Varför skulle man inte vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring?

Att vara mindre attraktiv på arbetsmarknaden är en sanning för många kvinnor i barnfödaråldern. Stor del av orsaken till individuella föräldradagar är ju just att motverka detta.
Ja om man vill generalisera är det ju så för många. Jag försöker visa att det inte är så för alla och att det därför finns fördelar också med den flexibla form av föräldraförsäkring som vi har idag. Jag har inte tagit ställning för eller emot individuella föräldradagar, bara konstaterat att för mig och min man just nu är det bättre med det system som gäller idag.

Bara om en förälder är så ointresserat av sitt barn att den vägrar att vara föräldraledig.
Men nej det är inte så heller.
Förskolan tar inte emot före ett års ålder så föräldrarna får se till att lösa det där.

där har du fel, vet flera redan i dag som sätter in dem vi 10 månader.

@Mabuse Menar inte att mamman ska ta allt, men vissa familjer väljer att ena ska ta mer än den andra. tex våran ena granne där är mamman läkare och valt att börja jobba efter 2mån sedan har pappan tagit resten för han har lättare att vara hemma.

Bor i en by, förskolan har begränsat med utrymme. Redan nu kommer det många fler yngre än tidigare (tidigare menar jag 10 år) yngre barn behöver mer personal och mindre grupper, detta har resulterat att de har tryckt in fler barn i de andra grupperna. Men så är våran stad styrd av de rödgröna sedan urminnes tider oxå.

Ja om man vill generalisera är det ju så för många. Jag försöker visa att det inte är så för alla och att det därför finns fördelar också med den flexibla form av föräldraförsäkring som vi har idag. Jag har inte tagit ställning för eller emot individuella föräldradagar, bara konstaterat att för mig och min man just nu är det bättre med det system som gäller idag.
Jag tror inte att du är den ende som tycker att det nuvarande systemet passar er bäst. Misstänker att nästintill alla där det inte tas ut jämställt tycker som du. På detta vis når vi aldrig eller väldigt väldigt långsamt jämställdhet. Detta är en viktig fråga.

Jag vet inte om jag är för 50/50 just pga olika förutsättningar från båda håll. Men 60/40 är jag helt för.
Måste jag välja inget eller 50/50, så väljer jag 50/50. Föräldrarpeng är som sagt en förmån, ingen rättighet.

Jag är kluven i frågan och vacklar mellan för och emot. Å ena sidan är föräldraledighet en kvinnofälla i arbetslivet. Å andra sidan ska staten ge f-n i att tala om för mig hur vi ska sköta våra barn.

Däremot ett jag vet säkert, är att verkligheten inte alltid ser ut som på pappret. På pappret har jag tagit ut 12 månader. Sonens far 1 månad.
I verkligheten så föll det sig att jag var hemma de 6 första månaderna, jag ville helamma och mannen kunde avsluta sina studier. Under första månaden gjorde mannen sitt examensjobb vilket gjorde att han var hemma på 50%/ jobbade hemifrån.
Parallellt jobbade han häcken av sig och sparade pengar så vi TILLSAMMANS kunde vara lediga hela sommaren i tre månader innan han började jobba heltid. Så fantastiskt lyxigt.
Jag tog 4 månader till innan jag började jobba och sen mannen 1 månad till plus inskolningen på förskolan.
Han har nu ett jobb med förtroendetimmar, dvs så länge han jobbar sina 40h/ vecka och det funkar med hans team, så jobbar han dom timmarna var och när han vill. Det gör att han kan vara hemma med sonen en dag i veckan OCH att han tar 95% av all VAB. Vi har båda flextider, så sonen slipper långa dagar på förskolan. Vi behöver inte gå ned i tid nån utav oss om vi inte vill. Detta funkade för oss och gav oss maximalt med tid till sonen och gjorde att vi klarade oss ekonomiskt.

Väldigt många arbetsplatser idag är väldigt flexibla när det gäller arbetstider och hemarbete. Därför tycker jag det galet att tvinga in folk i en mall som utgår från ett mer oflexibelt sätt att sköta sitt arbete. Samtidigt så önskar jag att kvinnor inte hölls tillbaka lika mycket pga föräldraledighet.

Ja, jag inser att alla inte har förmånen att ha ett flexibelt jobb, flexibel arbetsplats och en flexibel arbetsgivare. Men, vi har MEDVETET sökt oss till denna typ av utbildningar, yrken och arbetsplatser för att KUNNA kombinera jobb och familj. Och det är faktiskt nåt som ALLA i Sverige åtminstone har möjlighet till.

varför skulle mamman börja jobba vid 6 månader eller ungne börja på dagis för att man delade på dagarna? ingen är ju hemma exakt ett år idag, alla drar ut på dagarna och kan klara sig på mindre pengar idag?

I så fall existerar inte jag då, för vi drog inte ut på tiden, utan båda barnen började när föräldraledigheten var slut efter 13-14 månader (man har tretton månaders föräldraledighet, inte tolv). Och nej, alla klarar sig inte på mindre pengar, även om vi gjorde det finns det familjer där det inte är så.

När jag var liten så var det bara sex månaders föräldraledighet, och det var självklart att föräldrarna jobbade, så jag har aldrig upplevt det som särskilt märkligt att en ettåring ska börja på dagis. Jag tycker det är lyx nog att slippa lämna bort en liten sexmånaders bebis!

Jag tror många ggr att själva rädslan för förändringar är vad som är jobbigast att hantera. Inte själva förändringen i sig. När vi väl anpassat oss så kan vi många ggr se möjligheter och känna tacksamhet.

Tror att vi (många av oss) skulle se tillbaka och känna glädje över förändringen om den skulle ske.

Funderar kring mitt lilla motstånd och inser att det mest är känslan av att "ngn annan" tar beslut och ändrar som får mig att känna lite obehag. (Ibland förstår jag inte mig själv).

När vi blev föräldrar hade vi bestämt oss för 50/50 men nu blev det inte så. Så eg har det ju för mig personligen (och min man) alltid varit viktigt med 50/50.

Jag har kommit fram till att jag tror på individualiserad föräldraförsäkring. I långa loppet skulle det mest troligen vara en fantastisk grej. Föreställer mig hur det skulle se ut om några år, hur det gjort skillnad för våra barn ffa.

Jag känner även väldigt mkt mer tacksamhet nu efter att ha grunnat på detta. Att vi ens har en möjlighet att få betalt för att vara hemma med våra barn.

Om man drar det till sin spets så är det lika bra att dra in föräldrapenningen och lägga ner förskolan.
Skolplikten kanske vi också skall ta bort?

Ja, då kan vi sänka skatterna så blir det möjligt för en familj att leva på en inkomst. (Vilket då skapar en ANNAN kvinnofälla. Dvs hemmafrun. Du tycker att det är ett bättre alternativ?)

Ja, då kan vi sänka skatterna så blir det möjligt för en familj att leva på en inkomst. (Vilket då skapar en ANNAN kvinnofälla. Dvs hemmafrun. Du tycker att det är ett bättre alternativ?)
Nej det är precis samma alternativ som att låta föräldrarna bestämma över sin föräldrapenning som de vill.
Men det kostar mindre och blir mindre krångligt.

Varför hålla på och trassla med något om det inte ger någon samhällsvinst?

Mamman får söka enskild vårdnad.
Det har blivit lättare att få det numera för att barnen inte skall fara illa.

Att vara hemma med tillfällig föräldrapenning när ordinarie vårdnadshavare är sjuk har man kunnat länge.
Då så är båda föräldrarna hemma.

Hur insatt är du egentligen i föräldraförsäkringen?
Jag har kört 3 barn och nu ett barnbarn genom den så jag är både van och uppdaterad.

De problem som du tar upp är det inte meningen skall hända.
Inte nu och inte sedan heller.

Jag har inga egna barn vilket självklart är bästa förutsättningarna för att ha åsikter;)
Jo, om ordinarie vårdnadshavare är så sjuk att den har rätt till sjukskrivning, så får den andra föräldern vara föräldraledig så att båda föräldrarna är hemma. Men om vi då tänker oss att mamman är dysfunktionell. Pappan har tagit ut sina öronmärkta månader, mammans öronmärkta är kvar. Mamman är inte så dysfunktionell att hon är sjukskriven (låtsas en stund att hon använder narkotika). Pappan har konsumerat sina pappamånader, mammans öronmärkta tid är kvar men man är enig om att det är lämpligare att pappan är hemma medan mamman går på FAS 3 eller något annat valfritt. Pappan "kan" då inte ta ut mammans dagar om man öronmärker föräldraledigheten. Det är väl i och för sig vanligare att det är tvärt om: mamman blir den som av val eller "tvång" tar ut största delen av föräldraledigheten.

Nej, det är inte meningen att de här sakerna ska hända men de händer hela tiden.

Angående ekonomin så är det kanske en lite krångligare fråga. Men som princip kan jag väl undra varför man skaffar barn om man inte klarar lägre inkomster under en 6-månadersperiod utan att hela ekonomin kraschar.

Jag håller med dig om detta, men så fungerar inte verkligheten.

Obehaget för ordet "måste" (vi "måste" dela lika)... Skrämmer nog många? Vi är aviga mot "måsten"...

Äh nu drar jag iväg och grubblar för mkt :D:p

När skolplikten infördes så var också protesterna många.
Och argumenten var ungefär som nu med individuell föräldrapenning.
Staten skulle inte lägga sig i familjens angelägenheter.
http://www.popularhistoria.se/artiklar/skolstart-–-den-svenska-folkskolans-historia/
Men vi har vant oss vid skolplikten och i dag är det nog ingen som tycker att den är fel.
Vi vänjer oss vid att dela lika på föräldraledigheten också.
Och i framtiden så kommer vi att undra vad vi bråkade om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka