Varför skulle man inte vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring?

Bara för att vi har delat exakt hälften på föräldradagarna så ser inte jag någon anledning till att det måste vara så för alla andra.

Det måste finnas en viss flexibilitet i ett system för att det skall bli riktigt effektivt.

Varför måla in sig i ett hörn?

Ja dagens system behöver förändras men man måste också ta hänsyn till den enskilda familjens behov att få styra själv.

Fast om vardera föräldern får X antal dagar var att förfoga över, så betyder det inte att det bara finns en enda lösning på föräldraskapet. Lagen ger rätt till omfattande ledighet och var och en som blir förälder kan få ersättning i X antal dagar. Enkelt. Man kan planera precis hur man vill med de här dagarna.

Den ytterligare "flexibiliteten" i dagens system används för att bibehålla den hårt eftersatta jämställdheten. I princip uteslutande. Det ska inte staten understödja. Likväl kan varje förälder/familj bestämma att göra hur man vill, att erbjuda en frivillig ersättning är inte på något sätt att ställa upp hinder.

Det har man redan tänkt på i nuvarande regelverk, om den ena föräldern som skulle vara föräldraledig är sjukskriven, får den andra tillfällig föräldrapenning, och de dagarna är extra.
Så var det inte när mina var små, visserligen ganska längesedan. Tydligen har Sol råkat ut för samma sak, vet inte om hennes barn är mindre än mina? Men förr var det i a f inte möjligt att ta ut VAB för ett barn som var yngre än 8 månader (tror jag att det var). Har det ändrats är det bra

Det har man redan tänkt på i nuvarande regelverk, om den ena föräldern som skulle vara föräldraledig är sjukskriven, får den andra tillfällig föräldrapenning, och de dagarna är extra.
Så var det inte när mina var små, visserligen ganska längesedan. Tydligen har Sol råkat ut för samma sak, vet inte om hennes barn är mindre än mina? Men förr var det i a f inte möjligt att ta ut VAB för ett barn som var yngre än 8 månader (tror jag att det var). Har det ändrats är det bra

Tja, min utbildning startar bara vartannat år, så jag antar att jag inte borde "kunna" vara ledig. Jag har ju dock istället valt att vara föräldraledig ett år och ha ett mellanår innan jag återgår till studierna. Det var inga som helst problem att få till det med skolan, jag har garanterad plats i nästa årskull i och med att mitt uppehåll från programmet beror på föräldraledighet.
Lånar din berättelse.

Övre tycker jag är svar nog varför det behövs en individuellt delad peng.
Det har hävdats att "min man kan inte pga. han blir oattraktiv på arbetsmarknaden/ utbildningen går bara vartannat år etc etc. Vi kan ju också lägga till saker som" visst han är arbetslös, men måste finnas tillgänglig för eventuella arbeten", eller den klara och vanliga:" han tjänar mer."

Tydligen så gick det alldeles utmärkt för denna kvinna att ta sabbatsår. Hon kanske har superkrafter?

Inget emot dig som skrev inlägget, men tror inte du har superkrafter :D
Tror helt enkelt att en individuellt delad försäkring skulle behövas för att ge denna föreställning om att kvinnor ska vara hemma med barnen mest en spark i baken.

Det är klart att man kan. Men när man är över 30 och byter bransch fullständigt så vill man (oftast) ut och jobba. Att ta studieuppehåll i anslutning till examen är att direkt göra sig mindre attraktiv på arbetsmarknaden eftersom utbildning utan praktisk erfarenhet är färskvara som snabbt minskar i värde. Hade det varit ombytta roller hade jag resonerat precis likadant.

I min och sambons relation är rollerna precis de ombytta och vi resonerar likadant som er. När det är dags för oss så är det en förutsättning att sambon är hemma tidigt och tar mycket av spädbarnstiden (jag tänker ändå inte amma om jag kan undvika det så maten är inga problem) så att jag kan dels, om möjligt, kan undvika studieuppehåll men framförallt komma ut i arbetslivet direkt efter examen. Om inte sambon ställt upp på de premisserna hade vi inte kunnat skaffa barn, för jag hade inte velat vänta tills jag är färdigutbildad och kommit in i arbetslivet för då kommer jag ha hunnit bli snett över 35 och jag vill inte skaffa barn så sent (om jag kan undvika det).

Det är lite kul för situationen är väldigt lik den som mina svärföräldrar var i en gång i tiden, då svärmor fick ett suveränt jobberbjudande och förutsättningen var att svärfar tog huvudansvaret för barn och hushåll under en rätt så lång period.

Nä, det stämmer, man får bara vabba om barnet är äldre än 8 månader. Men jag ser ändå inte problemet, det är ju bara att anpassa de reglerna i så fall, om man bestämmer sig för att dela upp föräldrapenningen. Regler är ju inte huggna i sten, de anpassas hela tiden.

Nä, det stämmer, man får bara vabba om barnet är äldre än 8 månader. Men jag ser ändå inte problemet, det är ju bara att anpassa de reglerna i så fall, om man bestämmer sig för att dela upp föräldrapenningen. Regler är ju inte huggna i sten, de anpassas hela tiden.

Under hela första året för barnet får man ta ut upp till 30 dubbeldagar. Så båda kan få ersättning för föräldraledighet för samma dag. Med risk för att ha svarat på fel fråga....

Under hela första året för barnet får man ta ut upp till 30 dubbeldagar. Så båda kan få ersättning för föräldraledighet för samma dag. Med risk för att ha svarat på fel fråga....

Det kruxiga var väl situationen när den förälder som planerats vara föräldraledig blir sjukskriven och inte kan ta hand om barnet under 8 månaders ålder. Den andra föräldern kan visserligen vara hemma och vara föräldraledig men eftersom arbetsgivare ska underrättas 3 månader i förväg kan de egentligen neka detta. Det går ju liksom att planera för den situationen riktigt.

Nu hade vi inga problem, makens arbetsgivare beviljade självklart föräldraledigheten och de hade inga problem med att ta det månad för månad (eftersom min sjukskrivning sågs över månadsvis).

Frånvarande och olämpliga föräldrar är redan i dag undantagna.
Amning är inte ett problem.
Barn över 6 månader måste äta annan mat också.
På vilket sätt är frånvarande och olämpliga föräldrar redan idag undantagna? Min erfarenhet efter många år i socialtjänsten är att det är mycket svårt för en förälder att visa på olämpligheten hos den andra föräldern. Ofta står ord mot ord. En förälder kan ha stora brister men få behålla vårdnaden. I många familjer är det en av föräldrarna som står för den faktiska omvårdnaden, oavsett om man lever tillsammans eller är separerade, trots att den andre också har vårdnaden.

Dessa svårigheter kommer naturligtvis finnas vid en individualiserad föräldraförsäkring. Att folk skulle tänka före och välja lämpligare partners att skaffa barn med tror jag inte är realistiskt. Jag förstår alla argument varför en individualiserad föräldraförsäkring skulle vara bra ur jämnställdhetsperspektiv, men kan ändå inte låta bli att bli orolig för konsekvenserna för vissa barn.

Nu så handlade det inte om att suga ut och förtrycka utan om att dela ut lyxpengar.
Dessa måste majoriteten få bestämma över.
Nej nu är du ute och cyklar.

Det är inga lyxpengar för oss i alla fall. Vi behöver dem och kommer dessutom att lämna barnet på förskola vid dryga 12 månader. Utan den här förmånen så hade vi inte kunnat skaffa mer än högst ett barn.

Jag vet bara vad du har skrivit i tråden; det är tungt, inga karriärmöjligheter samt att det är så tufft att du behöver en föräldraledighet för att ta en paus. Enda anledningen till att du inte är sjukskriven är att du "vägrar", inte att du inte behöver.

Jag talade om problemet på en samhällelig nivå, inte på individnivå. I framtiden kommer det dock att hjälpa även på individnivå, i och med att saker och ting förändrats då.

Du behöver ju ingen ny regel för att få hjälp, du behöver ju uppenbart sjukskrivas. Att du vägrar pga några personliga principer betyder ju inte att den lösningen inte existerar.
Nej du har inte förstått vad jag menar. Jag har visserligen inga karriärmöjligheter, men jag väljer att se det som att jag inte har någon skyldighet att göra karriär heller. Varför är det fel att vara nöjd som det är? Jag behöver inte heller föräldraledigheten för att vila upp mig men jag tar tillfället i akt.
Enda anledningen att jag inte är sjukskriven är att jag inte behöver det, det är något du själv läst mellan raderna.

Ok på en samhällelig nivå kanske, men det kommer ju också ner på individnivå och jag vill inte att det ändras.

Nej nu är du ute och cyklar.

Det är inga lyxpengar för oss i alla fall. Vi behöver dem och kommer dessutom att lämna barnet på förskola vid dryga 12 månader. Utan den här förmånen så hade vi inte kunnat skaffa mer än högst ett barn.

Jag tror att Inte_Ung avsåg att föräldrapeng är en förmån och att vi bör betrakta den som det istället för som en rättighet. Det är en lyx, en som de flesta andra saknar (iaf i samma omfattning).

Enda anledningen att jag inte är sjukskriven är att jag inte behöver det, det är något du själv läst mellan raderna.
Med tanke på att flera tolkat dig likadant har du kanske varit väldigt otydlig då. När någon föreslog sjukskrivning och du svarar att du "vägrar" sjukskrivning för du vill jobba så framstår det ju som att ja, jobbet är supertufft men du har en princip som säger att du oavsett inte vill vara hemma. Om du inte bör vara sjukskriven för att du mår bra och allt är bra är det kanske bättre att svara så, för tydlighetens skull. Oavsett:

Och i ärlighetens namn kännt att jag behövt vila upp mig lite från jobbet som är tungt och utan karriärmöjligheter
Kvinnor ska inte vara föräldralediga för att få vila upp sig från sina jobb, lösningen måste vara annorlunda än så.

Du var den som drog upp dina icke-existerande karriärmöjligheter som något negativt från början.

Åter ett exempel på en pappa som inte kan vara ledig.

Finns inget exempel på någon mamma som inte kunnat det?

Ptja, jag och dotterns pappa valde att göra en annan uppdelning. De två första månaderna var vi hemma båda två (förutom att jag hade skola i tre veckor), jag med först studiemedel och sen fp. Han med pappadagar och semester. Därefter började jag studera igen samt jobba strötimmar medan han tog föräldraledigheten i 14-15 månader.

Ptja, jag och dotterns pappa valde att göra en annan uppdelning. De två första månaderna var vi hemma båda två (förutom att jag hade skola i tre veckor), jag med först studiemedel och sen fp. Han med pappadagar och semester. Därefter började jag studera igen samt jobba strötimmar medan han tog föräldraledigheten i 14-15 månader.

Fast skulle du hävda att du inte kunde vara föräldraledig? Det är ju det man gör med fäder, hävdar att de pga. alla möjliga omständigheter inte kan vara föräldralediga. Mammor som inte är föräldralediga (eller som bara är det en kort period) talar man om i termer som att de väljer att inte vara det. Jag har aldrig hört någon nämna en mamma som inte kan vara föräldraledig.

Fast skulle du hävda att du inte kunde vara föräldraledig? Det är ju det man gör med fäder, hävdar att de pga. alla möjliga omständigheter inte kan vara föräldralediga. Mammor som inte är föräldralediga (eller som bara är det en kort period) talar man om i termer som att de väljer att inte vara det. Jag har aldrig hört någon nämna en mamma som inte kan vara föräldraledig.

Jag har nog aldrig sett något öht som något jag inte kan. Tvärtom, jag försöker ofta se möjligheter att lösa problem istället.
Och kunde, ptja, det kunde jag säkert. Men ville jag inte få ett onödigt långt studieuppehåll så kunde jag inte. Utbildningen har nämligen nästan bara kurser som sträcker sig över hela terminer.

Det är inte en kompensation för att föräldrar inte kan jobba, det kan vi. Det är en ersättning som underlättar för oss så att det blir lättare att kunna vara hemma med barn. Det är väldigt olika saker.
Naturligtvis är det en kompensation för att vi inte kan jobba.

Min man kan vara föräldraledig? Hitta inte på att folk har ursäkter som de inte har. Vi har tillsammans kommit överens om att jag tar den övervägande delen. Han tar tre månader.

Kan det ha att göra med det större mått av självrannsakan och allmän fundering som många kvinnor går igenom innan de bestämmer sig att bryta mot den heliga normen om hur moderskap ska vara? Män behöver inte fundera på om de KAN, om det inte passar så är det liksom anledning nog.

Jag KAN vara föräldraledig i flera år om det nu skulle behövas (allt går utom små barn och tennsoldater, som min mamma sa) men inte utan att:

- Jag tappar farten i min utbildning och/eller jag kommer ut sent ut i arbetslivet.
- Min sambo blir väldigt ledsen då han också vill vara hemma.
- Jag blir spritt språngande jävla galen för jag är inte gjord för att vara ledig. :o

Alla tre skäl ovan talar för att jag inte tar någon lång sammanhängande föräldraledighet utan istället ser till att kunna jobba lite mindre (vara ledig gillar jag inte, men t.ex. fyra dagars arbetsvecka är ju fint) under en längre tid.

Det finns ingen anledning till att göra så även om barnet vill det när barnet är över 6 månader.
Om det inte fungerar med annan mat mellan och amning morgon, lunch, em, kväll, natt så är det något annat problem som bör lösas.
Och det är inte föräldraförsäkringen som det är fel på i det läget.
Men snälla nån, det är barnet som bestämmer när det ska äta, INGEN annan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka