Varför skulle man inte vilja ha en individualiserad föräldraförsäkring?

Intressant! Den varianten har jag aldrig stött på - visst har jag hört "staten ska inte lägga sig i, det är ett intrång i individens frihet"-argument, men då har det bara varit från folk som visst suttit fast i normen de påstod inte påverkade dem (det var ju heeeelt andra orsaker - praktiska såna, såklart - som gjorde att det var kvinnan som var hemma, mhm :grin:), så verkligen jätteintressant att höra om någon som din man!

Ja, det kanske inte hörs så ofta eftersom vi är just normavvikare i och med att vi delat lika.
Nä, han har väl någon slags idé om att VALET är någon slags frihet. Att just att få välja själv är liksom idealet; det absolut bästa.

Men jag tänker såhär: den som söker sjukersättning kan inte välja själv om den ska ha det, den måste uppfylla vissa villkor. Den som vill ha bostadsbidrag får det inte om den bor med sina 2 barn i en flott villa värd 2 mille. Den som vill ha socialbidrag kan inte välja att ha en massa dyra prylar som går att sälja av.

Föräldraförsäkringen är en FÖRMÅN, inte en rättighet. Därför kan staten gott styra den helt. För att skapa bättre förutsättningar för jämställdhet.

Jag är väldigt kluven i frågan.

Dels håller jag helt med om att det är statliga pengar och staten måste kunna ställa upp vilka villkor man vill för att betala ut bidrag.

Men å andra sidan kan jag se att varje familj faktiskt måste kunna ha friheten att planera livet så som man själv vill. Då kommer ju frågan om normer och hur fri man egentligen är att göra sina egna val osv.

Som sagt, jag är kluven och hittills har ingen sida lyckats komma med tillräckligt starka argument för att jag ska väga över åt ena eller andra hållet!

Jag kommer vara hemma nästan 11 månader med vår bebis och min man kommer sedan vara hemma ytterligare 8 månader så vi är väl i stort sätt jämställda ;)

Men man kan fortfarande planera livet som man själv vill, men man kanske får prioritera om? Man kanske får avstå från vissa materiella saker för att en av föräldrarna ska kunna vara hemma längre. Folk tar lån för alla möjliga dumma saker, varför skulle man inte vid behov kunna ta ett lån för att ha råd att förverkliga sin önskan om att vara hemma länge med barnen?

Jag kommer vara hemma över 1 år med yngsta, men jag tar fortfarande inte en dag ifrån pappan. Han kommer också ta ut alla sina dagar. Man behöver ju inte blåsa på med alla dagar från början och ta 8 månader var på raken liksom. Det finns väldigt många sätt att lägga upp sin föräldraledighet på.

De behöver ju inte alls separera för det.

Kan man bli av med vårdnaden och samtidigt bo med sina barn? Det verkar ju falla lite på sin orimlighet att hävda att den andra föräldern är olämplig (för det lär man ju göra) och ändå välja att dela hus med personen och barnen.
Håller det i domstol?

Men man kan fortfarande planera livet som man själv vill, men man kanske får prioritera om? Man kanske får avstå från vissa materiella saker för att en av föräldrarna ska kunna vara hemma längre. Folk tar lån för alla möjliga dumma saker, varför skulle man inte vid behov kunna ta ett lån för att ha råd att förverkliga sin önskan om att vara hemma länge med barnen?

Jag kommer vara hemma över 1 år med yngsta, men jag tar fortfarande inte en dag ifrån pappan. Han kommer också ta ut alla sina dagar. Man behöver ju inte blåsa på med alla dagar från början och ta 8 månader var på raken liksom. Det finns väldigt många sätt att lägga upp sin föräldraledighet på.
Ja, man har ju för all del rätt att vara hemma utan föräldrapenning; jag tror det är tills barnet är 18 månader. Så; om man vill så kan man redan idag vara hemma i totalt uppåt 2,5-3 år med ett barn (tillsammans). Utan att förlora rätten till att återgå till jobbet. Men, då får man ju finansiera de där 18 månaderna själv i början.

Kan man bli av med vårdnaden och samtidigt bo med sina barn? Det verkar ju falla lite på sin orimlighet att hävda att den andra föräldern är olämplig (för det lär man ju göra) och ändå välja att dela hus med personen och barnen.
Håller det i domstol?

Om parterna är överens finns det som jag har förstått det inget hinder.

@Sol Visst är det så. Men tänker också på min man som i sitt förra förhållande inte alls var föräldraledig då de helt enkelt inte hade råd. Han med inkomst över medel och hon sjukskriven med lägsta ersättning. Hade det varit rimligt att antingen tvinga dem at ta lån för att ha råd att bo kvar i sitt radhus eller att barnen börjat på fsk tidigare än föräldrarna ansåg dem vara redo för?

