Varför spyr de galla?

miss_sofy

Trådstartare
Jag har förstått att det är ganska vanligt, och att man inte behöver bli orolig när det händer, men varför spyr hunden galla ibland? Jag har haft min tik i 5 månader nu och hon har redan spytt galla fyra gånger under den tiden, det händer alltid tidigt på morgonen och hulkningarna är hemska! Beror det på om hunden har fått i sig något olämpligt dagen innan? Men varför kräks de då inte upp det olämpliga? Kvällsmaten finns ju kvar i magen men det kommer bara upp gult saliv.

Upplys mig, tack. :)
 
Sv: Varför spyr de galla?

Kvällsmaten finns nog inte kvar i magen. Oftast beror detta just på att magen är för tom. Att ge kvällsmålet lite senare brukar hjälpa.
PL
 
Sv: Varför spyr de galla?

Hunden är hungrig och magen helt tom och då blir magsaften för stark och det ger irritationer som kan framkalla kräkningar. Vanligt på hundar med hög energiförbränning alltså snabb matsmältning (ganska logiskt ellerhur;) ) och och unga hundar.

Att ge fler mindre mål per dygn brukar hjälpa om hunden får i sig maten vill säga, har sj en som nästan helt uteslutet bara äter sena kvällar o nätter, och kan ibland må illa på morgonen/förmiddagen och det är ett evigt trixande att få i henne nån liten frukostbit för att neutralisera magen.

mvh,
C_B
 
Sv: Varför spyr de galla?

Kvällsmaten finns kvar i min hunds mage iaf, vet inte om det beror på långsam matsmältning eller på fodret. När hon spyr galla tidigt på morgonen så är det runt kl 5-6, och vid två andra tillfällen då hon spytt av annan anledning (tex åksjuka i bilen) så har hon kräkts upp kvällsmaten runt kl 9 på morgonen och då har hon inte fått sin frukost innan pga bilfärden. Hon får alltid sin kvällsmat på samma tid varje kväll. :confused:
 
Sv: Varför spyr de galla?

Hon får alltid sin kvällsmat på samma tid varje kväll. :confused:

Det är ofta detta som är problemet! Hundens mage blir som Skalmans mat och sovklocka om man alltid ger mat vid ungefär samma tid. Magen vet att nu börjar det närma sig mat och startar liksom upp matmottagningsprocessen men då kommer det kanske ingen mat och det blir för mycket magsaft så hunden blir illamående.

Om jag har en hund med dessa tendenser så brukar jag se till att den aldrig riktigt vet när den ska få mat för då förväntar sig aldrig magen att det ska komma mat någon speciell tid.
Det har fungerat kanon för mig och alla jag har tipsat om detta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 362
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp