varför små hästar i western

L

LoveMyHorse

hejsan :) en sak jag funderat lite på är varför många inom western verkar ha så små hästar? jag kanske är helt ute och cyklar nu, jag är helt oinsatt, men av de jag träffat som håller på med western är det helt normalt med någon som är 175cm lång på en liten c-ponny. jag menar inte att det är fel för det vet jag inte men jag undrar varför man skulle vilja ha en så liten häst när man är så lång.

gud vad flummigt det här blev :p hoppas någon förstår vad jag svamlar om :) är det något ni märkt, att man i western kretsar vill ha små ponnyer även om man är jättelång?

Sv: varför små hästar i western

Quarterhästen som ju är "standard" inom western är oftast 140-150 (men med stora variationer beroende på stam, typ osv), dessa hästar rids, arbetas med, tävlas med osv av vuxna människor och har så gjort sedan innan det blev en "riktig" ras.

Handlar alltså mkt om traditioner.

Man kan ju vända på din fråga och undra varför töser på 150cm som sysslar med hopp/dressyr vill ha hästar på 175?

Jag är rätt lång så jag letade upp en quarter på 158 cm. De finns de också. Jag tycker min har perfekt storlek för mig medan en hopp/dressyr ryttare säkert skulle tycka att han är liten.

Det har väl lite att göra med att westernryttare inte behöver någon storlek på hästarna. I dressyren vill du ju ha en stor och maffig häst med uttryck och styrka i hoppning behöver du lite storlek då den ska hoppa stora hinder när man börjar komma upp i klasserna. I western däremot vill vi ofta ha en liten och vändbar häst och där spelar hästens personlighet och lugn en större roll.

ja fy vad jag har fått äta upp hur liten min är. Står i ett stall med hopphästar som är över 175 cm :crazy:
Mycke små gliringar om hur grymt det är att rida små hästar. Men jag vet inte.... jag tycker kanske hon är i minsta laget. Just nu är jag lite för *harkel* rund men de är ju nått jag jobbar med själv. Hänger ut mig och visar en bild så får vi se om ni svimmar!! Jag är 170 cm och hon är ca 151 cm.

Tackar så mycke!!! Kanske kan lugna mig lite nu :laugh:

Lite enkelt förklarat det här med storleken på quartar, är att de kosse/reining avlade hästarna ofta är i dina och många andras ögon väldigt små - ca 145-155cm. Dessa rids inte sällan av stora karlar på uppemot 2m. Så visst kan det se konstigt ut många gånger. Anledningen är, att vid rancharbete som tex. följande tävlingsklasser härrör från: cutting, working cowhorse el reining, är det ett måste att ha en kvick, smidig, stark o vändbar häst - därav den lilla storleken. Dessa hästar är därför avlade för att klara av att bära dessa "jättar" på ryggen.
Sedan har detta hängt med i resten av western grenarna. + att det hos oss är tillåtet att tävla sin gamla trotjänare trots att man i övrig ridning är för gammal för det. I tävlingsammanhang har vi "kravet" att ekipaget ska se harmoniskt ut.

Men sedan är det inte att förglömma att de pleasure/halter avlade hästarna oftast är betydligt större - inte sällan över 160cm - så visst har vi storlek oxå. Lite för alla så att säga :bump:

Själv har jag en en kossehäst, som till min besvikelse ser ut att bli uppemot 153-154cm. Hans pappa är "bara" 146, och jag hade hoppats att sonen hade stannat under 150 - men icke.
Anledningen?? Det blir inte så långt ner till marken :D

ja fy vad jag har fått äta upp hur liten min är. Står i ett stall med hopphästar som är över 175 cm :crazy:
Mycke små gliringar om hur grymt det är att rida små hästar. Men jag vet inte.... jag tycker kanske hon är i minsta laget. Just nu är jag lite för *harkel* rund men de är ju nått jag jobbar med själv. Hänger ut mig och visar en bild så får vi se om ni svimmar!! Jag är 170 cm och hon är ca 151 cm.

Hoppas TS ursäktar att jag "lånar" tråden lite men måste bara fråga vad din häst har för stam!

Jag är 172 och pållan på bilden är 149!
borensberg7.jpg

hon är efter cool buster brown som är 96% fondation blod. Vet inte om de finns så många efter den hingsten här?????
Mamma är Chipsy Tinos girl.
Vad tänkte du??? PMa mig i stället om du vill ;)

Många hunterhästar (quarter) är runt 170 cm i mkh och det är väl inte så litet. Dom är inte så vanliga här än dock. Men 160-165 är inte ovanligt på en viss typ av quarter. Beror helt på vad den är avlad för.

Jag är 172 och pållan på bilden är 149!
borensberg7.jpg

Vilket tjusigt ekipage:love:

Måste erkänna att det inte är helt lätt att se skillnad på dem, men visst är det prinsessan? Har tänkt på Er en hel del, hoppas hon är bättre nu.

MVH/Carina

Ser ok ut. är den frysmärkt? eller ser jag fel.

Nej det är inte normalt, Det låter som någon som jag vet vem det är. Det är riktigt som många säger i tråden att hästar som rids på kor är framavlade för att ha en låg tyngdpunkt men de måste vara minst 1.42. Min häst är bara 1.42 o själv är jag 1.65 o väger 54 kg så vi är ett ganska harmonisk ekipage.:angel:

Jag vill inte ha för stora hästar. Har blivit mätt på älgar sen många år i dressyrmanegen. Fanns ju ett tag när man siktade så högt det bara gick:o... Nu har jag sansat mig. Rider western men med dressyrinslag, mycket från AR. Har satt gränsen mellan 148 cm upp till 160 cm. Min fröken är nu 4 år och tangerar ganska precis 150 cm och unghästen, 1 år, blir ca 155 - 160 cm. Jag är 174 cm.

Rider här min 4-åriga Welsh Cob:
Ridbanan1.jpg

Ridbanan13.jpg

Ridbanan14.jpg

Fina bilder , hon e maffig. Hon e som Shoni en panzar ponny eller nåt

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 116
Senast: MML
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30