Jag gick tillbaka på jobbet när äldsta var 6,5 månader. Då på heltid.Jag som ammade mer än sex månader hade tyckt att det skulle kännas jobbigt att behöva sluta med det innan 6 månaders ålder för att det måste delas lika.
Jag hoppas verkligen att man kommer få bestämma själv i fortsättningsvis också.
Eftersom det fortfarande är kvinnan som är gravid och allt som följer med det så känns det inte som att det kommer göra så stor skillnad.
Skaffar vi ett till barn så kommer min sambo vara hemma mkt med barnet, men kanske inte prick 50% beroende på amningen.
Med andra barnet gick jag tillbaka på deltid när barnet var 4 månader, trappade upp till halvtid när barnet var 6 månader och åter på heltid när barnet var 8 månader.
Jag helammade båda tills de var 4 månader - då började vi med smakportioner och introducera välling.
Jag delammade båda tills de var 14 månader gamla. Längre än de flesta andra i den föräldragrupp vi tillhörde när vi fick ettan.
Så; man behöver inte sluta amma för att man börjar jobba tidigare. Däremot kan heltidsjobb och HELamning vara en trickig kombination. Men totalt sett; även om man tar ut 7 dagar i veckan; så kan man ju vara hemma tills barnet är 8 månader, inte 6 månader. Den allra största majoriteten helammar ju faktiskt inte längre vid 8 månaders ålder. Åtminstone är det inte vad de flesta inom bvc mfl rekommenderar. Barnen behöver mer näring än vad enbart bröstmjölk kan ge i den åldern.
Ditt argument är oerhört vanligt. Och jag fattar inte varför. Helammade du tills barnen var 8 månader? Det måste ju vara oerhört ovanligt.