Varför skaffar man en stor j-a hund om man inte kan hantera den???

Sv: Varför skaffar man en stor j-a hund om man inte kan hantera den???

Håller med det där om ägare till småhundar, DE verkar inte bry sig om att deras hundar skäller och gör utfall mot andra hundar, hoppar upp och ner i kopplet, och på folk, en del verkar tro för att de är små behöver de ingen fostran överhunvudtaget.

Till att börja med så skulle jag ställa mig emellan den främmande hunden och min hund. Om omgivningen är säker så tar jag av kopplet på min hund. Skulle en hund "attackera" henne så kan hon antingen fly eller lägga sig ner -hellre det än att hon sitter fast i kopplet och inte kan komma ifrån. Jag kan ju inte lyfta upp en golden :D Men däremot kan jag gå emellan. Förhoppningsvis så vill ju inte alla till synes aggresiva hundar ha ihjäl en, utan bara hävda sig för sin osäkerhet(o skydda sin osäkra ägare). Jag skulle heller inte utmana ödet och gå tätt intill en oregerlig hund -utan gå en omväg.

Vi blev påflugna i våras av två enorma shäferhanar! De var kopplade, men vad hjälper koppel om ägaren är size 36 och hundarna väger 45-50kg styck? 100kg som drar i 50kg säger ju sig självt att de lätt slank ur ägarens grepp... Min hund var som tur var lös och kunde fly när de kom farligt nära oss, ägaren fick sedan fatt i dem efter att Smilla lagt sig. Dessa hundar bor ett par km bort och det händer att vi möter dem, Smilla kryper ihop så fort hon får syn på dem, och kommer de nära så lägger hon sig med svansen mellan benen.

Att inte folk kan uppfostra sina hundar... :mad:

*KL*

jag har tvärtemot upplevelser.. De stora hundar och jag min fjant möter har alla skött sig exemplariskt, medan dom små saker.. huvva..

Här om dagen kommer jag och min valp gåendes efter en tur i skogen och möter en dam med nån liten fråga-mig-inte-vad som morrar och kastar sig i kopplet... Hennes kommentar var "han kan vara lite agressiv mot andra hanhundar" men hon fortsatte låta honom kasta sig mot oss på långt koppel. Käftarna slog ihop 5-6 dm från mitt ben.

En annan händelse inträffade nere i den lokala djuraffären.. Jag stod där med fjanten och väntade på en vän varav en dam kommer in med två små mörka saker till hundar. Dessa två börjar råmorra och skälla som besatta vid åsynen av min fjant. "Är det en tik?" "eeh.. nej, det är en hanvalp..." "Ja men då är det ingen fara!" Varvid hon släpper efter på kopplet så hundskrällena står och hugger i luften bara några decimeter från min valp... behöver jag säga att jag och fjanten ganska snabbt styrde stegen ut?

Korrekta frågan är nog; VARFÖR skaffar man sig en hund man inte kan hantera?

((har inte läst alla inlägg... lalaaa..))

Senast ändrad:

Hej,
Jag instämmer att det är väldigt obehagligt att möta dessa stora hundar och känna rädsla.:(
På hundkursen jag går har vi fått lära oss att om vi har en liten hund så kan man ta upp den i famnen, men bättre är att försöka ha sin hund bakom sig. När man ser den attackerande hunden på ca 10 m avstånd ungefär, skall man skrika NEJ! och visa med hela kroppen att man är stor och självsäker. Ibland hjälper inte detta och då tar man fram sin lilla PET flaska med vatten och skvätter på hunden samtidigt som man ryter NEJ. (Ha alltid med en PET flaska i väskan eller fickan, 50 cl är lätt att ta med!!)
Jag inser att det känns svårt att göra detta mot en hund som ser livsfarlig ut men min lärare garanterar att detta är effektivt. JAg har inte provat än tack o lov.

Jag tror inte att det är så bra att släppa sin hund lös när den blir attackerad. Det man talar om för sin hund då är att: ok jag är din ledare men nu när vi bli attackerade så får du klara dig själv bäst du kan.

kl*

jag har mina erfarenheter av detta jag med... jag har en hund på 2,5 kg, exemplariskt lydig, alltid lös, och kommer det någon/något så går hon automatiskt fot.

vi kom från tåget och hon gick snett bakom mig, jag ser en stor hund ser ut som blandning rottis labbe(?) iaf över 40 kg. hunden skäller och drar, men jag bryr mig inte så mkt då jag ser att den är kopplad (alltid det första jag kollar när jag ser en annan hund)

sen hör jag ett skrik och hundens ursinniga läte ändras och kommer närmre... min lilla hund springer för sitt liv runt runt mig, efter 2 varv får jag tag i den stora hunden, jag får tag med båda nävarna i dess nackskinn och knäar honom ganska hårt i buken (adrenalin, behöver jag säga mer? :devil:) hunden skriker och jag ryter tillbaka rör du dig ur fläcker så gör jag slarvsylta av dig!!! jag går lungt tillbaka för att känna om min hund är skadad på något sätt.

tack och lov så är hon helt oskadd (förutom psykiskt då...) jag slänger en blick mot den stora hunden, och han sitter kvar där jag lämnade honom. jag fortsätter och gå dit jag skulle, efter ca 10 m hör jag att damen ropar på mig...

jag vänder mig om och hon börjar typ prata (hon grät samtidigt) om att han brukar aaaaldrig göra så mot små hundar, och hon förklarade att det nog var för att min var hanne... för det första talade jag om att min hund var tik, en väldigt dominant sådan, därav lyfter hon på benet när hon kissar. osv osv... (jag orkade inte vara trevlig då jag just denna dag äntligen hade lyckats få henne att leka med en annan hund, hon har blivit jagad många ggr förut)

det sorligaste är att jag som främmande person kunde ta tag i hunden och ryta åt den och den lydde mig tvärt, utan diskussioner... men den om ägde den fick den inte att lyda alls... mao inget fel på hunden.... sååå sorgligt!

ibland känns det som om många skaffar stora hundar endast för att det är lite tufft och stärker deras eget självförtroende.
Jag vet alldels för många hundar som helst saknar ngn form av ledarskap.

Har själv hund och vet vikten av ett bra och tryggt ledarskap, utan detta tar hunden chansen att domnera över de svagare individerna. Detta är ett naturligt beteende.

Jag vill passa på att ge en applåd åt hundägare som vet vikten av ett bra ledarskap och har pli på sina hundar.
Stora Applåder!

*kl*

Jag hatar människor som inte har kontroll över sina hundar :mad:

När våran första hund var valp (nu sju år) så skulle vi på en mindre utställning. Mamma tog hunden och gick i förväg medans jag och min bror skulle hjälpa pappa med grejorna. Plötsligt hör vi skall och morrningar och vi kollar såklart vad som händer så ser vi en stor rottis hanne anfalla mamma och våran lilla bichon frisé valp! Jag blev såklart livrädd när mamma låg där under hunden och våran valp låg en bit därifrån och gnydde med ett stort sår i sidan! Ägaren till rottisen hade stått med ett finger i halsbandet medans han pysslat med annat. Sedan kommer han farandes och påstår att hunden inte bits! Det blev ilfart till djursjukhuset med valpis och sedan till sjukan med mamma som klarade sig med några blåmärken. Men om valpens sår hade varit några mm. djupare så hade han varit död.

Kan inte fatta att vi hade en sådan tur och är otroligt glad att ha kvar våran gammelgubbe :love:

Först måste jag bara säga att jag har en stor hund själv, som är GLAD och vill fram till andra hundar för att busa. (han är en valp, i en väldigt stor hundkropp:D) Vissa gånger har jag haft svårt att stå kvar och hålla fast han. Men visst förstår jag att det är obehagligt när det kommer fram en stor hund och matte/husse inte kan hålla honom. Är det en snäll hund, ja då har man tur. Är det en arg hund, då är det illa ..

Men nu har jag kommit på den lysande iden att ta bort hans intresse för hunden man möter, och istället söka åt det godis jag kastar framför honom. Han lägger inte en blick på den andra hunden, det funkar kanon ;) Målet är väl att han inte ska bry sig överhuvudtaget, UTAN godis.. Skrev bara det här som ett tips om någon "storhundsägare" som har samma problem råkar se det här..:)

Och utifrån min erfarenhet så är det bäst om du bara traskar vidare, och inte bryr dig. Visserligen förstår jag att det är svårt om man inte vet om hunden är glad eller arg, men att försöka går alltid.

Men, alla med stora hundar (och små hundar) måste ha pli på dom.. För det ÄR obehagligt när det kommer fram en okänd hund..:smirk:

När jag var ute med min hund igår kom en ung kille på ca 12 års ålder med två stora hundar, en schäfer och en rottweiler. Båda unghundar och väldigt livliga. Denna lilla killen hade INGEN chans att hålla i ens en av hundarna och flög som en vante efter dem enda fram till mig och min hund. hundarna är båda hanar precis som min och könsmorna. De är dessutom i den åldern då de börjar bli kaxiga mot andra hanhundar och försöka dominera. Det var inte kul att stå där med min lilla hund och två stora hundar som jag vet är ganska tuffa. Min hund har blivit överfallen av en rottweiler för ett tag sen och är lite osäker mot denna ras då han inte känner hunden.

Hur kan man släppa ut sin pojke med två så stora hundar? Bryr man sig varken om sitt barn eller sina djur? Usch blir så förbannad och hoppas jag ser föräldrarna med hundarna en dag

Jag har två stora hundar! Och visst drar inte dom iväg för mig. Men ibland när jag möter hundar när jag e ute, stora som små.. Brukar jag gå undan en bit och låta dom passera. Och då e det väldigt irriterande när folk med flexi släpper dom så långt fram så att dom nästan kan nosa på varandra.. Om man går undan och släpper fram folk borde dom ju fatta. ATT JAG VILL INTE:mad:

Först måste jag bara säga att jag har en stor hund själv, som är GLAD och vill fram till andra hundar för att busa. (han är en valp, i en väldigt stor hundkropp:D) Vissa gånger har jag haft svårt att stå kvar och hålla fast han.

Men nu har jag kommit på den lysande iden att ta bort hans intresse för hunden man möter, och istället söka åt det godis jag kastar framför honom. Han lägger inte en blick på den andra hunden, det funkar kanon ;) Målet är väl att han inte ska bry sig överhuvudtaget, UTAN godis..

Av den anledningen har vi redan börjat träna våran valp på att han ska sitta, innan han får hälsa på någon annan hund.
Kommer underlätta mycket om det funkar tills han blir större.
En hund på 55kg+ (rottweiler) är inte rolig att hålla emot om den får för sig att den vill fram och hälsa. :d

Jag tycker inte att stora hundar kräver mer än små. Verkligen inte. Det beror helt på vad för ras man talar om och det kan vara tvärt om i vissa fall. Men du är ju förstås mer illa ute om du har en galen rottis i kopplet än om det är en galen chiuaua. ;)

En granne till oss (eller ja, han bor i närheten) har två rottisar som han måste rasta var för sig många ggr. Helt galet tycker jag. Vid ett tillfälle överaskade de oss (och vi dem). Hans hund var kopplad, vår okopplad som vanligt. Vår hund fryser till för att hans hund hotar och den gör sen utfall och hugger tag i halsen på vår hund - har sliter alltså med sig husse och lyckas - trots koppel - få tag i vår hund precis där han siktade. Vi slet ett tag tills vi till slut lyckades få loss hans hund från vår.

Efter skrek han hysteriskt på oss och vi ursäktade oss för att ha haft vår hund lös. bara för att inte ställa till med bråk. Vi visste ju att det var han som inte haft koll på sin hund - han har aldrig påpekat att hunden är lös annars och det är tillåtet att han är det uta hos oss.

Så jag vet precis vad du menar. Men hur ofta verkar människor tänka innan de tar sig för ngt - ffa djur - mycket, mycket sällan enl min erfarenhet. :smirk:

Av den anledningen har vi redan börjat träna våran valp på att han ska sitta, innan han får hälsa på någon annan hund.
Kommer underlätta mycket om det funkar tills han blir större.
En hund på 55kg+ (rottweiler) är inte rolig att hålla emot om den får för sig att den vill fram och hälsa. :d

Absolut, jag skulle också träna min hund från första början om jag haft möjlighet.. Nu är det så att det är en 7 mån omplaceringshund jag har, och han har tydligen inte fått träna det här innan, men det blir bättre och bättre för varje dag:bump:

Idag när vi passerade en jakthund (som förövrigt skällde mer än 100 hundar tillsammans) behövde jag bara säga nej, och rikta uppmärksamheten på mig, sen sa inte min hund så mycket mer utan traskade vidare. Lite smågnäll var det väl, men jag är himla nöjd med framstegen iaf :D

Jag tror inte att det är så bra att släppa sin hund lös när den blir attackerad. Det man talar om för sin hund då är att: ok jag är din ledare men nu när vi bli attackerade så får du klara dig själv bäst du kan.

Kopplet har väl inget med ledarskapet att göra? Inte för min hunds del iaf...

Att man tar av kopplet på en hund betyder inte att den skall sticka direkt, de flesta lär väl sina hundar att stanna kvar trots att kopplet åker av? Det har jag gjort iaf... Fast jag har väl koppel på nån enstaka gång i månaden kanske, så det är inte så speciellt när det tas av...

Om man inte tar av kopplet på sin hund i en situation där hunden känner att den måste fly, så slutar det ju med att hunden hänger i kopplet och försöker för sitt liv ta sig därifrån, och snurrar runt sin ägare med strypkänsla. Är det bra för ledarskapet då? Det ger ju dessutom den attackerande hunden bättre chans att få tag i "bytet".

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 266
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 614
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18