Varför så ojämn fördelning av ston till våra svenska hingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför så ojämn fördelning av ston till våra svenska hingstar?

Det jag menade i mitt inlägg var att jag tror att en proffessionell uppfödarkår är mer medveten om vilka linjer det är man avlar på. Jag menade inte att de generellt använder äldre hingstar. Visst finns det matadorer i alla länder. Ibland kan ju en matador göra nytta, ibland inte. Det jag är kritisk till är när man väljer utan djupare kunskap.

Kan ibland tycka att det verkar som att jakten på det nyaste och hippaste överskuggar de egentliga avelsmålen. Jag är för att man använder unga hingstar, men ju mindre prövad hingsten är, ju mer kunskap om de bakomliggande leden krävs det för att bilda sig en uppfattning om han passar det stomaterial man har.

Vi har under alla år betäckt med den hingst som vi tror passar våra sto(linjer) bäst.
Allt från nygodkänd till 22 årig ELIThingst.

Jag tycker att de flesta som avlar(=inte bara betäcker) har god kunskap om sina ston, är mkt väl pålästa om hingstar ,deras prestationer och deras linjer.

Sedan är det ju så att alla inte vill använda utlandsbaserade hingstar "till varje pris", utan att gärna väljer en svenskstationerad hellre.

För det är ju ofta så att det finns mkt blod representerat på bägge ställena:) bara i olika konstallationer:)

Det finns faktiskt svenska linjer som är eftertraktade utomlands också, vi ska inte glömma det.

Jag tycker att de flesta som avlar(=inte bara betäcker) har god kunskap om sina ston, är mkt väl pålästa om hingstar ,deras prestationer och deras linjer.

jag tror oxå de flestaa stoäg har god kunskap om sina egnas stons möderne.Men jag tycker llt för få tar hänsyn till den tilltänkta hingstens möderne...

tänk om det funnits en internationell matchingsdatabas;).Man skrev in stoets rengr.Men detta skulle alla uppgifter finnas krings tsoet tex exteriöra poäng, poäng temprament, tävlingsres, avkres, härstammning osv.Som stoäg skulle man kunna detaljera sökning av hingst genom att söka på tex stam, mankhöjd mm.Matching skulle göras av datorn o vips hade stoäg ett anatl hingstar passande för just ditt sto.Datorn skulle oxå ta hänsyn till tidigare framgångsrika matchingar.Detta känns som starwars men dock :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
F
Islandshäst Sista numret av Islandshästen är det en artikel som heter "I huvudet på en avlare". Där framgår en i mina ögon gammal kritik om att man...
2
Svar
28
· Visningar
4 509
Senast: Mósi
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 284
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka