Sv: Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?
själv så står jag lite med ett ben i vardera världen då jag har två hästar, halvblod + nordis (iofs ingen frieser men tror jag kan komma med lite input i alla fall)
Jag har haft min nordis i över 10 år, utbildat henne t om MSV, inte helt lätt med tanke på att hon avskyr dressyr (alldeles för långsamt för henne
) fick lära mig ganska snart att om man har en häst utan "halvblods"gångarter (hon har dålig gång för att vara nordis) så måste man vara mycket bättre på allt annat för att överhuvudtaget ha en chans, vägarna måste vara perfekta osv. där ett ekipage med fin gång kan kosta på sig slarv måste allt vara perfekt.
Sen blir man uttittad.. och som regel inte på det trevliga sättet
tyvärr.. folk vräker av sig kommentarer med hög röst såsom nu har skogmulle gått vilse etc. Vanlig konversation kan tex vara följande (om jag står i närheten, obs HÖG röst)
-vad kostade din häst då?
-ja, min kostade 200,000:-
-man måste ju ha ett bra HALVBLOD om man ens ska ha en chans
-ja.. vissa (menande blick) kan ju lika gärna åka hem och inte spilla vår tid
med sådana kommentarer så mår nerverna super
skaffade därför ett halvblod, för att jämna ut oddsen lite
har inte börjat tävla honom än (4 år) men på träningar osv får jag inga sådana kommentarer och blickar längre.
blev lite långt, men skulle typ komma fram till att dressyrvärlden upplevs som vääldigt annorlunda utifrån vilken ras man har, att inte ha ett halvblod är som att behöva klättra över ett berg (psykisk sätt)