Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

Sv: Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

Vad menar du med "halvblodsgångarter"?
Alla halvblod har ju inte 10-mässiga gångarter bara för att de är just halvblod. Det krävs ännu mer precision även av ett halvblod med medelmåttiga gångarter, det är inget specifikt för nordisar, araber osv. Det man vill se på banan är välridna lydiga hästar med 3 rena gångarter. När sedan 2 jämngoda uppvisningar ställs mot varandra så vinner den som håller högst kvalitet, oavsett ras.

Det måste vara trist att få de kommentarer från medtävlare som du fått. Här omkring har jag som tur är aldrig hört att det skulle förekomma. Tvärtom, att få se en välriden nordis är verkligen trevligt, eller välutbildade och vältränade hästar av andra raser för den delen. ;)

Det där med bedömningen är ju beroende av hur man rider, oavsett.
Vi har tex haft ett fullblod som tävlat bla i dressyr trots medioker trav, och självklart krävs det då att man rider så korrekt som möjligt vad gäller vägar, mm men det gäller även på häst med mycekt bättre gång....

Man har nog lätt som människa att hitta ursäkter:angel: Vår fina ridponny e urbino hade enorma gångarter för att vara ponny och väckte uppmärksamhet bara hon visade sej..,. Men sen var hon som sagt e urbino o tittig och svårriden på de första tävlingarna. Det blev inte bra poäng och visst tänkte vi tanken att det var hårdare bedömning just för att hon hade så enorma möjligheter och sen inte kunde följa spåret ens om publiken hade paraplyer:rofl:

Så man kan som sagt tolka sämre resultat som det passar en själv i situationen, skulle jag vilja säga, vi människor är bra på att hitta förklaringar på misslyckanden:o

Det finns överallt, hoppning dressyr, ft, ja även inom galoppen som jag har lite inblick i.....Visserligen är alla där av samma ras, men det finns många andra skäl att känna sej felbehandlad:angel:, påsprungen, trängd, schabbel från startboxpersonal, mm mm som leder till förlust, ja, jag vet inte allt man kan komma på.

Rider man bra får man utdelning oavsett ras på häst, är jag övertygad om.

Senast ändrad av en moderator:

Ända fram till mitten på 50-talet avlade armén fram svenskt varmblod som skulle fungera som en allround häst, både för vagn och uppsuttet.

Jaa, vad menar jag med halvblodsgångarter? Kanske att man stirrar sig blind på ett prespektiv av ridning, att man inte kan se och bedöma ett annat. Egentligen alldeles för dåligt insatt i frågan. Det blir väl lite som med islandshästarnas gångartstävlingar, galopp och travet. Särpräglat, specialicerat och rasbundet.

Frieser förekommer inte på tävlingsbanan för att de inte är halvblod? Kan det vara så enkelt?

Ända fram till mitten på 50-talet avlade armén fram svenskt varmblod som skulle fungera som en allround häst, både för vagn och uppsuttet.

Jaa, vad menar jag med halvblodsgångarter? Kanske att man stirrar sig blind på ett prespektiv av ridning, att man inte kan se och bedöma ett annat. Egentligen alldeles för dåligt insatt i frågan. Det blir väl lite som med islandshästarnas gångartstävlingar, galopp och travet. Särpräglat, specialicerat och rasbundet.

Frieser förekommer inte på tävlingsbanan för att de inte är halvblod? Kan det vara så enkelt?

På tävlingsbanan vill man se hästar med 3 rena, taktmässiga gångarter. Oavsett om det är halvblod, shettis, travare eller frieser.;)

Jag funderar på om många av de som köper frieser kanske helt enkelt inte är tävlingsintresserade och det är anledningen till att få friesers förekommer ute på dressyrtävlingar. Man har kanske andra mål med sitt "hästeri" när man skaffar frieser. Jag tycker det är underbara hästar! :love: Men jag har endast sett 2-3 stycken ute på tävling. Deras problem har varit antingen felaktig form (sänkt rygg och kort hög nacke), eller en form som håller på att bli riktigt fin men där bjudningen saknats.

Ja? det är 50 år sen. dvs ett halvt sekel, dvs bra länge sen. det går ju inte att jämföra typen halvblod över huvud taget med hur det såg ut då. Och halvblodets primära användning har fortfarande aldrig varit körning.

kl

För det första så finns det betydligt fler halvblod i vårt avlånga land, än vad det finns frieser hästar.

För det andra så har den regelrätta frieser hästen en knepigare exteriör än vad ett regelrätt halvblod har.

För det tredje (utav min uppf.) så köps friesern främst utav hobbyryttare som vill ha en sagohäst för livet.
Jag har inte sagt att det alltid är så

Ser man på holland så finns det frieser som går GP. Jag tror det mesta beror på vilka ryttarna är.

kl

För det första så finns det betydligt fler halvblod i vårt avlånga land, än vad det finns frieser hästar.

För det andra så har den regelrätta frieser hästen en knepigare exteriör än vad ett regelrätt halvblod har.

För det tredje (utav min uppf.) så köps friesern främst utav hobbyryttare som vill ha en sagohäst för livet.
Jag har inte sagt att det alltid är så

Ser man på holland så finns det frieser som går GP. Jag tror det mesta beror på vilka ryttarna är.

Det är min teori också, vill tillägga att jag dessutom tror att det beror på skickligheten hos ryttarna.

Alltså är halvbloden normen och övriga raser en avvikelse från den? Hästen är till för dressyren och inte tvärt om.

Lite trist kanske, eftersom jag tycker det är trevligt med mångfald!

Nej nej. Jag sa bara att det finns fler halvblod är frieser.
Jag sa aldrig att dressyr endast ska användas på halvblod.
Jag sa att eftersom friesern (i sverige) oftast hamnar hos ryttare som inte besitter den kunskap/viljan som krävs för att få resultat på banan, eftersom den regelrätta friesern har svårare för samling jämfört med ett regelrätt halvblod.

Jag tycker också det är skitkul med en blandning.

Dom förekommer inte för folk vågar inte vara annorlunda. Folk vågar inte sticka ut. Dom vill vara en i mängden och känna sig som en i mängden. Dom vågar inte ta "risker" och negativa saker som man tror kan vara en tillföljande följd av ett annat rasval. Dessutom är dom dyra. En dyr investering och utan tidigare erfarenheter av rasen = det gör nog att många blir tveksamma till att ens prova.

Det tycker inte jag är rätt heller. Det finns skrivet i TR hur rörelserna skall utföras. Sedan spelar det ingen roll vilken typ av häst det är som utför dessa. Du ska ha poäng efter vad som sker på banan, inte efter vad som sker på banan på en speciell ras. Jag tycker det är lika illa att ge extra poäng till en udda ras som att ge avdrag för samma anledning.

har bara vart med om pluspoäng på klubbnivå, högre nivå har de faktiskt dragit lika för alla raser..

Alltså är halvbloden normen och övriga raser en avvikelse från den? Hästen är till för dressyren och inte tvärt om.

Lite trist kanske, eftersom jag tycker det är trevligt med mångfald!

TR är baserat på hästens teknik när den bär en ryttare. Hur den skall bära för att inte ta stryk. Detta gäller alla raser, inte bara halvblod.

Håller med dig! Men frågan är ju om det verkligen inte finns andra raser än halvblod som klarar av att göra det? Jag som är iofs ointresserad av tävling, men undrar ändå: Sverige som är så hästtätt, består det verkligen bara av välskolade halvblod. Var är alla andra?

Håller med dig! Men frågan är ju om det verkligen inte finns andra raser än halvblod som klarar av att göra det? Jag som är iofs ointresserad av tävling, men undrar ändå: Sverige som är så hästtätt, består det verkligen bara av välskolade halvblod. Var är alla andra?

Jag har sett både fjordingar, araber, nordisar, travare, PRE o frieser ute på tävling. Ett flertal har dessutom gjort vädigt bra ifrån sig. ;)
Sedan ska man ju inte glömma alla ponnyer som tävlar dressyr, många gånger med bättre resultat på sin nivå än de stora hästarna. Parallellen till ponny drog jag pga allt prat om att tävling bara skulle vara till för halvblod. Ponnyer som tävlas bland stora hästar brukar också hävda sig väldigt väl. Och, nu pratar jag inte om GP-nivå, antar att vi pratar om samma nivå som "medelsvensson" befinner sig på.

Varför skulle en friser inte passa till dressyr bara för att de är typiska körhästar?:confused:

Men kanske passar de tyvärr inte in på tävlingsbanorna i dagens dressyr, halvbloden dominerar och det är utifrån dem man bedömer rörelser etc. så det blir ju alltid "fel" när en annan ras kommer in i bilden..

ALLA hästar passar till dressyr, men alla kan inte göra superkarriär på tävlingsbanorna...!! Tror jag:idea:

Därför att de från början är avlade för att dra och inte för att bära. Sedan finns det frieser som är finfina ridhästar men deras halsansättning, rygg och överlinjen överlag är oftast inte så naturligt stark. Annars håller jag med dig, alla hästar passar för dressyr fast i olika sammanhang. Som ngn tidigare nämnt passar AR bättre för friesern.

Mvh Jate Volim

lite fel har du där, eftersom dom används som stridshästar. Dom behövde hästar som orkade bära ryttare med tung stridsutrustning, vilket va frieserns uppgift. Så enbart draghästar stämmer inte.

Nej okej, jag är tvungen att erkänna mitt fel :angel: Från ALLRA första början var det brukshästar och användes i jordbruket. Så småningom även som stridshästar i krig och d.e. övergick de till jordbruk igen. Såsmåningom förädlades hästen och användes dels som ridhäst men främst som körhäst och tävlades i trav. Så ligger det till om jag inte minns fel. Men enligt min mening så PASSAR de bättre till körning även om många blir fina ridhästar också.

De flesta frieser jag sett haft ganska klen rygg, inte alla för all del och jag har inte sett jättemånga, men som sagt de flesta. Det tycker jag är ett ganska tydligt tecken på att de är mkt avlade för just körning. Sedan kanske det kan bero mkt på stammar och linjer osv men här är jag inte hemma alls eftersom jag inte avlar med frieser så det är mest spekulationer ;) Hoppas att jag inte rör till det fullständigt nu :D

Mvh Jate Volim

knapplån

om det är ngn som tävlar frieser här, så vore det skoj o se lite bilder/eller film på det. Jag har som sagt aldrig nånsin sett ngn tävla på en frieser under alla mina ryttarår.

vore skoj att se!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka