Men om pappan inte är föräldraledig alls så försvinner ju den där delen att ta hand "lille Kalle" också. Det blir ett mindre jämställt föräldraskap. Och inte minst "lille Kalle" förlorar ju på att han får mindre tid med sin pappa.
inte nödvändigtvis
Jag vill hävda, med en dåres envishet, att det beror mer på föräldrarnas inställning än vem av föräldrarna som har lön respektive föräldrapenning. Våra barn har haft väldigt mycket av pappatid, trots att det är jag som varit föräldraledig. För när pappan har kommit hem från sitt jobb har han tagit över barnen och jag har gått ut både för att få en stunds tystnad för mig själv och just för att det ska bli pappa-barn-tid.
Jag har tagit nära nog 100% av våra föräldradagar. Maken har tagit nära nog samtliga VAB-dagar.
Och mina vänner är lika förundrade varje sommar som maken packat in barnen i bilen och åkt på semestertripp medan jag har sommarjobbat. Samma vänner erkänner att de inte hade reagerat på samma sätt om jag gjort samma sak. Men min man har inga problem med att ta hand om våra barn, för han har varit med och gjort det hela tiden, från de var små och fortfarande TROTS att han inte varit föräldraledig mer än för att förlänga sommarsemestern och en aning till.
Jag vet att vår familj faller utanför "hur det brukar funka" men jag vill fortfarande hävda att det inte är föräldrapenningen som styr hur jämställd man är, utan man måste nog i största allmänhet jobba mer med attityder och inställning till föräldraskap.
Och vad
@sjoberga än säger, så hamnar barn i kläm oavsett kön om inte båda föräldrarna tar ut sina föräldradagar. I kläm i form av börja på dagis ännu tidigare och få ännu mindre av tid tillsammans med sina föräldrar.
Jag är ledsen men för mig är faktiskt det enskilda barnets välbefinnande viktigare än att samhället ska försöka tvinga fram konstgjord jämställdhet.
Sen en sak till.
OM man nu måste kvotera - se då för bövelen till att höja taket i föräldraförsäkringen så att fler faktiskt får ut 80% av sin lön de dagar de är hemma. Jag tror, för övrigt, att bara den åtgärden skulle kunna öka höginkomsttagares uttag av föräldradagar, oavsett om de är mammor eller pappor, även utan kvotering....