Arbetsgivarna diskriminerar kvinnor i mindre grad för varje införd "pappa"-månad.
Don't teach föräldrar not to get discriminated, teach arbetsgivare not to discriminate.
#StopVictimBlaiming
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Arbetsgivarna diskriminerar kvinnor i mindre grad för varje införd "pappa"-månad.
Fast om vardera föräldern får X antal dagar var att förfoga över, så betyder det inte att det bara finns en enda lösning på föräldraskapet. Lagen ger rätt till omfattande ledighet och var och en som blir förälder kan få ersättning i X antal dagar. Enkelt. Man kan planera precis hur man vill med de här dagarna.
Den ytterligare "flexibiliteten" i dagens system används för att bibehålla den hårt eftersatta jämställdheten. I princip uteslutande. Det ska inte staten understödja. Likväl kan varje förälder/familj bestämma att göra hur man vill, att erbjuda en frivillig ersättning är inte på något sätt att ställa upp hinder.
Och där kommer småföretagarna också (jag är egenföretagare). Tänk att även på den sidan så lyckas mammorna så gott som alltid kombinera företagandet med föräldraledighet. Varför är det då? Jag gissar på att kvinnor helt sonika redan från början, medvetet eller omedvetet, söker sig till branscher där det går att dra ner på verksamheten eller tom. ta uppehåll utan att alla kunder flyr all världens väg. Vi kanske inte heller tar samma ekonomiska risker utan bygger upp verksamheten långsammare bredvid t.ex. en deltidsanställning? Och... bli män aldrig sjuka? Starta de verkligen verksamheter som innebär att de helt enkelt inte kan bli sjuka utan att företaget konkar? För sjuk så man inte kan jobba kan ju alla bli. Det är väl rätt kasst planerat om man bygger upp sin verksamhet så eller?
Bönder? Ja, det är en knivig situation onekligen. Jag önskar att de kunde få bättre betalt för sitt arbete, något som förhoppningsvis skulle underlätta möjligheten till att vara hemma med sina barn. Men nej, inte ens bönders existens innebär att jag tycker att FP ska fortsätta vara som den är. Jag är helt övertygad om att vägar kommer finnas. Människan är bra på problemlösning. Igen så finns ju alternativet ett bonden medger ensam vårdnad till den andra föräldern om det verkligen skulle knipa.
Det är vad föräldraförsäkringen skall göra.Don't teach föräldrar not to get discriminated, teach arbetsgivare not to discriminate.
#StopVictimBlaiming
Om man blir lämnad som gravid så får man enskild vårdnad och därmed alla dagar själv.Dvs om man blir lämnad som gravid tex ska man inte behöva känna panik över att barnet åker in på stort dagis med höga ljudnivåer som 8 månaders.
Ja det gör de.Och... bli män aldrig sjuka? Starta de verkligen verksamheter som innebär att de helt enkelt inte kan bli sjuka utan att företaget konkar?
Om man blir lämnad som gravid så får man enskild vårdnad och därmed alla dagar själv.
Så är det redan i dag.
SGIn är skyddad hela första året oavsett hur man är hemma.
Varför skulle inte föräldrarna kunna dela lika om barnet blir sjukt?
Don't teach föräldrar not to get discriminated, teach arbetsgivare not to discriminate.
#StopVictimBlaiming
Ammade du?
Så det går ju visst att amma även om pappan är föräldraledig.Jag helammade (inklusive pumpade ur) i en månad. Därefter ammade jag när jag var hemma, i övriga fall ersättning. Generellt sett något mål per dag som var ersättning.
Från 4,5-5 månaders ålder tappade dottern intresset för amning. Gröt och olika sorters puréer var mycket mer intressant.
Barn som föds utom äktenskapet får mamman enskild vårdnad till från början om hon vill det.Hur länge kan pappan överklaga om delad vårdnad tex? Det finns ju alldeles för mång exempel där tiden att få enskild vårdnad tar längre tid än både 6 och 8 månader. Då är ju dagarna slut...
Så det går ju visst att amma även om pappan är föräldraledig.
Tack för beskrivningen.
Studenternas situation som föräldrar är något som måste ändras till det bättre.De problem som uppstod berodde helt och hållet på att studenter inte har samma föräldra-lagstiftning som arbetstagare har...
Vilken skillnad det är på olika universitet angående hur de tar hänsyn till spädbarn.
Både jag och lillkillens pappa skrev tenta i samma sal, samma tid.
Jag fick sitta i tentavakternas fikarum med babyn och skriva min tenta. Sen beror det nog på hur man är som person om det funkar. Jag hade inga problem att bli avbruten, vakterna frågade om jag ville ha fika (te) och gullade med den lille. Hade heller inga problem att amma om det var för mig främmande personer i rummet.
En koll av vad jag hade i vagnen och skötväskan gjordes dock innan så jag inte hade med mig fuskmaterial