Varför stavas Cor de la Bryere alltid fel?

fejko

Trådstartare
Om man kan franska inser man att det bör stavas Cor de la Bruyère (Hornet från heden ) men den stavningen ser man nästan aldrig.

Sv: Varför stavas Cor de la Bryere alltid fel?

He he, det är ju som ryktet säger om Madick, det var meningen att hon skulle heta Magic, men nån kunde inte riktigt stava.

Jag tror jag brukar stava på det franska viset men utan accenten. Fast jag kan ha syndat och inte kan jag franska ngt vidare !

Haha det visste jag inte? Snygg avatar förresten :)

Det är många hästar som har registrerats med felstavade namn, han tillhör väl dem.

Om man kan franska inser man att det bör stavas Cor de la Bruyère (Hornet från heden ) men den stavningen ser man nästan aldrig.

Kanske för att det är ett HÄSTNAMN ?

Jag stavar inte mina hästars namn "rätt" jag gör "stav/ordlekar" på mina hästar som jag namnger...

Tex Szkopul och Timeless = Szkuare Times (orginal Times Skuare)
Cortez och Lady (men alla på morsidan innan slutar på ette) = Corzette (orginal Korsett)
Krius xx och Lady = Lakrius (orginal Lakrits)

Som sagt bara några exempel hur JAG tänker... Som sagt varför måste allt vara som det ska ? Det är ju bara namn ...

Fast det blir ju inget roligt eller betyder något överhuvudtaget, så jag tror mer på Görels förklaring.

Det är ju också ett namn att ge en häst, Hornet från Heden..! ;)
Fransmännen har alltid så pretantiösa namn på sina hästar.

Oj, trodde faktiskt det stavades så på franska även om jag tyckte Bryere var ett konstigt ord.

Cor de la Bryére har för övrigt en avkomma, oxå avelshingst,fyra led framåt som heter TWILIGT. Någon Holländare glömde visst ett H.

Ofta är det så att stavning och namn inte följer normala språkregler. Som någon påpekade här så avspeglar många gånger stavningen antingen föräldrarna eller kanske ägaren. Nu kan jag inte franska och kan inte uttala mig om detta fall, men feonomenet är ju inte ovanligt.

Inte nödvändigtvis. Light (ljus) heter "licht" på holländska, men uttalas liknande "ligt", eftersom g:et i regel uttalas med "sch" ljud. Så det är möjligt att det är en medveten felstavning.

Inte nödvändigtvis. Light (ljus) heter "licht" på holländska, men uttalas liknande "ligt", eftersom g:et i regel uttalas med "sch" ljud. Så det är möjligt att det är en medveten felstavning.

Så hur ska man då uttala hans namn? Jag säger ju det engelska "Twajjlait"
På holländska skulle det alltså bli "tvilischgt"?

Ordet "Twiligt"/"Twilicht" har jag aldrig hört uttalas, men om man ska läsa det holländskt rakt av så jo, då blir det ju twilischt. Det är alltså inget ord som finns i det holländska språket, vad jag vet åtminstone, utan det var just den andra delen, licht/ligt som jag reagerade på.

Till vardags kan det även uttalas engelskt, medan stavningen härstammar från en lek med det holländska ordet för ljus, vilket var min tanke.

Snacka om att det skulle bli förvirring om namn inte stavades som hästen är döpt är hästen döpt till bryere så skall det naturligtvis skrivas bryere och inget annat att skriva något annat är helt fel även om det finns något i språket som stavas så. Tror dessutom att jag hört att bryere faktiskt syftar på något speciellt som heter just bryere.

Snacka om att det skulle bli förvirring om namn inte stavades som hästen är döpt är hästen döpt till bryere så skall det naturligtvis skrivas bryere och inget annat att skriva något annat är helt fel även om det finns något i språket som stavas så. Tror dessutom att jag hört att bryere faktiskt syftar på något speciellt som heter just bryere.

Fast det kan ju vara så att det är rättstavat i SF men felstavat i Holstein.

Fast fransmännen stavar också namnet Bryere, vad jag kan se. Bryere verkar vara ett efternamn, det kan inte vara så att hingsten helt enkelt heter "Bryeres horn", ungefär som "Pettersons horn", snarare än hornet från heden? Den mest kände Bryere tycks vara Jean de la Bryere (1645-1696), fransk författare. Hans namn verkar förekomma både med stavningen Bryere och Bruyere. Vet inte om Cor de la Bryere kan vara nån syftning på Jean de la Bryere, eller om det bara är en slump?

Dock lite sorgligt om det verkligen ÄR en felstavning, även om det (tyvärr) är ganska vanligt. Kanske bäst om man ger hästarna namn på sitt eget språk, hellre än att stava fel på något annat. Ordlekar i stil med szkorpion istället för skorpion för en avkomma till szkopul är nåt annat tycker jag, då ser man ju att det är en tanke med stavningen, och inte bara att man stavat fel. Hingsten Rosevelt exempelvis har jag uppfattat som en medveten stavning för att anspela på hingstlinjen, snarare än en felstavning av Roosevelt. Fast när hingsten fick amerikanska ägare ändrade de stavningen har jag för mig, så det kanske var en felstavning från början ändå.

Fast det kan ju vara så att det är rättstavat i SF men felstavat i Holstein.

Det stavas likadant i SF, någonstans i bakhuvudet undrar jag om inte det är namnet på gården där han är född/uppvuxen.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 769
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
11 273
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller...
2
Svar
23
· Visningar
4 489
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar