Varför skulle man inte vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring?

Det finns ju även många kvinnor som inte kan amma alls, dvs de har ingen mjölk till de små utan de får mjölkersättning istället, så varför skulle det vara livsavgörande att amma någon i ett år? De som har gott om mjölk kan mjölka ur så det finns hemma om behovet uppstår när mamman jobbar, så jag tycker att mina skattepengar kan fördelas utifrån villkor när det gäller föräldrapenning såväl som andra former av bidrag. :up:
Föräldrapenning är inget bidrag. Det är en ersättning.

Och jag tycker att mina skattepengar skall gå till folk som faktiskt till viss del får avgöra själva hur de vill fördela sin ersättning.

Föräldrapenning är inget bidrag. Det är en ersättning.

Och jag tycker att mina skattepengar skall gå till folk som faktiskt till viss del får avgöra själva hur de vill fördela sin ersättning.

Och det får de väl göra bäst de vill. Varje förälder får ett visst antal dagar att planera med med en individualisering. Ingen frihetsbegränsning för sitt föräldraplanerande.

Angående amning:

2011 helammades (där ingår dricka bröstmjölk från flaska) 13,5% av bebisarna på 6 månaders ålder. Ca 50% delammades. Vid 9 månaders ålder helammades 0,5% av bebisarna och ca 35% delammades.

Som jag har förstått det sjunker amningsfrekvensen i stort i Sverige men igen, i jämställda förhållanden ammar mammorna längst. Delamma kan man göra under hela tiden man inte är på jobbet.

Kan vi utifrån detta lite knyta ihop det med att amning egentligen inte har ett skit med föräldraledighet att göra?
Eller så kan man knyta ihop det hela med att amning faktiskt är en del utan föräldraledigheten precis som en massa andra saker.

Föräldralediga är ingen homogen grupp där alla har exakt samma förutsättningar.

Och det får de väl göra bäst de vill. Varje förälder får ett visst antal dagar att planera med med en individualisering. Ingen frihetsbegränsning för sitt föräldraplanerande.
En del till varje förälder och en del som man får fritt fördela efter behov och valfrihet. Det skapar ett flexibelt system som gynnar många. Gärna med morötter för att fördela saker och ting jämt.

Som det skall vara i ett demokratiskt system.

Oflexibla stela system skapar bara orättvisor i onödan.

Ja. Jag blev sjukskriven alldeles innan förlossningen och var sjukskriven 2 månader efteråt. Då fick pappan vara föräldraledig.
Menar du att han VAB:ade eller att han tog ut föräldraledighet?
Kommer ihåg att jag var sjukskriven i samband med förlossningen, men då fick pappan VAB:a med ett äldre barn, inte det som var litet. Men det kan ju ha ändrats. Är ju jättebra om en del konstigheter med lagstiftningen som var då har ändrats.

Föräldraledighet måste väl anmälas till arbetsgivaren en viss tid innan så det är väl inte självklart att man får med kort varsel (utom vid barns födelse)?

En del till varje förälder och en del som man får fritt fördela efter behov och valfrihet. Det skapar ett flexibelt system som gynnar många. Gärna med morötter för att fördela saker och ting jämt.

Som det skall vara i ett demokratiskt system.

Oflexibla stela system skapar bara orättvisor i onödan.

Tydliga system skapar möjligheter att planera fritt i god tid.

Dagens system skapar stora orättvisor, det är uppenbart. Det funkar inte. Så ska inte skattepengar användas.

Eller så kan man knyta ihop det hela med att amning faktiskt är en del utan föräldraledigheten precis som en massa andra saker.

Föräldralediga är ingen homogen grupp där alla har exakt samma förutsättningar.

Och vill vi främja amning bör vi då individualisera föräldrapengen eftersom forskning visar på att de par som delar jämlikt på den har högst andel ammande mammor.

Kan vi utifrån detta lite knyta ihop det med att amning egentligen inte har ett skit med föräldraledighet att göra?
Jag började jobba när yngsta barnet var 8 månader.
Och ammade yngsta barnet tills att det var 15 månader.
Jag ser ingen motsättning mellan arbete och amning.

Tydliga system skapar möjligheter att planera fritt i god tid.

Dagens system skapar stora orättvisor, det är uppenbart. Det funkar inte. Så ska inte skattepengar användas.
Jag tycker absolut att dagens system skall förändras men jag vill inte ta bort all valfrihet.

Föräldrapenning fördelat rakt av ger ingen valfrihet.

Så då skulle det vara otydligt om en viss del går till enskild förälder och en viss del är valfritt att fördela efter behov? Vari ligger otydligheten?

Vi hade inga problem att planera hälften var i dagens system. Inga otydligheter där inte. Dessutom fick vi extra pengar för det (jämställdhetsbonus).

Jag började jobba när yngsta barnet var 8 månader.
Och ammade yngsta barnet tills att det var 15 månader.
Jag ser ingen motsättning mellan arbete och amning.
För mig gick det inte att fortsätta amma efter jag börjat jobba så jag ser motsättning i det.

Enda anledningen till att jag varit hemma först är för att jag ville amma. Hade det varit frågan om ersättning så hade vi turats om att vara hemma den första tiden.

Menar du att han VAB:ade eller att han tog ut föräldraledighet?
Kommer ihåg att jag var sjukskriven i samband med förlossningen, men då fick pappan VAB:a med ett äldre barn, inte det som var litet. Men det kan ju ha ändrats. Är ju jättebra om en del konstigheter med lagstiftningen som var då har ändrats.

Föräldraledighet måste väl anmälas till arbetsgivaren en viss tid innan så det är väl inte självklart att man får med kort varsel (utom vid barns födelse)?

Han var föräldraledig (enligt FKs instruktion) med minsta. Äldre var i förskolan.

Många barn vill amma oftare än var fjärde till femte timme. En gång i timmen/varannan timme är fullt normalt.
Det finns ingen anledning till att göra så även om barnet vill det när barnet är över 6 månader.
Om det inte fungerar med annan mat mellan och amning morgon, lunch, em, kväll, natt så är det något annat problem som bör lösas.
Och det är inte föräldraförsäkringen som det är fel på i det läget.

Amma på jobbet bygger ju också på att avståndet inte är för långt mellan arbete och bostad.
Men alla varianter är gångbara. En väninna till mig började jobba när barnen var 3 mån (tack vare sparad semester och generös arbetsgivare). Barnen var på dagis i samma hus och hon gick ifrån för att amma några gånger per dag. Det har blivit bra barn av det också. Jag är dock glad att vi inte har det så i Sverige. Men känner också äldre kvinnor som började jobba och satte barnet på dagis vid 8 månaders ålder. Så har det varit i Sverige.

Han var föräldraledig (enligt FKs instruktion) med minsta. Äldre var i förskolan.
Då hade alltså arbetsgivaren kunnat neka? Det handlar ju om två lagstiftningar här: rätt att vara föräldraledig och om rätt till föräldrapenning. Åtminstone när mina barn var små var avståndet mellan dem ibland väl stort.....

Jag tycker absolut att dagens system skall förändras men jag vill inte ta bort all valfrihet.

Föräldrapenning fördelat rakt av ger ingen valfrihet.

Så då skulle det vara otydligt om en viss del går till enskild förälder och en viss del är valfritt att fördela efter behov? Vari ligger otydligheten?

Vi hade inga problem att planera hälften var i dagens system. Inga otydligheter där inte. Dessutom fick vi extra pengar för det (jämställdhetsbonus).

Självklart ger det valfrihet att bli erbjuden ett visst antal dagar med ersättning per förälder. Att hävda något annat är ju dumheter.

Läs gärna mitt första inlägg i tråden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka