Varför skulle man inte vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring?

Att vara mindre attraktiv på arbetsmarknaden är en sanning för många kvinnor i barnfödaråldern. Stor del av orsaken till individuella föräldradagar är ju just att motverka detta.

Att alltid vrida och vända för att kvinnor ska kunna vara hemma med barnen hela eller större delen av tiden, drabbar inte enbart den enskilde individens arbete eller framtida pension. Det drabbar även den stora massan av kvinnor som får den stämpeln på sig.

PRECIS - vi kvinnor som grupp "straffas" kollektivt för den snedvridna fördelningen av föräldraförsäkringen som vi har idag. T ex genom lägre löner. VARFÖR ska vi som skattebetalare samtidigt vara med och betala för ett system som låter denna kollektiva bestraffning fortgå när det istället skulle gå att göra något radikalt åt problemet!
För - som flera redan påpekat - var och en kan självklart välja hur man vill fördela LEDIGHETEN inom familjen - men fördelningen av pengarna är en annan sak och den bör styras för att komma åt de strukturella orättvisor som finns i samhället!

Senast ändrad:
Så lagen gäller inte dig, menar du?
Klart jag hade kunnat tvinga fram det men vissa arbetstagare tar faktiskt hänsyn till sin arbetsgivare, speciellt när denne är väldigt hjälpsam och tillmötesgående annars.

Att amma 3-4 ggr per dag under arbetstid hade ställt till stora problem.

Sen har jag svårt för att se föräldrapenning som ett bidrag. Snarare är det en kompensation för att man inte kan jobba pga barn.

Det är inte en kompensation för att föräldrar inte kan jobba, det kan vi. Det är en ersättning som underlättar för oss så att det blir lättare att kunna vara hemma med barn. Det är väldigt olika saker.

Klart jag hade kunnat tvinga fram det men vissa arbetstagare tar faktiskt hänsyn till sin arbetsgivare, speciellt när denne är väldigt hjälpsam och tillmötesgående annars.

Att amma 3-4 ggr per dag under arbetstid hade ställt till stora problem.

Så att planera in möjlighet att ta några pauser/dag skulle vara ett så oerhört mycket större problem för arbetsgivaren än att planera in att någon annan måste göra ditt jobb när du är föräldraledig eller vabb:ar t ex?

Det är inte en kompensation för att föräldrar inte kan jobba, det kan vi. Det är en ersättning som underlättar för oss så att det blir lättare att kunna vara hemma med barn. Det är väldigt olika saker.
Det är så du ser det, inte jag.

- men fördelningen av pengarna är en annan sak och den bör styras för att komma åt de strukturella orättvisor som finns i samhället!
Jag tycker att det är litet skrämmande att föräldrapenningen blivit så självklar att den ses som en rättighet i stället för den förmån som den faktiskt är.
Den anses tillhöra barnet eller familjen när sanningen är att den tillhör samhället.

Så att planera in möjlighet att ta några pauser/dag skulle vara ett så oerhört mycket större problem för arbetsgivaren än att planera in att någon annan måste göra ditt jobb när du är föräldraledig eller vabb:ar t ex?
Ja det är det. Kör kollektivtrafik. Någon måste göra mitt jobb exakt hela tiden jag är borta. Skillnad att planera en hel/halv dag.

Jag tycker att det är litet skrämmande att föräldrapenningen blivit så självklar att den ses som en rättighet i stället för den förmån som den faktiskt är.
Den anses tillhöra barnet eller familjen när sanningen är att den tillhör samhället.
Nja. Det sparar även en hel del åt samhället + att samhället är ganska så beroende av att det föds barn. I våran del av världen är det uppbyggt på att folk arbetar och får pengar.

Föräldrapenning i sig gör det faktiskt möjligt för kvinnor att fortsätta jobba istället för att sluta arbeta och ta hand om barnen.

Så bra förutsättningar att få vara förälder underlättar för jämställdheten.

Att gå in och styra en del är bara bra men inte allt. Vi lever trots allt i en demokrati där individens valfrihet är viktig.

Nu tycker jag ni "fastnat" i ammningsfrågan helt i onödan... Att mamman börjar jobba behöver inte alls betyda att man slutar amma! Man har faktiskt laglig rätt till paus på jobbet för att amma sitt barn. Vet t ex en Bukeanvändare som berättade i en tråd för ett antal år sedan hur hon började jobba långt innan hon slutat amma. Hon tyckte det var jättemysigt när pappan och barnet kom förbi hennes jobb en stund under dagen då hon gick ifrån och ammade.

Det kan ha varit jag.
Med tvillingarna var det dock en kollega som kom förbi - eftersom pappan var helt ointresserad av att vara med barnen annat än varannan helg. Kollegan fick betalt av företaget vi jobbade på. Med enlingen - ny pappa - så kom han förbi när plutten blev hungrig. För oss funkade det utmärkt

För övrigt så håller jag helt med om att det borde vara individuell föräldraförsäkring. Inte_ungs argument räcker hela vägen tycker jag.

Föräldrapenning i sig gör det faktiskt möjligt för kvinnor att fortsätta jobba istället för att sluta arbeta och ta hand om barnen.

Så bra förutsättningar att få vara förälder underlättar för jämställdheten.

Att gå in och styra en del är bara bra men inte allt. Vi lever trots allt i en demokrati där individens valfrihet är viktig.

Ehum. Är det bara kvinnorna som skulle sluta jobba så fort det kom barn utan föräldrapenning menar du?

Jag kan fortfarande inte se hur individens valfrihet skulle inskränkas av att göra förälrapenningen just individuell.

Det är så du ser det, inte jag.

Fast det är inget tyckande att föräldrar kan jobba. Det gör de världen över. I Sverige är föräldrar med snopp mycket duktiga på att jobba trots att de är föräldrar.

Föräldrar kan jobba. Det är inget tyckande, det är ett faktum. Vi har ett socialförsäkringssystem som underlättar för oss om vi vill vara hemma med våra barn.

Som sagt det räcker men man får ju vara med i den ökade behovet av bröstmjölk. Dvs man får amma mer och det är väl det dom många inte har lust med.

I våran del av världen är det inte så vanligt att man ammar speciellt länge. Över året är inga problem. Sen blir ju många barn naturligt nyfikna på att äta annan mat. Så även om man inte aktivt matar dom så kommer nyfikenheten och suget efter mat helt av sig självt (bortsett från vissa undantag).

Du har fel.
Det är stora uppfödningsproblem om man tror att ett barn ska kunna få all sin näring av bröstmjölk i ett års ålder.
Tro mig.

Angående amning:

2011 helammades (där ingår dricka bröstmjölk från flaska) 13,5% av bebisarna på 6 månaders ålder. Ca 50% delammades. Vid 9 månaders ålder helammades 0,5% av bebisarna och ca 35% delammades.

Som jag har förstått det sjunker amningsfrekvensen i stort i Sverige men igen, i jämställda förhållanden ammar mammorna längst. Delamma kan man göra under hela tiden man inte är på jobbet.

Kan vi utifrån detta lite knyta ihop det med att amning egentligen inte har ett skit med föräldraledighet att göra?

Och att avstå amning helt fungerar utmärkt från några veckors ålder.
Det finns ju även många kvinnor som inte kan amma alls, dvs de har ingen mjölk till de små utan de får mjölkersättning istället, så varför skulle det vara livsavgörande att amma någon i ett år? De som har gott om mjölk kan mjölka ur så det finns hemma om behovet uppstår när mamman jobbar, så jag tycker att mina skattepengar kan fördelas utifrån villkor när det gäller föräldrapenning såväl som andra former av bidrag. :up:

Ehum. Är det bara kvinnorna som skulle sluta jobba så fort det kom barn utan föräldrapenning menar du?

Jag kan fortfarande inte se hur individens valfrihet skulle inskränkas av att göra förälrapenningen just individuell.
Ja så har det varit historiskt sett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka