Varför så höga hästar?

Sv: Varför så höga hästar?

personligen gillar jag stora hästar och jag är liten 157:angel: och min häst ca 174 visst jag ser liten ut men hon är väldigt välriden så det funkar bra. MEN tycker också detta med stora hästar verkar vara lite utav en fluga... så fort någon har en stor häst så är det som nån slags status ungefär. De flesta hästar i eliten i hoppning är faktiskt inte 175 utan nästan alla tycker jag är mycket mindre än vad man tror normalhöjden är väl 165-168 cm.. Det är int elätt för 175 hästar att få plats på inomhusbanorna alltid. större hästar än 170 gör sig oftast bäst på utomhusbanor dagens banor är ju ganska tekniska. Problemet med hästar över 170 är ju ofta det att dem blir ganska sena att dem växer länge och kan därför få skador om man tex inte tar sig den tiden att vänta på dem. Vet en dressyrhäst som var 168 när han var 4 år och 178 när han var 8 år :eek: och han fick skador som berodde på detta. Nuär det ju så att marknaden verkar ju vilja ha 170 hästar detta är verkligen idealhöjden verkar det som så har du en häst som är under 165 så blir det direkt avdrag på priset.

För mig är detta ett stort problem, jag är väldigt liten och vill ha en häst mellan 150 - 160, men det verkar ju som att alla som avlar på kvalitet satsar på 170 hästar, varför måste liten häst = hobbyhäst. Nästa gång jag köper häst skall jag köpa ett föl som jag vill satsa med på tävlingsbanorna, men jag vet inte hur jag ska ta mig till för att hitta en bra indivi i rätt storlek :confused: Jag tycker det är fruktansvärt irriterande att uppfödarna föder upp hästar som skall passa till män när det i Sverige är till största delen kninnor som rider, det säger en hel del tycker jag :smirk:

För mig som relativt kort tjej (160 cm i strumlästen) vill jag verkligen inte ha hästar höga som hus. Jag har ridit på några storvuxna exemplar och får svindel. Att rida ut på en sådan häst är ingen dröm heller, hög fallhöjd. Tittar man lite snabbt på salu-annonser för halvblod idag så ligger mankhöjden på tok för högt för vad jag vill ha. Allra helst skulle jag faktiskt vilja ha en riktigt liten häst. :) Dessa övervuxna ponnyer är rena drömläget för mig :d . Om det blir strängare mätregler och de ponnyer som är över ponnymåttet kommer ut på marknaden som liten häst, är de perfekta för mig.

När jag köpte min häst, så var han gissningsvis ca 138 cm hög, två år gammal. Jag jublade och hoppades på att han skulle stanna på en mankhöjd under 150 cm. Nu visade det sig att han blev ungefär 150 cm i mankhöjd, och det funkar väl bra, men jag skulle inte haft något emot att han vore mindre.
För några år sedan skötte jag en maxad C-ponny, han var alldeles lagom stor åt mig, jag såg inte stor ut på honom och jag hade ändå fullt sjå med att rida honom, han var ganska het på hinder.

Om jag framöver ska ha hästar och avla på, så kommer jag att titta på andra raser än halvblod. De spanska raserna har en del mindre exemplar, men de här i Sverige verkar gå mot större mankhöjdere, och likaså utomlands, de hästar som ska säljas utanför deras egna länder. Nu har jag ögonen riktade på Morgan-hästar, de är riktigt snygga i kroppen och mankhöjden ligger på ca 145-155 cm, en perfekt höjd till mig och min sambo. :)

Jag rider ett sto, som är av den gamla modellen. Tror jag iallafall, för hon är inte speciellt smäcker och sportig till utseendet. Ganska stor kroppsmassa osv. Hon är ca 170 i mankhöjd. Och jag hade till en början brutala problem att rida ihop henne, nu går det bättre, men är långt ifrån bra. Jag är själv 170 cm lång. Och tycker ändå att hon passar mig ganska bra storleksmässigt.
När jag ska köpa häst, så kommer jag leta efter den större modellen, då jag helt enkelt känner mig för stor på de lägre hästarna. Och jag kan ju såklart rida hästar på 160-165 också. Men jag gillar jättebamsingar till hästar.. :love:
varför vet jag inte, men jag tycker att det är grymt.. :o

Håller helt med dig, jag är bara 163 cm och en halvblodshäst på 170 skulle vara rena självmordet. Har köpt en morgan som troligtvis kommer att bli cirka 156 cm, högre än så vill jag inte ha. Morganhästar må vara små i förhållande till halvblod, men ack - vilka kraftpaket!

Åh, vad spännande! :) Köpte du hästen från uppfödare? Hur gammal är den? Svårt att få tag i lämpliga hästar att köpa? Tycker att antalet Morgans till salu inte är särskilt många. Jag hoppas på att denna ras kommer att bevara sin mankhöjd och att man inte satsar på större individer.

nyligen när vi visade våran 3-åring på rådgivande o dom skulle mäta honom ville monstret inte stå stilla, så mät mannen sa typ vart vill ni ha honom o rådde oss från att inte ta över 170...? Han blev 168 tror ja...

har dessutom 2 hopphästar på runt 1.68-1.71 något som ska säljas och de som j/yr hästar men de flesta tkr att dom är för stora! själv är ja runt 173 o tkr dom är små...

personligen tkr jag allt handlar om ridbarheten...
som någon sa, storleken har inte betydelse ;)

Jag håller med om att man får tänka på benens längd vs kroppens djup..
Jag har två hästar, ena är 165cm och bred över ryggen med mycket djup och ganska korta ben, dock inte grov. Äldre typen av holländsk halvblod.

Min andra är ca 175cm, efter xx, långbent men ändå rätt maffig och välbyggd.

Själv är jag 177cm och jag ser nästan mindre ut på min lilla... :p Dock har den stora hästen jättestora rörelser också, så man märker av stl så fort han rör på sig. :p Men gång är ju också individuelt, har ridit ännu större hästar som haft ponny-gång...

Men om jag vore 160 lång så skulle jag verkligen inte ha nån 170++ häst, varför göra det så svårt för sig själv...

*kl*

Jag irriterar mig också på bristen på "småhästar" med kvalitet. Jag kan visst rida en 168-170 av ädel modell (160 själv) men det blir så mycket jobbigare för mig i hantering och skötsel så det funkar inte. Samtidigt behöver det inte betyda att jag vill ha en övervuxen ponny eller buskavlad korsning...

Nu har du nog hört fel.Holsteinerförbundet registrerar alla ston oavsett mankhöjd,men ston under 160cm registreras inte i huvudstambok l utan i stambok ll.

*knapplån*
Jag har ett havblod på ung 155 cm av den gamla typen, så hon är ganska djup i bålen. Jag är själv 162 cm så när det gäller den moderna typen av häst som har långa ben och inte så djup i bålen, så kan jag rida en häst på 165 cm utan att det ser konstigt ut. Jag har ridit en del större också men då börjar jag se ut som ett barn på en för stor häst. Det är andra saker som spelar in också tycker jag som Sassy skriver med skötsel, sadling osv.
Idealet för mig är en mindre (absolut högst 165 cm) häst med härligt elastisk gång. Som Hermes :love: . Han väl inga problem med att hävda sig på tävlingsbanan? :angel:

När jag läser om att man vill ha fram tidiga och stora hästar så tycker jag att det inte går så bra ihop... Många individer här måste få chans att växa klart innan man belastar dem för mycket. Det blir lätt hållbarhetsproblem annars enligt min åsikt.
Men som uppfödare - jag antar att det inte är lätt att stå med en 4-åring på 178 cm med växtvärk som man knappt kunnat rida in. Inte så lättsålt eller hur?

Hmm... jag verkar tänka lite annorlunda enn dom flesta här...

Jag är liten, 158 cm o 45 kg, men rider nästan bara stora hästar...
Jag har kommit fram till att jag faktisk inte kan bestämma storleken hästarna vill få, så om jag tänker hålla på med hästar, så måste jag lära mig att rida stora hästar.

Om jag skulle valt häst efter storlek, skulle en c-ponny vara lagom, men jag är senior, och vill tävla, så det måste bli stor häst. Och då tycker faktiskt jag att vill man tävla och satsa, ja då får man helt enkelt lära sig att rida alla sorters hästar, små som stora...
Visst, det är kanske enklare för folk på 180 att rida dom stora, maffiga hästarna, men då får man väl kämpa lite extra...;)

Minsta hästen jag har haft var 163, och största 176...

Klart att man ska lära sig att rida alla sorters hästar, men inte en chans att jag - på 163 cm - skulle kunna rida ihop Briar lika mycket som hans ryttare... Ridning handlar såklart om teknik - men till viss del, även styrka... Man behöver ju inte göra det svårare för sig än vad det är.

Intressant med morganhäst! kommer ihåg från min ridskola att det stod en sån där en period. tror att det var en godkänd hingst som hette Country Boy. Han var helt underbar, snygg, klok och han var inte särskilt stor, tror knappt han var 160, men som sagt underbart temperament.
Undrar om inte det här med storleken på hästarna har utvecklats lite genom dressyren, kommer ihåg Christine Stuckelberg, hon hade en bjässe (kommer inte ihåg vad han hette, Granit kanske?) och det såg pampigt och imponerande ut förstås. Det blir ju en del trender i allt.

Jag måste också säga att det är känslan som gör det.
Jag vill känna mig liten på hästen.
Det känns häftigare att ha så mkt häst under sig.
ja jag har en islandshäst på 134 också, men henne har jag för hennes underbara personlighet och att hon är så pigg o rolig att rida, inte för hennes storlek.
Fick jag välja annars så så stor som möjligt! 185 - ja tack :angel:

Country Boy var inte godkänd eftersom morgan inte var en godkänd ras i Sverige på den tiden han levde. Han ägdes av Anders Carlsson, Skänninge. Morgan blev godkänd ras i Sverige i början av 80-talet.

Hans dotter Cola, u La Sombra e Drabant, fick med Alpen Fürst många avkommor som tävlats upp till medelsvår dressyr.

Stam och lite info finns här http://www.allbreedpedigree.com/country+boy4

har inget bra svar på detta faktiskt. Har själv en e.Briar 899 som har kommit upp i mankhöjden 180. Detta är ingenting som min mamma från början önskade när hon använde briar 899 som hingst. Kanske är som allt annat. "mode"? vad vet jag. Alla föredrar ju olika. Vissa vill ha mer anpassade storlekar på hästar med hänsyn till sin egen längd medan andra vill ha "större modeller" med hänsyn till respektive målsättning? Tex i de högre klasserna i hoppning brukar mankhöjden ligga på ca 170.

Jag fick en gång lära mig att ryttaren skulle vara mellan 5-10 cm längre än hästens mankhöjd. Jag är 173 cm och trivs bäst på hästar mellan 165-170.

Vad gäller avel så har jag ett fullblodssto på 160 cm och väljer oftast en hingst runt 170 cm. Nu har jag inte avlat så länge eller mycket men treåringen ser ut att bli någonstans mellan 165-170 (har inte mätt henne sedan tidigt i våras) så det blir perfekt för mig.

Detta ämnet är helt klart intressant..................

Stamboksför du ett sto av den mindre modellen 155 cm till 160 cm, så vill det till att det är en öppen och mkt duktig domare som ser ditt sto, annars så får du avdrag på poängen tack vare hennes storlek.

Jag har själv ett sto av mindre modell 157 cm i aveln, och när vi stamboksförde henne så, fick hon sitt B med 38 poäng. Och när vi visade henne två år senare med föl, och fölet fick mkt bra poäng så frågade domaren mig, vad stoet har för poäng och jag berättade det, och han var förvånad över att hon inte hade fått mer, åter igen, storleken............................

Likaså om hästen är av modell mindre vid tre års testet, mindre modell sämre typ..............

MEN..................när vi hade besök utav en föreläsare ifrån Landgestut Celle, för länge sedan angående aveln och dess utveckling, så bad han nästen oss sto ägare att använda oss utav fullblod, anglo, trakehnerblod, för att vi måste lätta upp vårt avelsmatrial även storleksmässigt............

Så för mig så måste det finnas hästar i ALLA storlekar, för inte finns det väl endast 45 eller större storlekar i en sko affär.

Detta ämnet är helt klart intressant..................

Stamboksför du ett sto av den mindre modellen 155 cm till 160 cm, så vill det till att det är en öppen och mkt duktig domare som ser ditt sto, annars så får du avdrag på poängen tack vare hennes storlek.

Jag har själv ett sto av mindre modell 157 cm i aveln, och när vi stamboksförde henne så, fick hon sitt B med 38 poäng. Och när vi visade henne två år senare med föl, och fölet fick mkt bra poäng så frågade domaren mig, vad stoet har för poäng och jag berättade det, och han var förvånad över att hon inte hade fått mer, åter igen, storleken............................

Likaså om hästen är av modell mindre vid tre års testet, mindre modell sämre typ..............

MEN..................när vi hade besök utav en föreläsare ifrån Landgestut Celle, för länge sedan angående aveln och dess utveckling, så bad han nästen oss sto ägare att använda oss utav fullblod, anglo, trakehnerblod, för att vi måste lätta upp vårt avelsmatrial även storleksmässigt............

Så för mig så måste det finnas hästar i ALLA storlekar, för inte finns det väl endast 45 eller större storlekar i en sko affär.

Fast det är väl inte så konstigt att ett sto under 160 cm får avdrag på typ poängen, när "rasstandarden" säger att önskvärd strl. på ston är 162- 168 cm.

Liknande trådar

Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 042
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 657
Senast: cello
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
16 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka