Håller helt med. Det borde inte vara så. Och jag hoppas det inte är så.
Har dock sett det ett par ggr i min bekantskapskrets, att pappan inte tagit ut de månader som är låsta till honom, så de går till spillo.
Samtidigt så kanske sådant blir bättre med tiden, kan man ju hoppas.
Jag tror att det enda sättet att göra det generellt bättre (individuella avvikelser kommer givetvis alltid att finnas, förmodligen från
båda håll...) är att markera från samhället att barnet är bådas ansvar, mannens
lika mycket som kvinnans, pappor är/får/kan/ska vara lika närvarande och engagerade som mammor. För sån
är inte normen idag, och som vanligt försvaras och upprätthålls normen av både män och kvinnor ("jag offrar min karriär frivilligt, jag
vill prioritera såhär", "mamman är ändå viktigast när barnet är just så
litet", "jag måste dra in pengar för familjens bästa", osv, osv, osv - "anledningarna" är många, och som regel tror man väl på vad man säger, men det bildar
minst sagt ett väldigt tydligt mönster...), vilket gör att man måste styra ovanifrån om man vill se en skillnad. Och skillnad vill vi rimligen ha? Eller finns det
någon som är OK med att deras döttrar kommer att inbillas att de har valfrihet medan de bara följer sin könsroll, och förlora på det hela sitt liv på arbetsmarknaden? Finns det
någon som är OK med att deras söner kommer att känna att deras roll är att vara frånvarande och "ansvarstagande", vara den som drar hem pengar till en familj där han är i periferin? De här mönstren är inte ett dugg roliga,
alla förlorar - barnen med.
(Och om alla förlorar förlorar även samhället - som är
vi.)