Två gånger rida i veckan är dubbelt så roligt såklart och man minns bättre. Jag kan se värdet av att ha en sport två gånger i veckan. Eller kanske två olika sporter som lite liknar varandra, varje en gång i veckan.
Men på en gång i veckan lär man sig fortfarande rida/simma betydligt snabbare och säkrare än på ingen gång i veckan. Så en gång är inte lika med värdelöst.
Jag tänker lite att jag personligen nog tycker att man gärna får ge barn möjlighet att ha många strängar på sin lyra och många saker i livet som ger glädje som sagt. Att kanske älska sång, musik, konst, historia, sport, litteratur. Att kanske ha tid i veckan för läxan, sporten, läsa, naturen, rita, bygga lego, släkten, vännerna, cykla runt planlöst osv.
Och då tänker jag att en aktivitet i veckan fungerar bra tre gånger, eller två en till två gånger osv. Men att när man kör en aktivitet två till tre vardagar och samtliga helgdagar. Då plötsligt så har man rensat kartan från det andra. Ett val man kan göra, ett val många tycker är det bästa, man kanske vill satsa. Men det är kanske inte vad jag skulle önska som barndom för just mitt barn. Kanske för att jag som liten och mina vänner hade allt det där andra (ska vi hem och leka och hänga i timmar idag, ja varför inte!) och man tycker om att ge sitt barn liknande som man själv hade. Medan andra satsade och älskade det och kan inte tänka sig att ha en barndom utan att satsa allt på en enda sport.
Ibland kanske man kan få en liten liten känsla av att vi föräldrar tycker att lära sig saker och läxor är i alla fall inte vårt problem utan någon annans och det är inte på vår priolista och vi kanske visar det tydligt. Medan vi samtidigt visar hur viktiga fritidsaktiviteterna är för oss och hur högt prioriterade de är. En del av våra skolresultat kanske speglar vårt samhälles prioriteringar och skolan är inte prio. Det är jobbigt och drygt och lärarnas problem. Tre timmar vid fotbollsplanen varje helg? javisst! jag tittar gärna på. En timmes läxa tre gånger, näver bäver, värdelöst, vilken fritidspedagog som helst borde göra det. (egentligen är det här säkert en chimär, för gissningsvis är det förhoppningsvis samma förälder som både hjälper med läxan och skjutsar till fotbollen. Men i samhällsdebatten låter det nästan inte så alla gånger.)