Om parterna är överens finns det som jag har förstått det inget hinder.
Aha, okej, så då finns det en "lösning" för de som vill envisas med att mamman ska ta hela föräldraledigheten. Undrar hur många män som skulle gå med på det ifall det skulle bli verklighet. Kanske alltför många.... eller inte.

@Sol Visst är det så. Men tänker också på min man som i sitt förra förhållande inte alls var föräldraledig då de helt enkelt inte hade råd. Han med inkomst över medel och hon sjukskriven med lägsta ersättning. Hade det varit rimligt att antingen tvinga dem at ta lån för att ha råd att bo kvar i sitt radhus eller att barnen börjat på fsk tidigare än föräldrarna ansåg dem vara redo för?

De hade väl fått planera sitt barnaskaffande utifrån premissen att FP är individualiserad. Det är ju det som är grejen, om det införs så är det ingenting som drabbar oss som fött barn innan det datum som ändringen börjar gälla. Den dag som FP har blivit individualiserad kommer människor få planera efter den verkligheten. Vi kommer antagligen få sätta yngsta barnet i förskolan tidigare än vi egentligen önskar, av ekonomiska skäl. Vi hade tjänat på att ha mig hemma alla dagar. Vi anser dock att det är viktigare med tid med båda föräldrarna.

Aha, okej, så då finns det en "lösning" för de som vill envisas med att mamman ska ta hela föräldraledigheten. Undrar hur många män som skulle gå med på det ifall det skulle bli verklighet. Kanske alltför många.... eller inte.

Ställt till sin spets tror jag att få fäder är villiga att riskera konsekvenserna med ett sådant beslut. Då skulle man nog helt enkelt få det att funka.

Vi får barn om några veckor. Min man är student, inne på sitt sista läsår. Jag har universitetsexamen och fast anställning sedan flera år. Jag kommer att ta den största delen av föräldraledigheten för jag vill att han ska bli klar med sin utbildning och börja jobba så snart som möjligt, få en möjlighet att etablera sig i sin nya bransch. Som student kommer han vara hemma mycket även om det inte är han som tar ut föräldrapenningen. Jag är tacksam att vi inte behöver dela lika på föräldradagarna för det skulle betyda att vi fick mindre (!) tid tillsammans och kanske att vi inte alls hade kunnat skaffa barn nu. Jag ser helt klart fördelar med att dela lika på föräldraledigheten men det är inte alltid bäst för alla att göra så.

Du vill använda FP för att vila upp dig, men det är inte därför vi har FP. Det är i sig ett mycket bra argument för att individualisera FPn. De som inte har barn som vill vila upp sig får ta tjänstledigt, sjukskrivas eller ta semester. Varför ska inte vi föräldrar göra det?
Nja det är ju inte bara därför jag är föräldraledig ;) är visst för sent på kvällen för att jag ska formulera mig begripligt.

Att utnyttja föräldraförsäkringen till det, är ju inte alls rätt. Det är inte vad den är till för. Det är inte FK:s (och skattebetalarnas) sak att finansiera din lösning på dina arbetsplatsproblem.
Som sagt, jag skulle nog varit tyst i frågan... i första hand är jag hemma för att passa barnen. Såklart! Men passar på att ta det lite lugnare.

Suck varför yttrade jag mig överhuvudtaget :(

Det finns ju för och nackdelar. Fördelarna har ju med jämställdhet att göra, utöver det självklara att barnet får mer tid med den föräldern som annars hade jobbat. Nackdelarna är ju där det av olika skäl (t.ex ekonomiska) inte funkar med så lång ledighet för andra föräldern. Barn som kanske egentligen inte är redo att gå in på förskola kanske tvingas börja för tidigt för att man inte ska hamna på gatan. Sen får man väl tycka vad man vill åt att andra har ekonomiska problem, det kommer inte att få fattiga att sluta skaffa barn för det.

Vi får barn om några veckor. Min man är student, inne på sitt sista läsår. Jag har universitetsexamen och fast anställning sedan flera år. Jag kommer att ta den största delen av föräldraledigheten för jag vill att han ska bli klar med sin utbildning och börja jobba så snart som möjligt, få en möjlighet att etablera sig i sin nya bransch. Som student kommer han vara hemma mycket även om det inte är han som tar ut föräldrapenningen. Jag är tacksam att vi inte behöver dela lika på föräldradagarna för det skulle betyda att vi fick mindre (!) tid tillsammans och kanske att vi inte alls hade kunnat skaffa barn nu. Jag ser helt klart fördelar med att dela lika på föräldraledigheten men det är inte alltid bäst för alla att göra så.

Vad pluggar han som kommer ha så mycket tid över till barnet?

@Petruska
Att utnyttja föräldraförsäkringen till det, är ju inte alls rätt. Det är inte vad den är till för. Det är inte FK:s (och skattebetalarnas) sak att finansiera din lösning på dina arbetsplatsproblem.
Klart det kanske hade varit bättre om jag hade varit sjukskriven ett par år istället, men nu är jag ingen person som gör det, så länge jag kan stå på benen går jag till jobbet, vilket jag gjort sedan jag var 18 år. Jag tycker inte att jag direkt missbrukar systemet. Jag har dessutom INGA jobbrelaterade problem. Jag trivs på mitt jobb men det är tungt.

Tack för ditt inlägg som fick mig att börja storgråta. Men du behöver ju inte bry dig om det, bara fortsätt tala om för andra vad som är rätt o fel :(

Vi delar jämt. Eller ja, om man räknar från när barnet faktiskt kom ut så tar pappan lite mer än mig (jag var hemma innan barnet föddes). Barnet kommer börja i förskola nästa höst, när han är ett år och tio månader, så pappan tar ett år och jag har tagit tio månader. Vi har så låg inkomst att vi tjänar på att dela lika, även ur en ekonomisk synvinkel :up:Jämställdhetsbonusen blir faktiskt ett trevligt tillskott. Men framförallt gör vi det förstås för att vårt barn ska få vara med oss båda två.

Argument mot ... ja, det enda jag har hört är att familjerna borde få lösa det själva. Men det är ett argument som jag inte tycker håller i längden. Klart att det suger för de som drabbas negativt innan reformen har fått önskad verkan, men om vi vill ha förändring så måste det ju göras någonting. Och än så länge är individualiserad föräldraförsäkring det bästa alternativ som jag har hört om.

Dessutom tycker jag att man allt som oftast hör följande argumentation:

Kvinnan har lägre lön, vi förlorar pengar på att mannen går hemma
Mannen har lägre lön, vi förlorar pengar på att mannen går hemma (för kvinnan har högre fp)
Mannen studerar, det är bättre att han studerar klart medan barnet är litet
Kvinnan studerar, men vi förlorar pengar på om hon studerar och mannen är hemma så hon får vara hemma
Mannen är arbetslös, det är bättre att han försöker få ett jobb och inte försvinner från arbetsmarknaden i ett år
Kvinnan är arbetslös, vi har inte råd att mannen ska gå hemma

And so on ...

Ibland är det säkert så. Men det är kanske 10% av fallen då jag hör argumenten användas åt andra hållet. Och det säger ändå någonting.

@Petruska

Klart det kanske hade varit bättre om jag hade varit sjukskriven ett par år istället, men nu är jag ingen person som gör det, så länge jag kan stå på benen går jag till jobbet, vilket jag gjort sedan jag var 18 år. Jag tycker inte att jag direkt missbrukar systemet. Jag har dessutom INGA jobbrelaterade problem. Jag trivs på mitt jobb men det är tungt.

Tack för ditt inlägg som fick mig att börja storgråta. Men du behöver ju inte bry dig om det, bara fortsätt tala om för andra vad som är rätt o fel :(

Fast om du faktiskt borde vara sjukskriven är det ju det du bör sträva efter? Istället för att slösa FP på att vara sjuk. Och för att få den hjälp du behöver. Jag sjukskrevs alldeles innan förlossningen och är mycket glad att jag slapp slösa FP på att vara sjuk och jag fick hjälp så jag blev frisk och kunde vars föräldraledig.

Och i ärlighetens namn kännt att jag behövt vila upp mig lite från jobbet som är tungt och utan karriärmöjligheter. Däremot tar mannen mycket mer VAB än vad jag gör.
Det här hör jag från så tragiskt många kvinnor. Kvinnor stannar gärna hemma eftersom de har trista/tunga/lågbetalda/dead-end jobb, föräldraledigheten blir en (väldigt kortsiktig) lösning för individer som lider av ett stort samhälleligt problem; att kvinnor sitter fast i pissiga tjänster.

Jag kan inte se annat än att lösningen är att man ska dela rakt av och på så vis hjälpa till att få ordning på att kvinnor sitter i en sån dålig sits arbetsmässigt.

Dessutom tycker jag att man allt som oftast hör följande argumentation:

Kvinnan har lägre lön, vi förlorar pengar på att mannen går hemma
Mannen har lägre lön, vi förlorar pengar på att mannen går hemma (för kvinnan har högre fp)
Mannen studerar, det är bättre att han studerar klart medan barnet är litet
Kvinnan studerar, men vi förlorar pengar på om hon studerar och mannen är hemma så hon får vara hemma
Mannen är arbetslös, det är bättre att han försöker få ett jobb och inte försvinner från arbetsmarknaden i ett år
Kvinnan är arbetslös, vi har inte råd att mannen ska gå hemma

And so on ...

Ibland är det säkert så. Men det är kanske 10% av fallen då jag hör argumenten användas åt andra hållet. Och det säger ändå någonting.
Just när det inte är så är det ju bra att någon styr upp det så att säga. Men som flera påpekat kan det ju vara så att man planerar bättre innan barnet föds med annorlunda regler. Eller, förhoppningsvis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka