Varför skulle man inte vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring?

Inte läst hela tråden men här kommer min synvinkel:

Helt klart för individuell Föräldrapeng! Dock så ska gravidpengen läggas utanför så en mamma som har problem med graviditeten inte får färre dagar med sitt nyfödda barn än partnern som inte har gravidproblem. Jag vill också gärna lägga till syskondagar, dvs en mamma med jobbig förlossning/graviditet osv ska kunna få hjälp av partner med ev syskon under begränsad tid. Dessa dagar ska inte vara automatiska utan mer som sjukdagar men inte klassas som det utan gå på taket för föräldrapeng. Lite som de två veckorna partnern får idag fast villkorade.

Sedan vill jag även påverka så att man kan vara hemma med sitt barn på något vis utan att riskera att nolla sitt SGI. Tex om föräldradagarna tar slut för ena parten och man tvingas ändå vara hemma pga något som hänt, ska man inte straffas dubbelt om man råkar bli sjuk själv efteråt. Jag känner några som idag har räddats av Föräldrapengen vid långvarig sjukdom hos ett litet barn. De är HELT emot individuell idag...

Den stora frågan är ju om det går att lösa allt detta? Jag vill dessutom att om det ska vara individuella dagar så ska man kunna vara hemma i 12 månader på sina dagar och överleva. Dvs om man blir lämnad som gravid tex ska man inte behöva känna panik över att barnet åker in på stort dagis med höga ljudnivåer som 8 månaders.

Inte läst hela tråden men här kommer min synvinkel:

Helt klart för individuell Föräldrapeng! Dock så ska gravidpengen läggas utanför så en mamma som har problem med graviditeten inte får färre dagar med sitt nyfödda barn än partnern som inte har gravidproblem. Jag vill också gärna lägga till syskondagar, dvs en mamma med jobbig förlossning/graviditet osv ska kunna få hjälp av partner med ev syskon under begränsad tid. Dessa dagar ska inte vara automatiska utan mer som sjukdagar men inte klassas som det utan gå på taket för föräldrapeng. Lite som de två veckorna partnern får idag fast villkorade.

Sedan vill jag även påverka så att man kan vara hemma med sitt barn på något vis utan att riskera att nolla sitt SGI. Tex om föräldradagarna tar slut för ena parten och man tvingas ändå vara hemma pga något som hänt, ska man inte straffas dubbelt om man råkar bli sjuk själv efteråt. Jag känner några som idag har räddats av Föräldrapengen vid långvarig sjukdom hos ett litet barn. De är HELT emot individuell idag...

Den stora frågan är ju om det går att lösa allt detta? Jag vill dessutom att om det ska vara individuella dagar så ska man kunna vara hemma i 12 månader på sina dagar och överleva. Dvs om man blir lämnad som gravid tex ska man inte behöva känna panik över att barnet åker in på stort dagis med höga ljudnivåer som 8 månaders.

Och där kommer småföretagarna också (jag är egenföretagare). Tänk att även på den sidan så lyckas mammorna så gott som alltid kombinera företagandet med föräldraledighet. Varför är det då? Jag gissar på att kvinnor helt sonika redan från början, medvetet eller omedvetet, söker sig till branscher där det går att dra ner på verksamheten eller tom. ta uppehåll utan att alla kunder flyr all världens väg. Vi kanske inte heller tar samma ekonomiska risker utan bygger upp verksamheten långsammare bredvid t.ex. en deltidsanställning? Och... bli män aldrig sjuka? Starta de verkligen verksamheter som innebär att de helt enkelt inte kan bli sjuka utan att företaget konkar? För sjuk så man inte kan jobba kan ju alla bli. Det är väl rätt kasst planerat om man bygger upp sin verksamhet så eller?

Bönder? Ja, det är en knivig situation onekligen. Jag önskar att de kunde få bättre betalt för sitt arbete, något som förhoppningsvis skulle underlätta möjligheten till att vara hemma med sina barn. Men nej, inte ens bönders existens innebär att jag tycker att FP ska fortsätta vara som den är. Jag är helt övertygad om att vägar kommer finnas. Människan är bra på problemlösning. Igen så finns ju alternativet ett bonden medger ensam vårdnad till den andra föräldern om det verkligen skulle knipa.

Fast om vardera föräldern får X antal dagar var att förfoga över, så betyder det inte att det bara finns en enda lösning på föräldraskapet. Lagen ger rätt till omfattande ledighet och var och en som blir förälder kan få ersättning i X antal dagar. Enkelt. Man kan planera precis hur man vill med de här dagarna.

Den ytterligare "flexibiliteten" i dagens system används för att bibehålla den hårt eftersatta jämställdheten. I princip uteslutande. Det ska inte staten understödja. Likväl kan varje förälder/familj bestämma att göra hur man vill, att erbjuda en frivillig ersättning är inte på något sätt att ställa upp hinder.

Detta kan jag hålla med dig om @sjoberga OM det varit så att man kunna skydda sitt SGI utan att ta ut FP. Men som det är ju kan man vara hemma i 18 mån, men du MÅSTE ta ut FP i motsvarande % som man jobbar from barnets 1 årsdagen annars nollas ditt SGI. Förläng perioden där man kan skydda sitt SGI till 6 år eller något...

En fundering jag kom på nu; hur skulle det sett ut med FP uttag om SGIn varit skyddad?

Och där kommer småföretagarna också (jag är egenföretagare). Tänk att även på den sidan så lyckas mammorna så gott som alltid kombinera företagandet med föräldraledighet. Varför är det då? Jag gissar på att kvinnor helt sonika redan från början, medvetet eller omedvetet, söker sig till branscher där det går att dra ner på verksamheten eller tom. ta uppehåll utan att alla kunder flyr all världens väg. Vi kanske inte heller tar samma ekonomiska risker utan bygger upp verksamheten långsammare bredvid t.ex. en deltidsanställning? Och... bli män aldrig sjuka? Starta de verkligen verksamheter som innebär att de helt enkelt inte kan bli sjuka utan att företaget konkar? För sjuk så man inte kan jobba kan ju alla bli. Det är väl rätt kasst planerat om man bygger upp sin verksamhet så eller?

Bönder? Ja, det är en knivig situation onekligen. Jag önskar att de kunde få bättre betalt för sitt arbete, något som förhoppningsvis skulle underlätta möjligheten till att vara hemma med sina barn. Men nej, inte ens bönders existens innebär att jag tycker att FP ska fortsätta vara som den är. Jag är helt övertygad om att vägar kommer finnas. Människan är bra på problemlösning. Igen så finns ju alternativet ett bonden medger ensam vårdnad till den andra föräldern om det verkligen skulle knipa.

Även egenföretagare kan hyra in mer personal för att få jobbet gjort. Det kan givetvis vara svårt att göra det till 100%.

Om man sitter i rävsaxen att man är beroende av att inte vara sjuk i en enda dag för att överleva, så är det dags att organisera om verksamheten och teckna försäkringar! För vem i helvete vill sätta barn till världen i en så utsatt situation?????

• Gilla
Reactions: Sol
Don't teach föräldrar not to get discriminated, teach arbetsgivare not to discriminate.
#StopVictimBlaiming
Det är vad föräldraförsäkringen skall göra.
Lära arbetsgivarna.

Men naturligtvis så påverkar det föräldrarna.
Det är ett pris att betala.

Och dessutom så tror inte jag att föräldrar är oskyldiga när det handlar om att hålla igång diskrimineringen.
Utan jag tror att diskrimineringen sitter delvis fast i massor av enskilda personer.
Där den också måste tvättas bort.

Alla måste lära sig vad jämställdhet är.

Dvs om man blir lämnad som gravid tex ska man inte behöva känna panik över att barnet åker in på stort dagis med höga ljudnivåer som 8 månaders.
Om man blir lämnad som gravid så får man enskild vårdnad och därmed alla dagar själv.
Så är det redan i dag.

SGIn är skyddad hela första året oavsett hur man är hemma.

Varför skulle inte föräldrarna kunna dela lika om barnet blir sjukt?

Om man blir lämnad som gravid så får man enskild vårdnad och därmed alla dagar själv.
Så är det redan i dag.

SGIn är skyddad hela första året oavsett hur man är hemma.

Varför skulle inte föräldrarna kunna dela lika om barnet blir sjukt?

Hur länge kan pappan överklaga om delad vårdnad tex? Det finns ju alldeles för mång exempel där tiden att få enskild vårdnad tar längre tid än både 6 och 8 månader. Då är ju dagarna slut...

Ja, SGI är skyddad hela första året, men borde inte det vara längre? Att man anmäler föräldraledigt till Arbetsgivaren och det finns nollkronorsdagar som man anmäler till FK så blir SGIn skyddad tex. Jag tror tex att fler hade varit hemma om de inte varit så osäkra på ersättningar osv. Tex jag har hur många föräldrar i min närhet som inte vågar ta VAB en halv dag och jobb en halv. För de är rädda att FK ska göra fel och deras SGI nollas.

Ang om barnet blir sjuka så kan det vara enklare för ena parten att vara hemma på obestämd framtid som en sjukdom brukar bli än för andra. Att planera OK du ska vara borta 10 månader och vi kör överlämning på två veckor innan är ganska lätt. Att ringa in och säga att man inte kommer på morgonen för barnet är sjukt och sedan blir det förlängning på förlängning är svårare.

Don't teach föräldrar not to get discriminated, teach arbetsgivare not to discriminate.
#StopVictimBlaiming

Så länge det handlar om effektivisering och ekonomi är det en hård nöt - utan att det behöver handla om diskriminering.

I diskrimineringsdiskussionen som rör kvinnor i barnafödande ålder samt småbarnsföräldrar (oavsett kön) utgår många från att det är en särskilt utsatt grupp på arbetsmarknaden.
Så är inte fallet.
Den gruppen är lika utsatt som ungdomar och människor med någon typ av frekvent funktionell nedsättning. Detta oavsett kön, sexualitet och etnicitet.

Jag är även skeptisk till att man av den anledningen ska utgå från att det handlar om medveten diskriminering. Snarare handlar det om att arbetsgivare försöker få en så kostnadseffektiv och icke sårbar verksamhet som möjligt.
Det handlar inte om att man väljer bort den bästa kandidaten vid anställning utan att man väljer någon som är minst lika kompetent och lämplig men innebär en mindre risk.

Fö har det ökande fp-/VAB-uttaget bland män börjat sätta sina spår vid rekrytering. Många arbetsgivare har börjat bli medvetna om att riskerna med småbarnsföräldrar även gäller manliga anställda, inte bara kvinnor.

Jag helammade (inklusive pumpade ur) i en månad. Därefter ammade jag när jag var hemma, i övriga fall ersättning. Generellt sett något mål per dag som var ersättning.
Från 4,5-5 månaders ålder tappade dottern intresset för amning. Gröt och olika sorters puréer var mycket mer intressant.
Så det går ju visst att amma även om pappan är föräldraledig.
Tack för beskrivningen.

Hur länge kan pappan överklaga om delad vårdnad tex? Det finns ju alldeles för mång exempel där tiden att få enskild vårdnad tar längre tid än både 6 och 8 månader. Då är ju dagarna slut...
Barn som föds utom äktenskapet får mamman enskild vårdnad till från början om hon vill det.
Så det är ett ickeproblem.

Pappan kan sedan processa om delad vårdnad, men då så måste han ju vara beredd på att ta hand om barnet också.

Så det går ju visst att amma även om pappan är föräldraledig.
Tack för beskrivningen.

De problem som uppstod berodde helt och hållet på att studenter inte har samma föräldra-lagstiftning som arbetstagare har. Till exempel så skulle jag cirka tre veckor efter förlossningen skriva en åtta timmar lång tenta. Jag sökte om förlängd skrivtid samt möjlighet att gå ifrån/få enskild skrivsal för att amma alternativt pumpa ur. Jag fick avslag då det enbart är sjukdomar som gäller för att få förlängd skrivtid/egen sal.
Hade jag varit arbetstagare hade jag haft lagstiftning att luta mig mot men nu fick jag istället bita ihop och svälla upp till student med två badbollar framtill ...

Min åsikt är att man som första steg bör tredela föräldrapenningen - en del öronmärkt för varje förälder och en del som man fritt kan förfoga över. Jag är förvånad vilket massivt motstånd det finns mot alla åtgärder för ett mer jämlikt uttag av föräldraledigheten, kanske inte på det här forumet men när frågan diskuteras irl.

Vilken skillnad det är på olika universitet angående hur de tar hänsyn till spädbarn.

Både jag och lillkillens pappa skrev tenta i samma sal, samma tid.

Jag fick sitta i tentavakternas fikarum med babyn och skriva min tenta. Sen beror det nog på hur man är som person om det funkar. Jag hade inga problem att bli avbruten, vakterna frågade om jag ville ha fika (te) och gullade med den lille. Hade heller inga problem att amma om det var för mig främmande personer i rummet.

En koll av vad jag hade i vagnen och skötväskan gjordes dock innan så jag inte hade med mig fuskmaterial :)

Vilken skillnad det är på olika universitet angående hur de tar hänsyn till spädbarn.

Både jag och lillkillens pappa skrev tenta i samma sal, samma tid.

Jag fick sitta i tentavakternas fikarum med babyn och skriva min tenta. Sen beror det nog på hur man är som person om det funkar. Jag hade inga problem att bli avbruten, vakterna frågade om jag ville ha fika (te) och gullade med den lille. Hade heller inga problem att amma om det var för mig främmande personer i rummet.

En koll av vad jag hade i vagnen och skötväskan gjordes dock innan så jag inte hade med mig fuskmaterial :)

Lunds universitet är inte det mest flexibla lärosätet som Sverige har skådat :cautious:

Tentor skrivs generellt sett i en sal med 150-200 studenter i. Inte riktigt lämpligt att vare sig amma eller pumpa ur i. Att bli störd har jag inga problem med men det var inte riktigt del i det hela.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka