Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

Sv: Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

knapplån

på senaste tävlingen med friesern så kom vi placerad 7:a av 36 startande.

jag hade dessutom matförgifting/magsjuka och spydde ungefär...hela dagen! inte mått så dåligt på evigheter,,,trots det red vi på placering. Det va roligt.

Ah! Vad skojjsigt!
Grattis:bow:

Håller med alsterfeldt och stillet. Vilka friesers har du ridit?

Min lillkille som är två nu söker sig framåt nedåt när jag tömkör honom. Han har inga problem med att jobba med ryggen och blir väldigt elastisk och fin i sin gång.

Här är en bild på honom när han var knappt 1 ½ år gammal och då var han endå en aning spänd.

vips_tom.jpg

Är inte friesern ganska sen i sin utveckling?
Jobbar man verkligen så unga hästar på töm? en 1 1/2 åring? Den va väldigt fin på bilden men det låter super ungt i min värld att träna en så ung häst i dressyrarbete på töm som på bilden.

ja friesern är mentalt sen i sin utveckling samt växer tom 8 års ålder.

.

jag är den enda som tävlar frieser här o inom flera mils radie också kring där jag bor iaf.
Och dom som har frieser, tränar mest akademiskt. Tror man kan räkna på handen hur många som tävlas i sverige (med andra väldigt få..)

jag har aldrig sett en PRE heller. (men vet däremot att det finns några i närheten)

tycker nästan bara man ser massa fuxar med vita tecken :angel: och till 90 % är dom halvblod, alternativt eng fullblod. Men för min del får dom mer än gärna rida halvblod!

Nu vet ju inte jag vart du bor (vart jag bor står ju ;-)) men vi är ju i startgroparna till att börja tävla i dressyr. Maken har ju redan hoppat en typ blåbärshoppning. Sen hur det kommer att gå, är ju en annan historia *S* Begränsningen sitter ju definitivt i min bristande utbildning (och ålder ?), Martis kan säkert gå längre med en duktigare ryttare.

De har börjat avla på frieserhäästar som är av en lättare typ. Tydligen var det någon med frieser som skulle försöka komma med till OS. Vet dock inte från vilket land.

"Kl"
Var och tittade på dressyrtävlingar i Alkvettern i går och gjorde en trevlig bekantskap i Stilett´s Ivar. Vilken mysgubbe!:love:

Stort grattis Stilett till vinsten i LC och andraplatsen i LB! :bow:

//Charlie

*kl*

Vi har en Frieser i vårat Div II lag :banana:
Han går LB-LA med många placeringar

ImageVaultHandler.aspx

åh, har missat att titta in här.

Tack så mycket :D

Är inte friesern ganska sen i sin utveckling?
Jobbar man verkligen så unga hästar på töm? en 1 1/2 åring? Den va väldigt fin på bilden men det låter super ungt i min värld att träna en så ung häst i dressyrarbete på töm som på bilden.

Jag har förberett honom för inkörning som kommer ske nu till hösten när han är närmare 2½ år gammal. Jag har endast tömkört honom ca 2ggr i veckan och endast ute i naturen för att få framåtbjudning, under växtperioderna har han fått vila helt!
På bilden är vi på ridbanan just för att kunna fotografera, alltså inget som sker i den dagliga träningen. Och det är inget dressyrpass så som det kanske ser ut utan endast den form som han själv väljer att gå i. Han är trots allt hingst och visar mer än gärna upp sig för damerna som går i hagarna brevid banan:D
Han har haft kraftiga patellaupphakningar och jag har blivit ordinerad av veterinär att börja jobba honom sakta men säkert i tidig ålder så han sätter bra muskler. Vilket har hjälpt mycket!

För övrigt går han på ett stort härligt naturbete med åtta andra hingstar nu och ska vara där fram till hösten för att vila upp sig, busa och bara vara häst!

En bonusbild från i våras när han leker dressyrhäst i hagen;)
vips03.jpg

Ok då förstår jag! Låter som ett bra upplägg. Himla fin häst dessutom. :bow:

jag är den enda som tävlar frieser här o inom flera mils radie också kring där jag bor iaf.
Och dom som har frieser, tränar mest akademiskt. Tror man kan räkna på handen hur många som tävlas i sverige (med andra väldigt få..)

jag har aldrig sett en PRE heller. (men vet däremot att det finns några i närheten)

tycker nästan bara man ser massa fuxar med vita tecken :angel: och till 90 % är dom halvblod, alternativt eng fullblod. Men för min del får dom mer än gärna rida halvblod!

någon nämnde friesern som en kallblodshäst vilket den inte är, utan ett varmblod av vagns-modell (precis som gelderländern) och både PRE och frieser har ett väldigt olikt rörelse-sätt från våra halvblod. Deras steg är stora och luftiga naturligt (oftast) medans halvbloden kan variera lite. sen så är ju priserna på både andalusier och frieser SJUKA.

rolig tråd! jag har själv en frieser som jag utbildat inom AR i 5 år och jag ska ut och tävla dressyr med i framtiden hade jag tänkt, har ett halvblod också som jag utbildar och jag upplever honom inte alls lika villig att lära sig saker som min frieser. ska bli väldigt intressant att se hur vi kan hävda oss på tävlingsbanorna i framtiden :)

HstlivSiljanRasparaden245.jpg

om ni undrar varför mina kläder och hästen utrustning inte "matchar" så är det för att jag inte vill bli placerad i något fack, jag tränar akademiskt men målet med min träning är densamma som i all dressyr. det är bara vägen dit som ser annorlunda ut (klyscha) :O)

Utan att veta så mycket så är de argument som jag har hört att:
1.
Friesern främst travar "uppåt". Dvs flashig gång med höga benlyft men att det går främst uppåt och inte framåt. Då de gör detta naturligt så lämpar sig inte freisern så väl som dressyrhästar enligt den klassiska dressyren som vi tävlar i sverige idag. (jag har kanske använt mig fel i någon terminologi nu och korrigera mig gärna men undvik hätska påhopp. Tack på förhand) Självklart kan detta arbetas med men precis som vissa andra raser som ex. araber, travare och lippizanern så gör det att man börjar med lite nackdelar som inte halvbloden alltid har (och javisst finns det individuella skillnader).

2.
Friesern har ingen bra, balanserad galopp naturligt. De är avlade för att trava flashigt och det krävs mycket jobb för att få fram en bra galopp. Inom frieser förbundet så har jag för mig att man inte tittar på galoppen vid avelsvärdering, men jag kan ha fel.

Inte för att vara så, men jag tycker nog inte att araber eller ens lippizzanern har så mycekt emot sig i dressyr, snarare tvärt om. Lippizzaner är ju faktiskt väldigt lämpade till just dressyr (modern tävlingsdressyr har ju ändå grunden i mer klassisk dressyr och även att det finns väldigt många som kommit ifrån de bra grunderna så betyder det ju inte att det är rätt)
Och en någorlunda korrekt arab har ju en starkt kort rygg, stark länd, bra gångarter, bra ansatt hals, starka bra ben och hovar, taktmässiga gångarter, etc. etc. dvs. saker som är en fördel för dressyr!
Sen om domare dömer ner för att dom itne gillar araber eller PRE/lustinao/lippizzaner etc. betyder ju inte att dom exteriört är i samma kategori som travare eller frisier etc. (dvs. körhästar, vilket jag inte har något emot efterosom jag ägt själv, men förstår att exteriören är emot dem som ridhästar i många fall.)

Så...utan nyfikenhet undrar jag vad lippizzaner och specieltl araber har emot sig i dressyr? annat än att inte vara halvblod då.

för övrigt tycker jag också att det skulel vara trevligt med mer raser än halvblod på banorna (inget emot halvblod men varaiation är alltid trevligt). Alla kan itne lika bra alltid, men många fler än vad man ser nu för tiden.
(inte menat som bitchig inläggt utan undrar genuint hur du resonerar)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tar mig friheten att svara på vad jag tycker lippizzaner har emot sig i modern dressyr. De är lågställda med korta, breda halsar, långa ryggar, stora huvuden och ofta väldigt markbundna gångarter, dvs. inte alls det som efterfrågas hos en modern dressyrhäst idag. Jag har ridit mycket lippizzaner och även om de är trevliga och oftast har en bra inställning till arbete så skulle jag aldrig välja att ha en som tävlingshäst i dressyr.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd

Omröstningar