Vi behöver ingen överförmyndare som ska bestämma hur vi ska lägga upp våra liv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja om man vill generalisera är det ju så för många. Jag försöker visa att det inte är så för alla och att det därför finns fördelar också med den flexibla form av föräldraförsäkring som vi har idag. Jag har inte tagit ställning för eller emot individuella föräldradagar, bara konstaterat att för mig och min man just nu är det bättre med det system som gäller idag.Att vara mindre attraktiv på arbetsmarknaden är en sanning för många kvinnor i barnfödaråldern. Stor del av orsaken till individuella föräldradagar är ju just att motverka detta.
Bara om en förälder är så ointresserat av sitt barn att den vägrar att vara föräldraledig.
Men nej det är inte så heller.
Förskolan tar inte emot före ett års ålder så föräldrarna får se till att lösa det där.
Jag tror inte att du är den ende som tycker att det nuvarande systemet passar er bäst. Misstänker att nästintill alla där det inte tas ut jämställt tycker som du. På detta vis når vi aldrig eller väldigt väldigt långsamt jämställdhet. Detta är en viktig fråga.Ja om man vill generalisera är det ju så för många. Jag försöker visa att det inte är så för alla och att det därför finns fördelar också med den flexibla form av föräldraförsäkring som vi har idag. Jag har inte tagit ställning för eller emot individuella föräldradagar, bara konstaterat att för mig och min man just nu är det bättre med det system som gäller idag.
Om man drar det till sin spets så är det lika bra att dra in föräldrapenningen och lägga ner förskolan.Å andra sidan ska staten ge f-n i att tala om för mig hur vi ska sköta våra barn.
varför skulle mamman börja jobba vid 6 månader eller ungne börja på dagis för att man delade på dagarna? ingen är ju hemma exakt ett år idag, alla drar ut på dagarna och kan klara sig på mindre pengar idag?
Om man drar det till sin spets så är det lika bra att dra in föräldrapenningen och lägga ner förskolan.
Skolplikten kanske vi också skall ta bort?
Inte alls.Det var ju helt jävla ologiskt att ta bort föräldraledigheten... .
Nej det är precis samma alternativ som att låta föräldrarna bestämma över sin föräldrapenning som de vill.Ja, då kan vi sänka skatterna så blir det möjligt för en familj att leva på en inkomst. (Vilket då skapar en ANNAN kvinnofälla. Dvs hemmafrun. Du tycker att det är ett bättre alternativ?)
Mamman får söka enskild vårdnad.
Det har blivit lättare att få det numera för att barnen inte skall fara illa.
Att vara hemma med tillfällig föräldrapenning när ordinarie vårdnadshavare är sjuk har man kunnat länge.
Då så är båda föräldrarna hemma.
Hur insatt är du egentligen i föräldraförsäkringen?
Jag har kört 3 barn och nu ett barnbarn genom den så jag är både van och uppdaterad.
De problem som du tar upp är det inte meningen skall hända.
Inte nu och inte sedan heller.
Angående ekonomin så är det kanske en lite krångligare fråga. Men som princip kan jag väl undra varför man skaffar barn om man inte klarar lägre inkomster under en 6-månadersperiod utan att hela ekonomin kraschar.
Åter ett exempel på en pappa som inte kan vara ledig.
Finns inget exempel på någon mamma som inte kunnat det?