen. Skälla på dem som inte gör det går bra. Men att tacka, nej det går visst inte.
Gör det nästa gång, tacka och visa att du uppskattar, då känner bilisten att de gjort nåt rätt.

Har aldrig märkt detta. Alla mina vänner+ jag tackar alltid bilister som visar hänsyn. Möter ytterst sällan ryttare som inte tackar då jag saktat in.
Och jag kan skälla på dem som inte tar hänsyn.:angel:

Tackar alltid bilister som tar hänsyn till hästarna i trafiken!

När vi rider ut i större grupper tackar alltid sista ryttaren i ledet bilar som stannat och väntat.

*kl*

Jag skrev tidigare i tråden att alla häromkring tackar och blir bra bemött av bilister och markägare.

MEN....... jag var ute med bilen en bit hemmifrån i veckan. Och mötte två hästar. En ponny som dom körde. Jag stannade bilen och lät dom köra förbi (fick en ganska sur blick av kusken) och en vuxen kvinna som gick med en häst. Jag höll mej på min sida av vägen och körde lugnt men fick inte ens en nick av människan. Hon tittade inte ens på mej utan såg ganska sur ut.
:eek:

Nu är jag ju hästmänniska och vet hur man ska köra när det är hästar på vägen men folk som inte vet det tror ju att dom gör fel när hästmänniskor ser så sura ut. Hur 17 ska dom då lära sej????

Själv brukar jag alltid hälsa på bilisterna, men mestadels för att jag känner de flesta jag möter på mina "ridvägar". Har inga problem med trafiken här, alla verkar ha koll på hur hästar fungerar i trafiken. Självklart tackar jag extra till förarna av de hemska hästätande monstertraktorerna med släp som har en tendens till att vilja äta upp mitt sto (tror hon iallafall;))

Jag tycker absolut att man ska tacka trevliga bilister om mna har möjlighet till det.

Nu rider jag nästan aldrig på trafikerade vägar, men med förra medryttarhästen gjorde jag det ofta eftersom man måste göra det för att komma in på ridvägar/skogen.

Den hästen var inte 100% trafiksäker. Det är ingen häst visserligen, men hon hade många procent kvar till 100, så att säga.
varje gång vi mötte en bil krävde hon hela min uppmärksamhet och ridskicklighet, så det gick helt enkelt inte att tacka snällt som vanligt folk. Den enda gång som jag försökte mig på en hälsning kände hon det genast och gjorde en helomvändning hem mot stallet.

Så efter det testade jag ingen mer gång. Hästen jag rider nu är så trafiksäker en häst kan bli. Två lastbilar skulle kunna krocka alldeles intill honom utan att han lyfte på huvudet ens, så när jag rider honom hälsar jag alltid.

Brukar hälsa (vinka) åt bilister som saktar ned farten :)

Jag tackar alltid bilister och lastbilschaufförer som saktar ner och visar hänsyn.
Fast en del verkar inte se att det finns något på vägkanten öht. Rider oftast i varseljacka och är det lite grått ute åker även ben-, brösta och reflex ländtäcke på hästen också. Jag fattar inte att de inte ser en då?
Kanske man ska köra en omvänd variant á lá Baryard och rida i rafsset???

Tackar alltid!!!!!!

Synd att det dock är fler man får skälla på än tacka:crazy:

Så sant! Men jag tackar ändå för tyvärr är det inget man kan ta för givet att bilister följer reglerna. Får tillägga att jag visar även mitt missnöje med trafikanter som visar särskilt dålig hänsyn...:devil:

Tackar alltid.. om bilisten/traktorföraren/mopedisten visar hänsyn.

HAr hänt ett par ggr att dom inte gjort det utan t.ex. tutat och gasat. Tur vi har väldigt trafiksäkra hästar.. jag blev nog mer rädd och förbannad än hästen och var på god väg att sula hjälmen efter bilen. Som tur väl var landade hjärnan igen innan kroppen hann med.. dumt att behöva byta hjälm för att man blir sur.

Idioter finns det gott om.. både på och av hästryggen, samt i och ur bilen. Tänk två gånger åt alla andra. Alltid.

Ser det som en självklarhet att man tackar när bilarna visar hänsyn. Däremot om dom inte gör det då tackar jag inte heller.
Det finns en del rötägg i världen å kan ju meddela att det inte bara är bilisterna som jag hört många ryttare tycker.. Det finns faktiskt en hel del rötägg på hästryggen också..
En Eloge till alla dom som visar VARANDRA respekt..
Reflexer på dagtid är jättebra att ha för det är många gånger som förare jättesvårt att se "ekipaget" i tid och man svischar förbi och skäms och ser hur ryttaren hytter med näven..

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama