Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

Sv: Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

Har som sagt sett en häftig frieser hingst i ett när liggande stall. Har aldrig ridit på nån .

Min är riden av flera duktiga instruktörer som tävlar högre klasser dressyr...dom har alla varit överraskade när dom ridit...Fått mycket beröm för att han är så lättriden , samarbetsvillig, framåt och lätt i handen.

kan du inte visa lite bilder/film på din om du har? skulle va roligt.

Har bara filmer sen ett år tillbaka...och gamla bilder ..pluggar ju och har legat lågt med ridningen ;)
rider bara nån gång i veckan för att hålla igång mina hästar..
här kommer en helt underbar bild ;)
kanske har jag visat den förr...
zorro-1.jpg

jag tkr det är finare när de grövre raserna går dressyr än halvbloden. De grövre raserna är så mkt pampigare :). Jag vill ha en frieser sen och tävla dressyr på :love:

Oj vad kallt det såg ut...:crazy::D

Varför ser man nästan aldrig en frieser hästar på dressyrbanorna? Tycker att rasen borde passa bra till dressyr med sin stora utstråling och oftast fina steg. :idea:
Någon som har en teori om detta?

har ingen teori, jag har erfarenhet varför det finns så få frieserhästar på banorna, de är väldigt mkt jobb att dressera en frieser, tänkt dig ett fullblod med högt temprament i en kallblodskropp. det finns säkert undantag men så har alla frieser vart som jag har träffat på, har aldrig ägt någon själv men har många nära vänner som gör, är lite sugen men vill ha tid och tålamod för det först=)

Jag har en invändning. Jag börjar bli trött på att höra att domare favoriserar halvblod. Domare favoriserar ekipage som kan utföra programmen i rätt form, med taktmässiga gångarter och fina vägar. Halvblod, fullblod, frieser, travare, pre, bulldog, you name it. Rätt form, taktmässiga gångarter, fina vägar. Punkt slut.

tack o lov finns det domare som ger lite extra poäng tack vare att det inte är typisk dressyrhäst:)

tack o lov finns det domare som ger lite extra poäng tack vare att det inte är typisk dressyrhäst:)

Det tycker inte jag är rätt heller. Det finns skrivet i TR hur rörelserna skall utföras. Sedan spelar det ingen roll vilken typ av häst det är som utför dessa. Du ska ha poäng efter vad som sker på banan, inte efter vad som sker på banan på en speciell ras. Jag tycker det är lika illa att ge extra poäng till en udda ras som att ge avdrag för samma anledning.

har aldrig varit med om att man skulle fått mer poäng för udda ras.
då är det snarare tvärtom, dvs att man har svårare för sig jämtemot alla halvblod, oftast pga annat rörelsemönster.

har aldrig varit med om att man skulle fått mer poäng för udda ras.
då är det snarare tvärtom, dvs att man har svårare för sig jämtemot alla halvblod, oftast pga annat rörelsemönster.

Fråga tinissen, h*n verkar ha varit med om det.

Det behövs inte. Jag har själv erfarenhet av det då jag är en ryttare som tävlat alla möjliga raser inom dressyren, varav 2 stycken friesers. Men jag har även tävlat saddlebreds o andra raser.

Det behövs inte. Jag har själv erfarenhet av det då jag är en ryttare som tävlat alla möjliga raser inom dressyren, varav 2 stycken friesers. Men jag har även tävlat saddlebreds o andra raser.

Nu svarade jag ju på tinissens inlägg om att "tack och lov finns det domare som ger extra poäng..etc". Att du inte varit med om det är ju bra för dig, men tydligen har h*n varit det. Du kanske inte ridit för alla domare i Sverige?

nej man jag har suttit på sådana hästar och har erfarenhet att dela med mig av. Jag känner mig inte orättvist bedömd på tävlingar, men jag har aldrig fått pluspoäng för att jag kommit in med andra raser. (det va lite det jag ville svara på bara) Har aldrig hört ngn annan som fått det heller och jag har bekanta som rider lite "udda" raser också.

Det som däremot kan ge lite bakslag är att vissa hästar är så högresta och att dom har ett annat rörelsemönster. Det kan ju givetvis vara lite svårbedömt, speciellt om personer inte är vana o se den typen av hästar eftersom det inte är så supervanligt att det förekommer (än....men det kommer väl mer o mer...)

enda gången jag i så fall skulle tänka mig att en domare skulle döma pluspoäng bara för att man rider annan ras, det skulle vara på en klubbtävling då alla som dömer där inte alltid är utbildade för ändamålet.

Resten får tinissen svara på.

Osportsligt var ett bra ord. Åt båda hållen. Det var det jag ville framhäva i mitt inlägg. Jag har heller inte upplevt att några domare i min direkta närhet har vare sig dömt ned eller upp ekipage beroende på vilken ras hästen är, och jag gör det heller inte själv när jag dömer. Det enda jag har upplevt ifråga om udda ras och problem vid bedömning var när jag var sekreterare åt en georg domare som för första gången skulle bedöma en PRE och hon var fullkomligt förtvivlad för det var den typen som stampade sig fram med höga knälyft men den tog så korta kliv att det tog en kvart att komma från en kortsida till nästa. :D

Varför ser man nästan aldrig en frieser hästar på dressyrbanorna? Tycker att rasen borde passa bra till dressyr med sin stora utstråling och oftast fina steg. :idea:
Någon som har en teori om detta?

Kan det inte ha med att göra att typ 98% av alla hästar ute i landet är svenska halvblod, medan de återstående 2% ska delas mellan frieser, tinker, PRE mm? Dessutom är det ju många hästar som aldrig kommer ut på tävlingsbanan, även bland halvbloden. Så det återstående antalet tävlande hästar av andra raser blir pyttelitet, men inte nödvändigtvis litet i förhållande till andelen tävlande hästar totalt.

Nu har jag inte kollat någon statistik, men jag skulle tippa att andelen tävlande hästar är under 5%. Om det då finns 20 frieserhästar i närheten (då är det ganska friesertätt) så skulle det innebära att en av dem tävlar.

*kl*
Jag har inte fått möjlighet själv att rida friser men har ridit endel med en kompis som äger en friser. Hon tävlade även denna häst endel på klubbtävlingar innan hästen tyvärr blev skadad. Meningen var väl att komma ut på lokala tävlingar iaf.

Det jag kan säga är att de rör sig inte som en typisk dressyrhäst och de har det mkt svårare extriört. Det är ju en gammal vagnshäst och detta sitter i fortfarande.

Jag tror inte heller man får mer betalt för att ha en typisk dressyr häst. Inte heller om man har en otypisk.

/ Alexandra som tävlat både fjording och paint(korsning) i dressyr.

Det fina i kråksången är ju att också halvblod ursprungligen är avlades för att vara en lättare draghäst. Och de är väldigt allround i användbarhet. Men varför skulle det inte finnas hästar av andra raser som också är det.

Nu är jag inte särskilt insatt i dressyr och tävlingsreglementet, men vad jag hört från "folk" som vill tävla hästar av andra raser och typer så verkar bedömningen utgå från "halvblodsrörelser". Att man alltså tolkar och analyserar utifrån det man är van att se. Och tolkningar är subjektiva!

Senast ändrad av en moderator:

själv så står jag lite med ett ben i vardera världen då jag har två hästar, halvblod + nordis (iofs ingen frieser men tror jag kan komma med lite input i alla fall)

Jag har haft min nordis i över 10 år, utbildat henne t om MSV, inte helt lätt med tanke på att hon avskyr dressyr (alldeles för långsamt för henne :rofl: ) fick lära mig ganska snart att om man har en häst utan "halvblods"gångarter (hon har dålig gång för att vara nordis) så måste man vara mycket bättre på allt annat för att överhuvudtaget ha en chans, vägarna måste vara perfekta osv. där ett ekipage med fin gång kan kosta på sig slarv måste allt vara perfekt.

Sen blir man uttittad.. och som regel inte på det trevliga sättet :( tyvärr.. folk vräker av sig kommentarer med hög röst såsom nu har skogmulle gått vilse etc. Vanlig konversation kan tex vara följande (om jag står i närheten, obs HÖG röst)

-vad kostade din häst då?
-ja, min kostade 200,000:-
-man måste ju ha ett bra HALVBLOD om man ens ska ha en chans
-ja.. vissa (menande blick) kan ju lika gärna åka hem och inte spilla vår tid

med sådana kommentarer så mår nerverna super :(

skaffade därför ett halvblod, för att jämna ut oddsen lite :angel: har inte börjat tävla honom än (4 år) men på träningar osv får jag inga sådana kommentarer och blickar längre.

blev lite långt, men skulle typ komma fram till att dressyrvärlden upplevs som vääldigt annorlunda utifrån vilken ras man har, att inte ha ett halvblod är som att behöva klättra över ett berg (psykisk sätt)

Det fina i kråksången är ju att också halvblod ursprungligen är avlades för att vara en lättare draghäst. Och de är väldigt allround i användbarhet. Men varför skulle det inte finnas hästar av andra raser som också är det.

Nu är jag inte särskilt insatt i dressyr och tävlingsreglementet, men vad jag hört från "folk" som vill tävla hästar av andra raser och typer så verkar bedömningen utgå från "halvblodsrörelser". Att man alltså tolkar och analyserar utifrån det man är van att se. Och tolkningar är subjektiva!

fast det är BRA länge sen den svenska halvblodsaveln var intresserad av halvblodet som körhäst och det har aldrig varit fokuset primärt någonsin vad jag vet, vilket det däremot har och till stor del är, för friesern. det är ju bara att titta på den så ser du skillnaden, hög hög hals och lång rygg tex.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka