Varför skulle man inte vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring?

Tack för svaret.

Jisses vad jag inte vet vad jag tycker i frågan... Både hiss och diss. Jag får påminna mig själv hur tacksamma vi ska vara som ens har en möjlighet till föräldraledighet.

Nu blir jag inte påverkad själv av en ev förändring då jag ej ska ha fler barn.

Scenario: mamman blir sjuk. Enbart pappan kan och får vara fl. Pga det ekonomiska måste pappan ta alla dagar på en gång. Skulle det finnas utrymme för undantag i situationer som denna? Förskola går att få före ett års ålder vid speciella omständigheter...?

Det har man redan tänkt på i nuvarande regelverk, om den ena föräldern som skulle vara föräldraledig är sjukskriven, får den andra tillfällig föräldrapenning, och de dagarna är extra.

Då hade alltså arbetsgivaren kunnat neka? Det handlar ju om två lagstiftningar här: rätt att vara föräldraledig och om rätt till föräldrapenning. Åtminstone när mina barn var små var avståndet mellan dem ibland väl stort.....

Ja, om de inte månat om sin personal hade de kunnat göra det. Jag tyckte att han borde kunnat VABa men det sa FK nej till. Möjligt att de gjorde fel.

Det finns ingen anledning till att göra så även om barnet vill det när barnet är över 6 månader.
Om det inte fungerar med annan mat mellan och amning morgon, lunch, em, kväll, natt så är det något annat problem som bör lösas.
Och det är inte föräldraförsäkringen som det är fel på i det läget.

Jag fattar inte riktigt vad det har med att göra att jag inte kan avlösas flera gånger per dag för att amma mitt barn.

Sen tycker jag att det är ett lite väl privat intrång i individens privatliv att bestämma att du får inte helamma efter 6 månader.

Jag fattar inte riktigt vad det har med att göra att jag inte kan avlösas flera gånger per dag för att amma mitt barn.

Sen tycker jag att det är ett lite väl privat intrång i individens privatliv att bestämma att du får inte helamma efter 6 månader.

Vem har bestämt det? Föräldraledighetslagen ger dig rätt att vara tjänstledig helt i 18 månader. Sedan på 25% fram till skolstart. Lagen ger dig alltså rätt till att vara väldigt mycket ledig för att amma ända fram till skolstart.

Jo att det inte behövs.
Vad man vill är inte alltid vad som man vare sig bäst behöver eller får.
Om man vill något som man inte kan underbygga behovet av rent vetenskapligt så kanske man får lov att finansiera det på egen hand.

Igen - gör som du vill.
Men - betala för det själv.

Ja, om de inte månat om sin personal hade de kunnat göra det. Jag tyckte att han borde kunnat VABa men det sa FK nej till. Möjligt att de gjorde fel.
De sa nej till oss med, och jag kunde läsa det innantill i lagstiftningen. I vårt fall var det när barnet var (lite) äldre och min man hade planerat in föräldraledighet senare, jag hade planerat in när jag skulle komma tillbaka till jobbet. Så det var inte så lätt för arbetsgivarna heller.

Min poäng var att hur bra man än har planerat så är det inte säkert att det blir som man tänkt, och det kan man inte alltid råda över.

Och vill vi främja amning bör vi då individualisera föräldrapengen eftersom forskning visar på att de par som delar jämlikt på den har högst andel ammande mammor.

All respekt för forskning men jag fattar inte. Om kvinnan ammar vill pappan vara hemma? Jag tänker att det borde vara "en händelse" men det kanske startar en naturlig manick i urhjärnan så mannen vill ta mer ansvar?

Angående amning på jobbet så hade jag gärna gjort så om det behövts men det funkar inte särskilt bra med mitt jobb heller. Jobbar jag själv har jag inte möjlighet till rast och att bryta amningen pga att det kommer någon som vill saker/går larm osv blir det bara dåligt, skulle vara enklare om jag hade kollegor men det ger ingen garanti för att jg kan släppa allt bara sådär heller. Skicka någon från kontoret som hugger in kan vara möjligt om man förvarnar en timme eller så i förväg förutsatt att det finns folk tillgängligt vilket är rätt sällan. Rätt till det eller ej men det skulle bli mer utav en stress på mitt jobb både från mig, kund och ag.

Vem har bestämt det? Föräldraledighetslagen ger dig rätt att vara tjänstledig helt i 18 månader. Sedan på 25% fram till skolstart. Lagen ger dig alltså rätt till att vara väldigt mycket ledig för att amma ända fram till skolstart.
Fast jag är inne på att man har rätt att obetalt avbryta sitt arbete för att amma. Det andra är en helt annan sak.

Jo att det inte behövs.
Vad man vill är inte alltid vad som man vare sig bäst behöver eller får.
Om man vill något som man inte kan underbygga behovet av rent vetenskapligt så kanske man får lov att finansiera det på egen hand.

Igen - gör som du vill.
Men - betala för det själv.
Fast nu är det så att man får lov att bestämma det själv och att hindra någon från att göra det för att någon av någon outgrundlig anledning tycker annorlunda i den absoluta jämställdhetens namn då är det att gå för långt.

Fast nu är det så att man får lov att bestämma det själv och att hindra någon från att göra det för att någon av någon outgrundlig anledning tycker annorlunda i den absoluta jämställdhetens namn då är det att gå för långt.

Självklart får du bestämma själv. Jag har inte någonstans sett @Inte_Ung argumentera för något annat. Jag tror att du behöver skilja på "hinder" och "möjlighet". Föräldrapenning är en möjlighet att få ersättning. Den är aldrig ett hinder för att inte få göra som man vill.

Bara för att vi har delat exakt hälften på föräldradagarna så ser inte jag någon anledning till att det måste vara så för alla andra.

Det måste finnas en viss flexibilitet i ett system för att det skall bli riktigt effektivt.

Varför måla in sig i ett hörn?

Ja dagens system behöver förändras men man måste också ta hänsyn till den enskilda familjens behov att få styra själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka