Varför skulle man inte vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring?

Fast om du faktiskt borde vara sjukskriven är det ju det du bör sträva efter? Istället för att slösa FP på att vara sjuk. Och för att få den hjälp du behöver. Jag sjukskrevs alldeles innan förlossningen och är mycket glad att jag slapp slösa FP på att vara sjuk och jag fick hjälp så jag blev frisk och kunde vars föräldraledig.
Sträva efter att vara sjukskriven? Jovisst, alla har vi olika mål i livet, att vara sjukskriven vägrar jag bara. Jag klarar mitt jobb eftersom jag tar hand om den och när det finns möjlighet tillåter jag mig att vila.

Jag har varit föräldraledig 9 mån, maken tar tre. Är tillbaka på jobbet nu och är taggad inför nya uppgifter :up: Vill inte ha någon storebror som bestämmer hur vi föräldrar delar upp ledigheten. Det här funkar för oss.

Jag hade en kursare som ansåg att det viktigaste var att få vara hemma sin del för både sin egen och barnets skull. Han tog ett års studieuppehåll, det kan man. Han ansåg sig som lika mycket och viktig förälder.
Det är klart att man kan. Men när man är över 30 och byter bransch fullständigt så vill man (oftast) ut och jobba. Att ta studieuppehåll i anslutning till examen är att direkt göra sig mindre attraktiv på arbetsmarknaden eftersom utbildning utan praktisk erfarenhet är färskvara som snabbt minskar i värde. Hade det varit ombytta roller hade jag resonerat precis likadant.

Kan upprepa/förtydliga att han tack vare sina studier kommer att vara hemma och närvarande väldigt mycket de första åtta-nio månaderna. Därefter kommer han vara föräldraledig i två-tre månader medan jag jobbar. Den sista perioden om ca fyra månader är inte bestämd utan beror på hur det löser sig med jobb för min man. I vilket fall kommer han vara närvarande hemma och "lika mycket och viktig förälder" i ett år trots att han kanske bara tar ut sina öronmärkta dagar. Jag tycker att vi löser det på ett alldeles utmärkt sätt och är glad att reglerna låter oss göra så här.

Fast om du faktiskt borde vara sjukskriven är det ju det du bör sträva efter? Istället för att slösa FP på att vara sjuk. Och för att få den hjälp du behöver. Jag sjukskrevs alldeles innan förlossningen och är mycket glad att jag slapp slösa FP på att vara sjuk och jag fick hjälp så jag blev frisk och kunde vars föräldraledig.
Sträva efter att vara sjukskriven? Jovisst, alla har vi olika mål i livet, att vara sjukskriven vägrar jag bara. Jag klarar mitt jobb eftersom jag tar hand om den och när det finns möjlighet tillåter jag mig att vila.

Jag har varit föräldraledig 9 mån, maken tar tre. Är tillbaka på jobbet nu och är taggad inför nya uppgifter :up: Vill inte ha någon storebror som bestämmer hur vi föräldrar delar upp ledigheten. Det här funkar för oss.
Det här hör jag från så tragiskt många kvinnor. Kvinnor stannar gärna hemma eftersom de har trista/tunga/lågbetalda/dead-end jobb, föräldraledigheten blir en (väldigt kortsiktig) lösning för individer som lider av ett stort samhälleligt problem; att kvinnor sitter fast i pissiga tjänster.

Jag kan inte se annat än att lösningen är att man ska dela rakt av och på så vis hjälpa till att få ordning på att kvinnor sitter i en sån dålig sits arbetsmässigt.
Tack men jag sitter INTE i en dålig arbetsmässig sits, jag trivs med mitt jobb för övrig men visst är det slitsamt.

Hur hade du tänkt att en tvångsregel hade hjälpt mig? Var något av det dummaste jag läst på länge.

Tror inte sverige kommer bli mer jämställt om man måste dela lika.

Jag tror det kommer bli mycket dyrare då fler barn kommer börja på förskola innan de fyllt ett. Vilket kommer resultera i ännu större barngrupper.

Varför skulle det bli så? Det är ju en del av dealen med att skaffa barn: man behöver kunna ta hand om det första året, med hjälp av föräldraförsäkringen. Det vet man ju redan innan, när man bestämmer sig för att skaffa barn. I princip alla kvinnor som skaffar barn fixar ju att vara föräldralediga, varför skulle inte pappor göra det?

Dessutom tror jag i princip att det samhällsekonomiskt är betydligt dyrare att ha föräldrarna hemma med barnen, än att föräldrarna jobbar och barnen är på dagis. Så det skulle inte bli dyrare utan billigare om det nu blev så att barn började tidigare på dagis. Med nuvarande system skulle det inte leda till större barngrupper, utan mer resurser till förskolorna (eftersom de får betalt per barn som är där).

Dessutom tycker jag att man allt som oftast hör följande argumentation:

Kvinnan har lägre lön, vi förlorar pengar på att mannen går hemma
Mannen har lägre lön, vi förlorar pengar på att mannen går hemma (för kvinnan har högre fp)
Mannen studerar, det är bättre att han studerar klart medan barnet är litet
Kvinnan studerar, men vi förlorar pengar på om hon studerar och mannen är hemma så hon får vara hemma
Mannen är arbetslös, det är bättre att han försöker få ett jobb och inte försvinner från arbetsmarknaden i ett år
Kvinnan är arbetslös, vi har inte råd att mannen ska gå hemma

And so on ...

Ibland är det säkert så. Men det är kanske 10% av fallen då jag hör argumenten användas åt andra hållet. Och det säger ändå någonting.
Jag vill peka på det här igen.
Oavsett orsak så är det alltid pappan som inte kan vara hemma med sitt barn.
Det är bra märkligt det där.

Jag är också kluven, mest eftersom att om vi hade blivit tvugna att dela helt 50/50 hade min sambo inte kunnat gå färdigt sin utbildning (den gick bara vart annat år). För oss hade det helt enkelt fungerat urdåligt och som student+föräldraledig med låg sgi och som redan då sparade på dagarna hade det inte gått ekonomiskt.
Han tog istället tre månader+ all vabb under året jag studera och nu när jag jobbat kväll hela sommaren har jag haft barnet på dagen och han på kvällen.

Men jag är också uppväxt med en pappa som tog föräldraledigt, att en pappa är hemma med sitt barn ser jag som helt självklart (min morfar var hemmapappa så var lika självklart för min mor).
Men jag ser många svårigheter med det, jag hade inte velat vara helt styrd av staten när det gäller detta området. Men så kan min sambo väldigt lätt vara med ändå eftersom han jobbar hemifrån. Vilket sällan är fallet i andra familjer och om han hade jobbat 9-5 fem dagar i veckan hade jag viljat att han skulle vara föräldraledig.

Jag funderar dock på om man skulle kunna ansöka om att ha t.ex. 80/20 istället i de få fallen som är som oss. Det skulle i alla fall göra mig väldigt mycket mera positivt inställd till delningen.

Bara om en förälder är så ointresserat av sitt barn att den vägrar att vara föräldraledig.
Men nej det är inte så heller.
Förskolan tar inte emot före ett års ålder så föräldrarna får se till att lösa det där.

Tack för svaret.

Jisses vad jag inte vet vad jag tycker i frågan... Både hiss och diss. Jag får påminna mig själv hur tacksamma vi ska vara som ens har en möjlighet till föräldraledighet.

Nu blir jag inte påverkad själv av en ev förändring då jag ej ska ha fler barn.

Scenario: mamman blir sjuk. Enbart pappan kan och får vara fl. Pga det ekonomiska måste pappan ta alla dagar på en gång. Skulle det finnas utrymme för undantag i situationer som denna? Förskola går att få före ett års ålder vid speciella omständigheter...?

I den här tråden så kommer det som motargument upp en massa specialfall som inte påverkas av individuell föräldrapenning.
Så jag undrar faktiskt hur mycket av motståndet som beror på okunnighet i hur det fungerar?

Föräldrar ska själva kunna bestämma helt och hållet hur dom vill dela upp sin föräldraledighet...
Jag börjar nog tycka att vi i stället skall dra in den.
Helt.
Det är för mycket tjafs runt den.

Särskilt från dem som egentligen inte behöver den för sin försörjning utan bara är giriga.

Åter ett exempel på en pappa som inte kan vara ledig.

Finns inget exempel på någon mamma som inte kunnat det?
Jag kunde inte vara ledig från när barnet var över 1 och tog hela 10 dagar från pappan, duger det? Egentligen enligt pappret har vi delat 50/50, men min sambo har en hel del dagar kvar. Som känns onödiga och ta ut då mina jobbtider ligger som de ligger och vi är båda hemma så mycket (barnet går 15 timmar/veckan så länge jag inte jobbar dag någon vecka)
Det kanske blir en förändring om jag går upp på heltid men det kan jag inte styra över själv.

Det är klart att man kan. Men när man är över 30 och byter bransch fullständigt så vill man (oftast) ut och jobba. Att ta studieuppehåll i anslutning till examen är att direkt göra sig mindre attraktiv på arbetsmarknaden eftersom utbildning utan praktisk erfarenhet är färskvara som snabbt minskar i värde. Hade det varit ombytta roller hade jag resonerat precis likadant.

Kan upprepa/förtydliga att han tack vare sina studier kommer att vara hemma och närvarande väldigt mycket de första åtta-nio månaderna. Därefter kommer han vara föräldraledig i två-tre månader medan jag jobbar. Den sista perioden om ca fyra månader är inte bestämd utan beror på hur det löser sig med jobb för min man. I vilket fall kommer han vara närvarande hemma och "lika mycket och viktig förälder" i ett år trots att han kanske bara tar ut sina öronmärkta dagar. Jag tycker att vi löser det på ett alldeles utmärkt sätt och är glad att reglerna låter oss göra så här.
Att vara mindre attraktiv på arbetsmarknaden är en sanning för många kvinnor i barnfödaråldern. Stor del av orsaken till individuella föräldradagar är ju just att motverka detta.

Att alltid vrida och vända för att kvinnor ska kunna vara hemma med barnen hela eller större delen av tiden, drabbar inte enbart den enskilde individens arbete eller framtida pension. Det drabbar även den stora massan av kvinnor som får den stämpeln på sig.

varför skulle mamman börja jobba vid 6 månader eller ungne börja på dagis för att man delade på dagarna? ingen är ju hemma exakt ett år idag, alla drar ut på dagarna och kan klara sig på mindre pengar idag?

I den här tråden så kommer det som motargument upp en massa specialfall som inte påverkas av individuell föräldrapenning.

Speciallfall kommer alltid finnas (jag är medveten om att vi är ett i min familj), det är därför jag funderar i banorna att det kan vara bra att kunna ansöka om en annan delning. Men då ska man kunna bevisa hur, varför och att barnet kommer få spendera lika mycket tid med föräldern även om dagar inte tas ut. T.ex. att det jobbas hemifrån eller att föräldrarna aktivt annars väljer jämställda beslut. Skulle säkert bli svårt att genomföra, men vi behöver väl fler jobb?

Det var ju helt jävla ologiskt att ta bort föräldraledigheten... Och vadå giriga? Det är ju inte så att man tjänar pengar på att vara hemma med barnen men det är däremot jävligt viktigt för barnen att kunna vara hemma med föräldrarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka