Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag avser med möderne är stona i stammen.
Intressant. Med mödernet menar du då alla ston i hingstens stam, alla på moderns sida eller bara ston i rakt nedstigande led från modern?
Jag är inte så inne i just aveln men är det inte så att det enbart är på lite senare tid som uppfödarna i Sverige låter sina ston tävla och få meriter innan dom sätts i aveln istället för att man avlar- får ett sto som för mödernet vidare och som nästan direkt sätts i avel som får ett nytt sto osv osv....
Om jag har ett avelssto så menar jag de ston som finns i rakt nedstigande led från henne. Detta innefattar naturligtvis även systrar och deras resultat, efter dessa i sin tur är ett resultat av de goda mödrarna.
Hingstarna i stammen bedöms både efter sin egen insats i sport och avel, och denna i sin tur beror enligt mig på deras mödrar (och ston bakåt).
Så alla ston räknas, men framförallt de ston som utgör stofamiljen.
Har Ni tips på hur man kan ändra denna bild ? Hur ska man göra för att sprida kunskap än mer?
Hur kan man göra för att uppfödarna ska räknas mer? Tycker det vekar vara lite dåligt på den fronten i dagsläget? Det borde kanske finnas fler uppfödarpriser? Obligatoriska % på ev prispengar. Nu vet jag inte precis hur det fungera idag? Men lite sådana morötter till uppfödarna borde ju rimligtvis sporra till att få fram så bra individ som möjligt, samt vara extra nogrann till vem man säljer till...
Lite tankar, vill gärna höra Era!
Jag kollade lite nu på olika ställen och begreppen verkar användas lite olika.
Det borde vara en ära, att få ett elite sto till sin hingst, men i slut ändan är det bara pengar som räknas.
När jag menar möderne, så menar jag stofamiljen.. Pratar jag om hingstens möderne, så är det den stofamiljen som hingsten kommer från.
/U