Intressant! Den varianten har jag aldrig stött på - visst har jag hört "staten ska inte lägga sig i, det är ett intrång i individens frihet"-argument, men då har det bara varit från folk som visst suttit fast i normen de påstod inte påverkade dem (det var ju heeeelt andra orsaker - praktiska såna, såklart - som gjorde att det var kvinnan som var hemma, mhm ), så verkligen jätteintressant att höra om någon som din man!
Ja, det kanske inte hörs så ofta eftersom vi är just normavvikare i och med att vi delat lika.
Nä, han har väl någon slags idé om att VALET är någon slags frihet. Att just att få välja själv är liksom idealet; det absolut bästa.
Men jag tänker såhär: den som söker sjukersättning kan inte välja själv om den ska ha det, den måste uppfylla vissa villkor. Den som vill ha bostadsbidrag får det inte om den bor med sina 2 barn i en flott villa värd 2 mille. Den som vill ha socialbidrag kan inte välja att ha en massa dyra prylar som går att sälja av.
Föräldraförsäkringen är en FÖRMÅN, inte en rättighet. Därför kan staten gott styra den helt. För att skapa bättre förutsättningar för jämställdhet.