varför små hästar i western

Sv: varför små hästar i western

Nej det är inte normalt, Det låter som någon som jag vet vem det är. Det är riktigt som många säger i tråden att hästar som rids på kor är framavlade för att ha en låg tyngdpunkt men de måste vara minst 1.42. Min häst är bara 1.42 o själv är jag 1.65 o väger 54 kg så vi är ett ganska harmonisk ekipage.:angel:

Fast jag har pratat med minst tre amerikanare som skrattar åt våra små kosse-hästar..
Citerar:
''Well I don't know about you but I don't want the horns in the same height as my eyes''

Fast visserligen är ju risken större att man stöter på lite större kor/bufflar overthere..:D

Fast jag har pratat med minst tre amerikanare som skrattar åt våra små kosse-hästar..
Citerar:
''Well I don't know about you but I don't want the horns in the same height as my eyes''

Fast visserligen är ju risken större att man stöter på lite större kor/bufflar overthere..:D

Sant! Men dom cuttar ju bison dom galningarna! :eek:

Fast förr ville alla ha pyttesmå reiners här också, nu vill man ha lite mer ben o size på dom. Förr trodde man (även jag) ju att Quartern var en liten men maffig häst, och man hade en Quarter som gjorde allt. Nu vet vet man att det finns sååå många olika typer av Quarter och det blir större bredd även här i Sverige!

Fina bilder , hon e maffig. Hon e som Shoni en panzar ponny eller nåt

:rofl:Pansarponny passar bra till fröken:rofl:. Mycket häst i henne, faktiskt. Trodde inte hon skulle bli så pass hög som 150 cm men ack vad fel jag hade...och tur egentligen. Jag har koskräck så jag vill inte ha hornen i ögonhöjd:eek:...*funderar på att prova jobba med kor med henne*:angel:

Citerar:

Precis, de vad jag alltid har hört också.
Jag kallar dessa små quatrar arenahorses. Dom skulle aldrig klara en hel dag med en stor tung ryttare ute på ranchen dom skulle inte hålla i längde heller.
Min är en riktig gammal ranch häst han är stor tung 156cm och kan bära en stor tung man på 106 kg länge.
Men de är ju så att de har liksom blitt lite poppis att ha en liten quarter så alla tror att de ska vara så. ( Tror jag) När jag bodde och jobbade i usa så hade vi quartrar och dom låg på 155-160cm. de var reiner, workingcowhorse osv.

kl*

Min quarter är 148 cm och jag 163. Känns helt perfekt för mig.
När jag började rida på ridskola för "100 år" sedan fanns inga ponnyer utan det var remonthästar på 160-170 cm, och någon ännu högre. När jag i vuxen ålder började rida ett par små halvblod på 155 så blev det bara AHA - det är så här det känns att kunna omsluta hästen.
Till westernridningen behövs i de fleta fall ju små starka och smidiga hästar och det tycker jag att min är. Bifogar en kosseträningsbild och inte känns det som om jag har hornen i ögonen, fast å andra sidan har den ju inga horn:).
Quartern ska ju ha en maffig bakdel men ni får ursäkta att matte också skaffat sig det - jag ska åtgärda det:o
21211413.jpg
*

Peppan: Visst är det prinsessan! Hon verkar vara på bättringsvägen nu. Får väl ta mig i kragen och jobba lite med henne också framöver, speceillt som bäbishästen börjar visa tonårsfasoner igen... man vill ju kunna rida ut och ha det TREVLIGT ibland också.

Paxinarion: ja, hon är frysmärkt, en äkta varmblodig travare tillika duktig trailhäst, som dock mest jobbar som sällskapsdam.

var roligt att det gått så bra för er , varmbloden(travare) är tyvär en underskattad ras. Vi säger : kan du rida o träna ett varmblod till att får ordning på gångarterna , då kan du rida allt.;)

Kan även nämna att bew har ägt en quarter o han var 1.63.

Jag har alltid fått höra att jag rider små hästar och blivit lite hånad för mina "ponnyer"... Nu har jag en på 158 cm (han råkade bli så, mamman var ca. 150). och när jag nu istället börjat med western har jag fått höra "du som är sååå liten, varför sååå stooor häst?" :rofl: Jag är 162 cm.

Allt är relativt och beror på vad man jämnför med tydligen... Jag tycker ändå han är lagom! Eller? ;)

pic_show_id20134068.html

20134068.jpg

Gör ett nytt försök med bilden :crazy:

Inte är jag väl pygme på min häst även om jag vill prova på western... Inom hoppning och dressyr anses ju min häst vara väldigt liten... men men...

knapplån: Lustigt, för när jag sökte ny häst (quarter alltså) så hade jag svårt att hitta en som var tillräckligt liten- runt 148. Är själv inte så hög över havet så nu ville jag äntligen ha en häst som passade mig i storlek. Men inte helt lätt att få tag i
allstå... Kunde förståss ha varit tillfällighet att det inte fanns så många små att välja på just då....

vad roligt med så många bra svar i tråden, tack alla :bow: ja, man blir allt lite skadad av att rida "engelskt", tjejerna får ju höra att de är för stora nästan så fort de passerar hästens mankhöjd och byter ponny typ en gång om året... helt galet. jag själv har blivit tillsaagd i flera års tid att jag är för stor att rida d-ponny, fast jag bara är typ 160 cm/50kilo. men jag tycker att alla som visat bilder i denna tråden och beskrivit sej och sina hästar ser alldeles lagom ut. jag tycker att det är jättevettigt som någon skrev, att man får tävla ponny oavsett sin ålder och storlek så länge man är ett harmoniskt ekipage... eloge till det, så borde det vara inom alla tävlingsgrenar :bow: själv tycker jag min pålla på 150 är precis lagom till mej, men jag rider gärna både större och mindre oxå :laugh:och aldrig att jag slutar rida ponny, never :p

Du ser inte alls stor ut på din häst. MEN jag minns ett år på chappen då det var en stor karl som red en ganska liten C-ponny. Det var verkligen ingen vacker syn. Undra om han inte tävlade i fartgrenarna med.

Många hunterhästar (quarter) är runt 170 cm i mkh och det är väl inte så litet. Dom är inte så vanliga här än dock. Men 160-165 är inte ovanligt på en viss typ av quarter. Beror helt på vad den är avlad för.

Våran är 162.

Varför måste de vara minst 1.42 ??

malin

Han var med på SWR:s tävling förra året också... Gick omkull i pole bendingen har jag för mig, såg inte helt propotionerligt ut det ekipaget...

malin

Tror att det har varit mode att ha små "kubik-hästar" framför allt till reining och kossegrenarna, Själv är jag väldigt förtjust i denna typ av häst men får nog säga att det där med att den typen skulle vara smidigare, snabbare och vändbarare är inte helt sant... Min häst jag rider nu är en väldigt modern reined cowhorse-typ, lite över 150 cm med långa spindelben och inte särskilt tungt musklad och f-n vad snabb och smidig hon är :love:

Malin

Han var med på SWR:s tävling förra året också... Gick omkull i pole bendingen har jag för mig, såg inte helt propotionerligt ut det ekipaget...

malin

Var det hans egna häst? :eek: Jag trodde att det var en tränare som tävlade den åt någon fjortis. För det ekipaget såg verkligen inte fint ut.

Många gånger är det väl så att en mindre häst är lite smidigare och snabbare, har lite lättare för sig.
Nu finns det säkert större som också är det men över lag är väl dom mindre smidigare.

Hur det ligger till i qh avel tänker jag inte yttra mig för jag är inte insatt i den då jag inte äger någon själv.

Mina "westernhästar" är ganska små; gammeltanten (numera pensionär) är 153 cm och killen är 141 cm.
Själv är jag 172 :grin:

Så här ser jag ut på killen
PICT0781.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 116
Senast: MML
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30