Sv: Varför skaffar man en stor j-a hund om man inte kan hantera den???
kl*
jag har mina erfarenheter av detta jag med... jag har en hund på 2,5 kg, exemplariskt lydig, alltid lös, och kommer det någon/något så går hon automatiskt fot.
vi kom från tåget och hon gick snett bakom mig, jag ser en stor hund ser ut som blandning rottis labbe(?) iaf över 40 kg. hunden skäller och drar, men jag bryr mig inte så mkt då jag ser att den är kopplad (alltid det första jag kollar när jag ser en annan hund)
sen hör jag ett skrik och hundens ursinniga läte ändras och kommer närmre... min lilla hund springer för sitt liv runt runt mig, efter 2 varv får jag tag i den stora hunden, jag får tag med båda nävarna i dess nackskinn och knäar honom ganska hårt i buken (adrenalin, behöver jag säga mer?
) hunden skriker och jag ryter tillbaka rör du dig ur fläcker så gör jag slarvsylta av dig!!! jag går lungt tillbaka för att känna om min hund är skadad på något sätt.
tack och lov så är hon helt oskadd (förutom psykiskt då...) jag slänger en blick mot den stora hunden, och han sitter kvar där jag lämnade honom. jag fortsätter och gå dit jag skulle, efter ca 10 m hör jag att damen ropar på mig...
jag vänder mig om och hon börjar typ prata (hon grät samtidigt) om att han brukar aaaaldrig göra så mot små hundar, och hon förklarade att det nog var för att min var hanne... för det första talade jag om att min hund var tik, en väldigt dominant sådan, därav lyfter hon på benet när hon kissar. osv osv... (jag orkade inte vara trevlig då jag just denna dag äntligen hade lyckats få henne att leka med en annan hund, hon har blivit jagad många ggr förut)
det sorligaste är att jag som främmande person kunde ta tag i hunden och ryta åt den och den lydde mig tvärt, utan diskussioner... men den om ägde den fick den inte att lyda alls... mao inget fel på hunden.... sååå sorgligt!