Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis.Jag kan inte se annat än att lösningen är att man ska dela rakt av och på så vis hjälpa till att få ordning på att kvinnor sitter i en sån dålig sits arbetsmässigt.
Det skulle behöv finnas en "Graviditetsersättning" som komplement.Eftersom det fortfarande är kvinnan som är gravid och allt som följer med det så känns det inte som att det kommer göra så stor skillnad.
Jag är jättenyfiken, varför skulle någon tycka att föräldraförsäkringen inte ska vara individuell? Makar sambeskattas inte längre, änkepensionen är avskaffad och jag tycker att allt talar för att föräldraförsäkringen är nästa sak på tur att omorganiseras. Ändå finns det ett visst motstånd. Och jag kan inte för mitt liv förstå varför.
Vi vet att kvinnors situation på arbetsmarknaden hämmas av att det är de som är hemma med sina barn. (Och varför är just de hemma med sina barn? Jo, ofta för att det är de som tjänar minst. Och så fortsätter det sådär.) Kvinnolönerna hålls nere och en kvinna mellan 25-35 är mindre anställningsbar än dito man. Och det går så förtvivlat långsamt när man försöker ändra på det. Tur då att vi har ekonomiska styrmedel!
Det är ju ingen mänsklig rättighet att få betalt för att vara hemma med sina barn, det är många länder som inte har den dealen. Men nu har vi ändå bestämt i Sverige att samhället pyntar för det. Då är ju det minsta samhället kan kräva tillbaka att medborgarna inte reproducerar taskiga villkor för hälften av befolkningen.
Jag tycker det är så himla enkelt - vill man att staten ska betala för ens barnledighet ser man till att vara jämställd. Kan man betala själv för att vara jämställd - varsågod!
Hur ser ni på det?
Föräldrar med enskild vårdnad har i dag och skall fortsätta att ha alla föräldradagarna.De familjer där föräldrarna separerat tidigt och en av föräldrarna inte vill ha delaktighet (och man möjligen är eniga i det beslutet): ska det då bara finnas mammadagarna så det barnet får mindre möjlighet att vara med sin förälder?
Föräldrar med enskild vårdnad har i dag och skall fortsätta att ha alla föräldradagarna.
De exempel som du räknar upp är inte några som i dagsläget eller i framtiden påverkas eller kommer att påverkas av individualiserad föräldrapenning.
Reglerna är inte sådana.
Mamman får söka enskild vårdnad.Barnen/et kanske är hos pappan varannan helg eller liknande. Då vet jag inte hur det fungerar med föräldradagarna?
Jag som ammade mer än sex månader hade tyckt att det skulle kännas jobbigt att behöva sluta med det innan 6 månaders ålder för att det måste delas lika.
Jag hoppas verkligen att man kommer få bestämma själv i fortsättningsvis också.
Eftersom det fortfarande är kvinnan som är gravid och allt som följer med det så känns det inte som att det kommer göra så stor skillnad.
Skaffar vi ett till barn så kommer min sambo vara hemma mkt med barnet, men kanske inte prick 50% beroende på amningen.
Lantmätare. Han snittar kanske fyra studietimmar per dag och läser det mesta på distans.Vad pluggar han som kommer ha så mycket tid över till barnet?
Jag som ammade mer än sex månader hade tyckt att det skulle kännas jobbigt att behöva sluta med det innan 6 månaders ålder för att det måste delas lika.
Jag hoppas verkligen att man kommer få bestämma själv i fortsättningsvis också.
Eftersom det fortfarande är kvinnan som är gravid och allt som följer med det så känns det inte som att det kommer göra så stor skillnad.
Skaffar vi ett till barn så kommer min sambo vara hemma mkt med barnet, men kanske inte prick 50% beroende på amningen.
Jag hade en kursare som ansåg att det viktigaste var att få vara hemma sin del för både sin egen och barnets skull. Han tog ett års studieuppehåll, det kan man. Han ansåg sig som lika mycket och viktig förälder.Vi får barn om några veckor. Min man är student, inne på sitt sista läsår. Jag har universitetsexamen och fast anställning sedan flera år. Jag kommer att ta den största delen av föräldraledigheten för jag vill att han ska bli klar med sin utbildning och börja jobba så snart som möjligt, få en möjlighet att etablera sig i sin nya bransch. Som student kommer han vara hemma mycket även om det inte är han som tar ut föräldrapenningen. Jag är tacksam att vi inte behöver dela lika på föräldradagarna för det skulle betyda att vi fick mindre (!) tid tillsammans och kanske att vi inte alls hade kunnat skaffa barn nu. Jag ser helt klart fördelar med att dela lika på föräldraledigheten men det är inte alltid bäst för alla att göra så.
Vi har ju redan individuell föräldraförsäkring. Jag har rätt att ta ut 240 dagar för föräldraledighet. Min fru har rätt att ta ut 240 dagar för föräldraledighet. Vi har bägge rätt att dela med oss till den andra eller inte.
Jag hör till dem som tycker att det är barnet som "äger" dagarna och inte föräldrarna, medan det är föräldrarnas ansvar att fördela dem på lämpligaste sätt.
Det finns ett par skäl till att det inte bör vara stämplade mammadagar resp pappadagar.
De familjer där föräldrarna separerat tidigt och en av föräldrarna inte vill ha delaktighet (och man möjligen är eniga i det beslutet): ska det då bara finnas mammadagarna så det barnet får mindre möjlighet att vara med sin förälder?
De barn där ena förälderna dör: ska det då bli färre föräldradagar för det barnet?
Föräldrar där ena parten är arbetslös: familjens ekonomi kanske kraschar av att den som har ett jobb, "måste" ta ut föräldraledighet?
Ena föräldern kanske är psykiskt sjuk eller drogar. Ska den ta ut föräldradagar eller ska den mer fungerande föräldern vara den som tar ut föräldradagarna?
Samtliga mina exempel är tagna ur verkligheten; personer jag träffat inom senaste tvåveckorsperioden. Dock ska man komma ihåg att jag träffar på fler småbarnsfamiljer än de flesta, eftersom jag är ansvarig för en barnavårdscentral, dessutom i ett socialt något utsatt område så vi har ganska många exempel på familjer där det fungerar dåligt.
Det här hör jag från så tragiskt många kvinnor. Kvinnor stannar gärna hemma eftersom de har trista/tunga/lågbetalda/dead-end jobb, föräldraledigheten blir en (väldigt kortsiktig) lösning för individer som lider av ett stort samhälleligt problem; att kvinnor sitter fast i pissiga tjänster.
Jag kan inte se annat än att lösningen är att man ska dela rakt av och på så vis hjälpa till att få ordning på att kvinnor sitter i en sån dålig sits arbetsmässigt.
Effektensom jag ser det är att det kommer att bli så att denkategori som inte tar ut sina dagar nu fortfarande kommer att avstå (fast kanske i något lägre grad), om dagar inte kan överlåtas till den andra föräldern.
Fler kanske kommer att se till att ena parten har ensam vårdnad och därigenom får 480 dagar att förfoga.