Det är ju fritt att tycka så.Jag håller ändå inte med om att "ett villkorande av ett lyxbidrag" är rätt sätt att distribuera mina (och dina och alla andras) skattepengar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju fritt att tycka så.Jag håller ändå inte med om att "ett villkorande av ett lyxbidrag" är rätt sätt att distribuera mina (och dina och alla andras) skattepengar.
Ska vi dra det till sånna ytterligheter så kan man ju lagstadga att BÅDA föräldrarna måste gå ned lika mycket i arbetstid om vi tar bort föräldrapenning och skolplikt och familjen förväntas leva på en inkomst. Det är ju samma samma alternativ som att lagstadga hur båda ska ta ut sin föräldrapenning?
Jag tror personligen att lagstada något är fel väg att gå när man vill ha en attitydsförändring.
Jag börjar nog tycka att vi i stället skall dra in den.
Helt.
Det är för mycket tjafs runt den.
Särskilt från dem som egentligen inte behöver den för sin försörjning utan bara är giriga.
Fast det är inte sant. Bröstmjölk fungerar utmärkt som enda matintag efter 6 månader.Då så är det definitivt jättebra om barnet blir tvunget att äta annat än att ammas efter 6 månaders ålder.
Bröstmjölk räcker nämligen inte som mat för ett barn efter 6 månader ålder.
Så den situation som du beskriver bör för barnets bästa lösas med mat och inte amning.
Ja det vore nog en bra lösning.Inför en prövning av vilka som har rätt till fp och skydda sgi på andra vis.
Det är inte den information som jag har fått.Fast det är inte sant. Bröstmjölk fungerar utmärkt som enda matintag efter 6 månader.
Mamman får söka enskild vårdnad.
Det har blivit lättare att få det numera för att barnen inte skall fara illa.
Att vara hemma med tillfällig föräldrapenning när ordinarie vårdnadshavare är sjuk har man kunnat länge.
Då så är båda föräldrarna hemma.
Hur insatt är du egentligen i föräldraförsäkringen?
Jag har kört 3 barn och nu ett barnbarn genom den så jag är både van och uppdaterad.
De problem som du tar upp är det inte meningen skall hända.
Inte nu och inte sedan heller.
Man kanske måste byta föräldraledig förälder.När jag fick min 20-åring kunde man inte det om barnet var litet (tror att det var under 8 månader) ....
Det är inte ovanligt att barn med diverse matproblem bara lever på bröstmjölk under lång tid.Det är inte den information som jag har fått.
Har tre barn. Två var små i växten, framförallt på det första så var det en väldans tjat från bvc-läkaren om att sluta amma. Den helammade jag i c:a fem månader och i ytterligare tre-fyra månader som komplement. Nummer två helammades i sex månader. Nummer tre helammades i elva månader. Uppmuntrad som jag var av fyr- och fembarnsmammor i min närhet som utan problem helammat i ett år eller mer. Hon är den enda som legat på eller t o m över kurvan. Tog upp frågan med vår (då privata) barnläkare. Som konstaterade att läkare faktiskt kunde för lite. Men det finns kanske nya rön? OBS! Jag säger inte att detta gäller alla barn, en del behöver tillägg/annan mat, medan andra uppenbarligen inte gör det.Det är inte den information som jag har fått.
Om det hade varit möjligt så hade vi förstås gjort det. Minns inte varför det inte var möjligt, just då var lagstiftningen extra krånglig p g a införandet av vårdnadsbidrag/indragna garantidagar.Man kanske måste byta föräldraledig förälder.
Men det kan ju inte vara något problem.
Finns inget exempel på någon mamma som inte kunnat det?
Kan man vara hemma p g a andra förälderns sjukdom numera? Även om barnet är under en viss ålder? När jag fick min 20-åring kunde man inte det om barnet var litet (tror att det var under 8 månader) vilket ställde till med mycket problem eftersom det var jag (mamman) som var sjuk och dessutom var på rehabilitering. Minns inte exakt hur reglerna såg ut, men det var väldigt trixigt och slitigt att få dagarna att gå ihop utan att de små blev ensamma hemma. Försäkringskassan lyckades inte lösa situationen, tvärtom hotad de att dra in min sjukpenning om jag försökte skjuta på rehabiliteringen (som jag i o f behövde eftersom jag hade svårt att gå).
Det brukar sällan räcka, utan från 6 mån ålder är det lämpligt att introducera smakportioner i ökande storlek. Det normala är att ett barn som helammas, får vikande viktutveckling från ca 6 mån ålder om man inte börjar komplettera med annat.Fast det är inte sant. Bröstmjölk fungerar utmärkt som enda matintag efter 6 månader.
Det är ovanligt men det förekommer.Det är inte ovanligt att barn med diverse matproblem bara lever på bröstmjölk under lång tid.
Som sagt det räcker men man får ju vara med i den ökade behovet av bröstmjölk. Dvs man får amma mer och det är väl det dom många inte har lust med.Det brukar sällan räcka, utan från 6 mån ålder är det lämpligt att introducera smakportioner i ökande storlek. Det normala är att ett barn som helammas, får vikande viktutveckling från ca 6 mån ålder om man inte börjar komplettera med annat.
Nyfiken: eftersom du anser att bröstmjölk är tillräckligt som näringsintag även efter ca 6 månaders ålder: hur länge anser du att det räcker som enda näringsämne?
Det fungerar inte med alla jobb. För min del har arbete varit = sluta amma.Nu tycker jag ni "fastnat" i ammningsfrågan helt i onödan... Att mamman börjar jobba behöver inte alls betyda att man slutar amma! Man har faktiskt laglig rätt till paus på jobbet för att amma sitt barn. Vet t ex en Bukeanvändare som berättade i en tråd för ett antal år sedan hur hon började jobba långt innan hon slutat amma. Hon tyckte det var jättemysigt när pappan och barnet kom förbi hennes jobb en stund under dagen då hon gick ifrån och ammade.