Varför så höga hästar?

Sv: Varför så höga hästar?

Fast det är väl inte så konstigt att ett sto under 160 cm får avdrag på typ poängen, när "rasstandarden" säger att önskvärd strl. på ston är 162- 168 cm.

Det är det jag försöker att säga, då måste man försöka att släppa sådana regler om vi skall kunna få avla på mindre modeller.

Ett litet sto kan ha mkt bättre typ, och vara mer feminin än ett sto på 175 cm, så jag tror på bättre utbildade domare, som kan se skillnad på ett bra sto och ett sämre OAVSETT storlek.

Det är det jag försöker att säga, då måste man försöka att släppa sådana regler om vi skall kunna få avla på mindre modeller.

Ett litet sto kan ha mkt bättre typ, och vara mer feminin än ett sto på 175 cm, så jag tror på bättre utbildade domare, som kan se skillnad på ett bra sto och ett sämre OAVSETT storlek.

Fast då är det ju rasstandarden som måste ändras. Det spelar ingen roll hur bra domarna är utbildade, dom MÅSTE ALLTID dömma efter rasstandarden, annars gör dom fel.

Kanske helt enkelt för att människorna (ryttarna) blir längre?

Rent egoistiskt tycker jag det är toppen, jag är "störlång", 179 cm över havet, och nu har jag plötsligt inga problem när jag letade häst! Och inte heller jättestora bryderier när jag ska välja hingst till mitt sto!
Jag tycker det är jätteläskigt när en häst är för liten, blir som en svajig flaggstång med överkroppen! Hoppning tex är en omöjlighet för mig om det är en liten häst jag rider!

Minns när jag letade häst i slutet på 80-talet. Inte många hästar var aktuella för mig att åka och kolla på då jag måste ha en som är minst 165 cm hög.
När jag letade häst igen för två år sedan, då behövde jag inte sålla ett dugg längre, bara att ringa på den häst jag tyckte lät intressant, de var alla minst runt 165 i allafall!

Så ÄNTLIGEN så är min längd inte ett problem för mig som ryttare! :bow:

Dessutom så tycker jag att hästarna går mer mot en ädlare modell, och då spelar ju mankhöjden ingen som helst roll, en kortis kan ju rida en 170 cm häst lika effektivt som en långis.

Att en kortis inte vill rida en häst på 170 som de såg ut för flera år sedan, det förstår jag! Då var halvblodet ju mycket mer "karlhäst" generellt, och då är det ingen höjdare att sitta där uppe som en liten flugskit och försöka få ihop hästen!
Kan ju bara ta min gammelpålle som exempel. Han var e:Lester, och Lester togs ur aveln pga att han gav framtunga, tungridna avkommor. Vilket min gammelpålle på 168 cm var ett typexempel på! :D
Och kortisar hade skitjobbigt att rida honom! Även jag med mina lååånga ben fick jobba rejält!
Att jämföra med min nu 170 cm stora tyska, hon är mest bara ben, men hon har gott djup och tillräckligt lång hals för att inte kännas liten för mig.

Jag avlar på små hästar. De är mer hållbara. Jag tycker att en ridhäst bör vara max 170 cm hög. Jag själv är cirka 165 cm lång så det passar mig bra. Jag använder mig utav hingstar som lämnar lite mindre, alltså max 170 cm höga avkommor, vilket jag i övrigt har startat en tråd om rätt nyligen och fått in jättemycket tips på hingstar som lämnar smått.

Jag avlar på små hästar. De är mer hållbara. Jag tycker att en ridhäst bör vara max 170 cm hög. Jag själv är cirka 165 cm lång så det passar mig bra. Jag använder mig utav hingstar som lämnar lite mindre, alltså max 170 cm höga avkommor, vilket jag i övrigt har startat en tråd om rätt nyligen och fått in jättemycket tips på hingstar som lämnar smått.

Jag kan inte förstå hur du kan kalla 170 cm höga hästar för små/mindre?

För mig är det en häst i den övre halvan av normalhöga hästar. Små hästar för mig är under 160 cm och "stora" hästar är de som ligger +175 cm. Normal spannet idag ligger ~163 - 172 cm

Jag är 180 cm och rider helst hästar kring 170 cm.

Om du tittar på sporthästarna runt om i världen så är en häst på 170 cm litet. De vill ha större hästar runt 175 och uppåt. Dressyrryttaren vill inte ha en liten "korv" på 155 cm, haha. De vill ha hästar med långa vackra ben som kan röra sig lite. ;) Detsamma gäller hopphästarna. De ska vara stora men ändå smidiga.

Dressyr är en upplevelse för ögat och där spelar även storlek, färg, kön och tecken in, när det kommer till hoppning är det enbart prestationen som räknas och inte hur stor hästen är. :cool:

Jag håller med dig, för mig är små hästar närmare 160 eller mindre.

Är själv 176 och har ett sto på 166 med bra bredd i bålen och hon passar mig utmärkt. Har även ridit ett cobsto som är strax under 148 och hon kändes faktiskt inte heller särskilt liten. Det är ju mer än mankhöjden som spelar in på hur hästen upplevs (precis som kopparberg är inne på).

Jag älskar stora hästar! Det är maffigt och hindren blir så mycket mindre ;) Jag är själv 175cm lång och normalviktig, tycker jag passar bäst på en häst runt 170cm+ :) Min "lilla" 2:åring ska bli just 170cm+ och jag hoppas på minst 172cm och max 175cm :) Hon är lååååångbent och väldigt "flickig" med mycket massa :love:

Men visst kan jag tänka mig att rida på en häst som är 155cm också, men inget för mig att avla på eller köpa :)

Jag håller med dig, för mig är små hästar närmare 160 eller mindre.

Är själv 176 och har ett sto på 166 med bra bredd i bålen och hon passar mig utmärkt. Har även ridit ett cobsto som är strax under 148 och hon kändes faktiskt inte heller särskilt liten. Det är ju mer än mankhöjden som spelar in på hur hästen upplevs (precis som kopparberg är inne på).

Jag tycker att det måste finnas en harmoni i ett ekipage...............
På en dressyr bana så är det mkt viktigt att det finns en harmoni, annars så försvinner hästens utstrålning om det inte passar.

Så summan av kardemumman är dock att det måste finnas hästar som passar alla, både stora som små ryttare.

Sporthästarna i de högre dressyrklasserna måste ha lite storlek - men om vi avlar fram 1000 hästar på >175 så är det ju inte särskilt många av dessa som sedan också har kapacitet för att hamna där. När en sådan häst blir bra så blir den verkligen kalas, men alla de som inte har ridbarhet etc att motsvara sin kroppshydda? De köps de av ryttare som hade fått det lättare för sig ifall de valt motsvarande häst på 160-165 istället.

I den här tråden tycktes inte dessa ryttare träda fram, men IRL så tycker jag att det "kryllar" av tjejer på (för) stora hästar som de får jobba sig blå för att få någon ordning på, när ridningen skulle kunna vara så lätt!

Jag tittar efter små hingstar med mycket ridbarhet till mitt sto, då jag många gånger hellre skulle ta fram ett litet och nätt sporthalvblod, än att jag satsar på den lilla, lilla sannolikheten att få fram en sporthäst med mycket storlek, elektricitet á la Topaasch och otroliga rörelser till Brink & co. Det kommer jag inte lyckas med i alla fall, så den chansningen kan andra få göra!

Jag tror att det är helt rätt tänkt! De flesta ryttare i Sverige tävlar ju inte på elitnivå och har inte förmåga att rida dessa hästar. Har man däremot en trevlig, lite mindre häst, som mor och dotter kan ha t ex, så tror jag att det är lättare att finna en köpare till den, än ett stort halvblod som ändå inte är "top of the line". En mindre häst är oftast lättare att rida, och dessutom lättare att sköta på alla sätt och vis.

Men inte alla hästar på 170 cm och högre är "stora att rida"!
För många år sedan så provred jag en häst på 180 cm. Kan säga att man lätt gjorde galoppvolter på 10m2, fick plats i ridhuset, satt bekvämt osv.
Den mest "storridna" hästen jag ridit var under 160 cm! Mycket rygg = svår att sitta på, svår att hitta takten, gled iväg i övertempo, tappade formen osv.

På vilket sätt skulle större hästar vara svårare att sköta?
Ett smidigt fullblod på över 170 cm kan vara mycket lättare att hantera, baxa runt, lasta osv än en stabbig D-ponny som är allmänt stel och klumpig.
Jag har aldrig märkt att mankhöjden haft någon som helst betydelse för hur lättskött en häst blir faktiskt.

Jag håller med! Mitt halvblodssto på 159 cm har fått 8 på sin typ de gånger hon visats, och på stambokföringen 2001 (när hon var 14 år = ej poängbedömd) fick hon bra muntligt omdöme istället - ingen kommentar om att hon skulle vara liten. Antar att det har hänt en del under de senaste 10-15 åren, eller så har jag väl haft tur med domarna.

*KL*

En väninna har en veterinärvän i Tyskland. Där har man problem med stora hästar som växer för fort för tarmpaketet = > kolik när tarmarna rör sig för mycket.

Sen är det väldigt stora skillnader i kraft för varje centimeter i längd på benen. Hävstångs- och skjuvkrafter som ökar mångdubbelt med varje ytterligare cm. Lägg till sen små ridhus, så är det inte så konstigt att många stora hästar ofta står och vilar sina skador. :cry:

Tja, inte lätt att komma åt att borsta hästen överallt om den är för stor. Jag är ju som sagt väldigt kort i rocken, bara 160 cm i strumplästen. ;)
Sadla och tränsa en häst på 160cm plus, är ett stort bekymmer för mig. Jag vill kunna se gott och väl över hästens rygg och manke. Jag tycker att det är opraktiskt med en häst som är över 160 cm i mankhöjd, det räcker gott och väl med 150 för min del, men så är jag ju som sagt kortare än genomsnittet.

De hästar som jag har ridit, som ändå varit välridna dressyrhästar, på 165-170 cm i mankhöjd, de har känts som elefanter i jämförelse med hästar på 150-160 cm. För det första, svårt att lägga på och ta av täcken, sadla, tränsa (kräver en medgörlig häst). Sedan att leda dem, de tar ganska långa kliv och känns väldigt stora bredvid en.
Sedan jobbar jag gärna hästarna från marken. Det är högst opraktiskt med en häst som är ca 165 cm eller mer då, man får dålig överblick på hästen när man måste titta både upp och ned på den.

Men men, detta är ju bara vad lilla jag tycker. :) Andra kanske gillar dessa stora hästar och det får väl stå för dem. :grin:

true_blue har bättre vetenskapliga belägg för varför man inte bör ha så stora hästar...

Jag och cob-stoet såg kanske inte helt harmoniska ut;)
men på min egen häst ser det lagom ut.

Fast det är väl inte så konstigt att ett sto under 160 cm får avdrag på typ poängen, när "rasstandarden" säger att önskvärd strl. på ston är 162- 168 cm.

Där har jag känslan att man drar av för ston som är lägre men jag är inte lika säker på att de drar av på typen för de ston som är högre än rasstandarden.
Jag har dock inga siffror som backar mig men jag tycker att det har varit mer regel än undantag på de bedömningar jag sett.

Men inte alla hästar på 170 cm och högre är "stora att rida"!

Nej, det är sant, men dom blir inte mindre att hantera från marken för det. Och det är lika långt att ramla av/klättra upp etc, oavsett om den känns stor eller inte.

Har vart med/sett ett par på 175-180+ som fått avdrag för sin storlek.

Liknande trådar

Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 042
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 657
Senast: cello
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
16 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat