Varför skulle man inte vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring?

Nej det är precis samma alternativ som att låta föräldrarna bestämma över sin föräldrapenning som de vill.
Men det kostar mindre och blir mindre krångligt.

Varför hålla på och trassla med något om det inte ger någon samhällsvinst?

Ska vi dra det till sånna ytterligheter så kan man ju lagstadga att BÅDA föräldrarna måste gå ned lika mycket i arbetstid om vi tar bort föräldrapenning och skolplikt och familjen förväntas leva på en inkomst. Det är ju samma samma alternativ som att lagstadga hur båda ska ta ut sin föräldrapenning?

Inte alls.
Då så får alla full frihet att bestämma själva hur de vill ta hand om sina barn.

I annat fall så är jag av åsikten att den som betalar bestämmer.
Staten betalar föräldrapenning och har därför rätten att utifrån majoritetens vilja bestämma villkoren för den.

Ja det klart. Så länge det är demokratiskt beslutat så kan staten diktera villkoren för alla bidrag. Det säger inget om det är rätt eller fel.

Det är frustrerande att läsa att så många blandar ihop föräldraledighet med föräldrapenning.

Föräldraledighet är en rättighet som är helt individualiserad och är rätten att ta ledigt från arbete för att vara hemma med barn. Man har rätt att vara helt ledig till barnet är 18 månader, EN eller BÅDA eller ALLA föräldrarna. Sedan har man rätt att vara upp till 25% ledig fram till barnets skolstart. För övrigt kan man säga upp sig, sluta arbeta, vara ledig precis som någon som inte har barn kan.

Föräldrapenning är en ersättning man kan ansöka om när man är föräldraledig. Det är en ersättning från samhället för att möjliggöra föräldraledighet för de som annars skulle ha svårt att vara lediga. När det gäller ersättningar används av staten för att skapa ett mer jämställt samhälle. Det är så staten ska resonera när det gäller subventioner och ersättningar. Pengar från staten ska användas för att hjälpa till att uppnå politiska mål.

Det finns alltså en fantastisk frihet att planera sitt föräldraskap i vårt land, från start till slut! Det finns inga förbud mot att en av föräldrarna tar hela ansvaret. Att man då får räkna med att hälften av dagarna med ersättning brinner inne, är inte ett förbud, alls.

(Sedan finns det även i lagtexten vissa sammanblandningar där rätten till föräldrapenning hänger ihop med rätten till ledighet). Vilket är lite synd, det vore bättre om reglerna var helt separerade och tydliga.

Jag är som många andra, väldigt kluven till detta. Min sambo var en bra pappa när han bara behövde vara det på kvällar och helger. Han var föräldraledig två månader, då gick det dagar utan att dottern fick på sig kläder istället för pyjamas, eller ens kom utomhus! Jag led verkligen för bådas skull under den tiden för ingen av dem mådde bra. Om han hade tvingats ta halva ledigheten så hade jag tvingats lämna honom och stämma honom på vårdnaden, typ.

(Och ja, om en förälder dör så får den andra föräldern automatiskt alla kvarvarande föräldradagar.)

Inte_Ung
Hahaha, rolig du!
Förklara istället varför dom ska bestämma hur man ska lägga upp f-ledighet då.
För att kvinnor inte skall diskrimineras på arbetsmarknaden.
I dag så är det så att arbetsgivare föredrar att anställa män och ger män högre lön.
Detta då de vet att kvinnor i högre grad är hemma med barn och därför inte anses lika lojala med företagen.

Detta skulle omedelbart upphöra om pappor och mammor delade lika på föräldraledigheten.
Därför skall staten bestämma.

För att kvinnor inte skall diskrimineras på arbetsmarknaden.
I dag så är det så att arbetsgivare föredrar att anställa män och ger män högre lön.
Detta då de vet att kvinnor i högre grad är hemma med barn och därför inte anses lika lojala med företagen.

Detta skulle omedelbart upphöra om pappor och mammor delade lika på föräldraledigheten.
Därför skall staten bestämma.
Det där är ju så logiskt och bra, jag önskar verkligen att det kunde fungera!

I så fall existerar inte jag då, för vi drog inte ut på tiden, utan båda barnen började när föräldraledigheten var slut efter 13-14 månader (man har tretton månaders föräldraledighet, inte tolv). Och nej, alla klarar sig inte på mindre pengar, även om vi gjorde det finns det familjer där det inte är så.

När jag var liten så var det bara sex månaders föräldraledighet, och det var självklart att föräldrarna jobbade, så jag har aldrig upplevt det som särskilt märkligt att en ettåring ska börja på dagis. Jag tycker det är lyx nog att slippa lämna bort en liten sexmånaders bebis!

Undantag finns alltid :) Jag har inte hört om dagis som tar emot 13-14 månaders ens faktiskt. Och har funderat på hur det funkar.

Ska vi dra det till sånna ytterligheter så kan man ju lagstadga att BÅDA föräldrarna måste gå ned lika mycket i arbetstid om vi tar bort föräldrapenning och skolplikt och familjen förväntas leva på en inkomst. Det är ju samma samma alternativ som att lagstadga hur båda ska ta ut sin föräldrapenning?
Nej det är det verkligen inte.
Du beskriver ett tvång.
Att få pengar med villkor är något helt annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka